سامانه توزیع نهادهای دامی با ۲۵ درصد واردات بیشتر هم ناکارامد است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اعتراض تشکل ها و انجمن ها به ناکارامدی سامانه بازارگاه

سامانه توزیع نهادهای دامی با ۲۵ درصد واردات بیشتر هم ناکارامد است

واردکنندگان کالا

نشست بررسی مشکلات واردکنندگان کالا به کشور با حضور نمایندگان تشکل ها، انجمن ها و نمایندگان بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی در اتاق بازرگانی ایران با هدف بررسی مشکلات سامانه بازارگاه و اختلالاتی که در فرآیند تامین و توزیع و همچنین فرآیند تولید واحدهای دام و طیور ایجاد کرده است، برگزار شد.

به گزارش اکودام، در این نشست اعضای اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیورایران ایرادات سامانه بازارگاه را برشمرده و با ارائه پیشنهاداتی خواستار رفع آنها شدند.
در این جلسه داوود رنگی عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران اظهار کرد: تامین ارز برای واردات نهاده های دامی و سایر کالاهای اساسی و مواد اولیه جزو اولویت ها و ضرورت هاست اما باید مشخص شود که از ارزهای تخصیص داده شده سهم شرکتهای خصوصی و سهم شرکتهای دولتی به چه میزان است.
وی با  اشاره به اشکالاتی که در عملکرد بازارگاه در توزیع نهاده های دامی وجود دارد، افزود: در سامانه بازارگاه برای تولیدکنندگان مرغ مادر که بخش عمده ای از نهاده های مصرفی آنها سبوس و جو است سهمیه ای لحاظ نشده است.
عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران ادامه داد: سامانه بازارگاه به منظور تسهیل فرآیند توزیع نهاده های دامی ایجاد شده است اما اشکالاتی که در فرآیند ایجاد این سامانه وجود دارد موجب شده تا به جای تسهیل فرآیند توزیع شاهد افزایش فعالیت دفاتر فروش باشیم.

«جو» یکسال است که ارز ندارد
در ادامه این جلسه محمد مهدی نهاوندی عضو هیات رئیسه اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران اظهار کرد: ایجاد سامانه بازارگاه به افزایش اختلاف قیمت میان نرخ عرضه نهاده های دامی در سامانه بازارگاه و حاشیه بازار دامن زد.
نهاوندی با تاکید بر ضرورت اصلاح اشکالاتی که در ایجاد سامانه بازارگاه وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر این اشکالات برطرف شود می توان توزیع نهاده های دامی را بدون هیچ دردسر و مشکلی از طریق این سامانه انجام داد ولی مساله اساسی تسریع روند برطرف کردن مشکلات فعلی سامانه بازارگاه است.
وی با اشاره به اینکه از سال گذشته برای واردات جو ارز تخصیص داده نشده و ثبت سفارش برای واردات کنجاله سویا انجام نشده است، تصریح کرد: هر ساله یک تصمیم اشتباه اتخاذ می شود اما مسئولیت اتخاذ این تصمیم را کسی نمی پذیرد و سال بعد نیز همان اشتباه برای سیاست گذاری در زمینه کالای دیگر اتخاذ شده و تکرار می شود.

۷ مشکل اصلی سامانه بازارگاه
سید جلال  طیبا عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران نیز در این جلسه با اشاره به مشکلاتی که در عملکرد سامانه بازارگاه وجود دارد، گفت: متاسفانه در حال حاضر نقش واردکنندگان تا سطح توزیع کننده در سامانه بازارگاه تقلیل پیدا کرده است.
وی افزود: واردکنندگان مشکلات خاصی را در این مسیر تجربه می کنند اما با ایجاد سامانه بازارگاه مشکلات بخش توزیع نیز به آنها تحمیل شده است.
طیبا ادامه داد: غیر شفاف بودن ضوابط و فرآیندهای تایید ثبت سفارشات و معرفی و تخصیص ارز، عدم حضور نمایندگان بخش خصوصی در کارگروه های مرتبط با امر واردات، ارجاع شرکتها به میز خدمت و  مراجعات مکرر، عدم دسترسی به اطلاعات و آمار، نرخ گذاری کالاهای وارداتی، مشخص نبودن اولویت بندی در ثبت سفارش ها و تاخیر در ثبت سفارش و تمدید آن هفت مشکل عمده ای است که واردکنندگان نهاده های دامی با آن مواجه هستند.

شفاف سازی آمارها
عباس حاجی زاده دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: افزایش قیمت تمامی محصولات پروتئینی و لبنی به دلیل کمبود و یا گران شده نهاده های دامی صورت می گیرد.
وی افزود: علت اصلی افزایش قیمت و یا کمبود نهاده های دامی که در نهایت خود را در قیمت تمام شده کالا نشان می دهد را باید در سیاست گذاری های وزارتخانه های صمت و جهادکشاورزی و بانک مرکزی جستجو کرد.
حاجی زاده با تاکید بر ضرورت ایجاد سامانه ای آنلاین برای نشان دادن تمامی مراحل واردات کالا خاطرنشان کرد: اگر تمامی آمارها و اطلاعات در سامانه ای آنلاین در اختیار مردم قرار بگیرد دیگر این شائبه ایجاد نمی شود که بخش یا دستگاهی تخلفی انجام می دهد زیرا تمامی مراحل واردات کالا از ثبت سفارش تا توزیع به صورت شفاف قابلیت رصد و پایش را دارد.

تلاش برای توزیع نهاده ها با نرخ منطقی
در ادامه این جلسه فرهاد آگاهی عضو فدراسیون واردات اظهار کرد: ایجاد سامانه بازارگاه و عملکرد آن در دو سال اخیر نشان داد که نمی توان برای توزیع نهاده های دامی به این سامانه اتکاء کرد زیرا در شرایط فعلی به دلیل شرایط توزیع؛ اختلاف فاحشی میان قیمت نهاده های دامی در سامانه بازارگاه با بازار آزاد ایجاد شده است.
وی با تاکید بر ضرورت تامین ارز برای واردات نهاده های دامی و توزیع آن در میان تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی فرآیند تخصیص ارز را تسهیل کند دیگر شاهد ایجاد رانتی در فرآیند توزیع نهاده ها نخواهیم بود و کالا با قیمت واقعی و منطقی به دست مصرف کنندگان می رسد.

تبیین دلایل کاهش اعتبار برای تامین کالای اساسی
در ادامه این جلسه، مرتضایی عضو کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کاهش ۱۶.۵ میلیارد دلاری اعتبار برای واردات کالاهای اساسی به کشور گفت: در سال ۹۷ برای تامین کالای اساسی ۲۷ میلیارد دلار ارز اختصاص داده شد.
وی افزود: این رقم در سال ۹۸ به ۱۴ میلیارد دلار رسید و برای سال جاری این عدد ۱۰ میلیارد دلار تعیین شده است.
مرتضایی تصریح کرد: سیاست گذاری های اقتصادی باید به صورت دقیق و شفاف انجام شود و همچنین باید مشخص شود که کاهش منابع ارزی برای واردات کالای اساسی به معنای کوچک کردن سبد کالاهای اساسی است یا خیر؟

براساس آمار ارائه شده از سوی گمرک میزان واردات ذرت به کشور نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است اما در بازار شاهد کمبود کالا هستیم که نشان از اشکالات اساسی در سامانه توزیع دارد

دردسرهای ناکارآمدی سامانه بازارگاه 
زرگران، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران نیز با انتقاد از عملکرد سامانه بازارگاه در توزیع نهاده های دامی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت مصوب ذرت ۱۵۰۰ تومان و نرخ آن در بازار آزاد ۲۴۰۰ تومان است.
کاوه زرگران افزود: تفاوت قیمت میان نرخ کالا در بازارگاه با بازار آزاد زمانی که به ۵۰ درصد قیمت تعیین شده می رسد نشان از این دارد که عده ای برای تخلفات سازمان یافته برنامه ریزی کرده اند.
وی ادامه داد: سامانه بازارگاه کارآیی کافی ندارد زیرا اگر غیر از این بود شاهد تفاوت قیمت معنادار میان نرخ نهاده های دامی در بازار آزاد با سامانه بازارگاه نبودیم.
رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی تصریح کرد: در سه ماهه ابتدایی سال جاری براساس آمار ارائه شده از سوی گمرک میزان واردات ذرت به کشور نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است اما در بازار شاهد کمبود کالا هستیم که نشان از اشکالات اساسی در سامانه توزیع دارد.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...