چکاپ دوره‌ای در برنامه درمانی کودکان دارای اوتیسم گنجانده شود - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

چکاپ دوره‌ای در برنامه درمانی کودکان دارای اوتیسم گنجانده شود

چکاپ

مدیر عامل انجمن اوتیسم ایران از چکاپ کامل ۱۲۰ کودک دارای اوتیسم با همکاری یک هلدینگ خیریه خبر داد و از مراکز درمانی خواست حال که با چکاپ از کودکان دارای اوتیسم مشخص شده چه مشکلاتی دارند، نسبت به ارائه خدمات پزشکی به این کودکان همکاری کنند.

سعیده صالح غفاری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اکودام افزود: یکی از مشکلاتی که کودکان یا بزرگسالان دارای اوتیسم دارند این است که به دلیل مشکلات حسی و عدم یکپارچگی بین حواس مختلف از جمله حواس لامسه، بویایی و بینایی، درک مشترکی از آستانه درد و مشکلات جسمی ندارند و در اعلام درد با چالش روبرو هستند.

وی ادامه داد: به دلیل این مشکلات، افراد دارای اوتیسم و خانواده آنان دیر متوجه مشکلات درمانی می شوند و ممکن است اعلام آن از سوی فرد دارای اوتیسم، زمانی باشد که کار از نظر درمانی به انتهای خود رسیده است و فرد دچار مشکلات عدیده ای شود؛ به طور مثال فرد دارای اوتیسم هنگام دندان درد یا دردهای ساده، مشکل شناخت درد برایش قابل درک نیست و ممکن است این درد ساده منجر به بستری شدن او در بیمارستان شود.

مدیر عامل انجمن اوتیسم ایران گفت: از این رو، ضروری است که چکاپ‌های دوره ای در برنامه های تیم درمانی کودکان دارای اوتیسم قرار داده شود و کودکان از نظر بینایی، شنوایی، وضعیت متابولیسم، مشکلات داخلی، قلب و دندان معاینه شوند و آزمایش کاملی از آنها گرفته شود تا چنانچه مواردی از این مشکلات در فرد دارای اوتیسم، وجود داشته باشد اما در اعلام آن دچار مشکل باشد، ثبت و پیگیری شود. مشکل جسمی ساده فرد دارای اوتیسم به دلیل نداشتن درک مشترک حواس از درد، ممکن است به مرگ منجر شود.

غفاری افزود: همچنین این مساله باعث می شود که از تبدیل مشکل ساده به وضعیت وخیم پیشگیری شود، حتی ممکن است مشکل جسمی ساده منجر به مرگ و میر شود. چکاپ های دوره ای به دلیل هزینه و همچنین رفتار و بهم ریختگی افراد دارای اوتیسم، به سختی انجام می شود و از سوی دیگر نبود کلینیک و بخش درمانی ویژه اوتیسم، چکاپ های کامل افراد دارای اوتیسم را با مشکل روبرو کرده است.

کودکانی که هیچگاه به مرکز درمانی نرفته اند

مدیر عامل انجمن اوتیسم ایران ادامه داد: به همین دلیل مراکز دوستدار اوتیسم و نظام بهداشت و درمان کشور باید نسبت به این موضوع اشراف داشته باشند. مواردی داشته ایم که به طورمثال مادر یک پسر ۱۲ ساله دارای اوتیسم، در ۱۰ سال اخیر حتی یک بار نیز فرزندش را به مرکز درمانی نبرده است؛ درحالی که چکاپ های کامل جسمی و روحی و روانی برای تشخیص مواردی مانند اضطراب و افسردگی در افراد دارای اوتیسم ضروری است.

مادر یک پسر ۱۲ ساله دارای اوتیسم، طی ۱۰ سال اخیر حتی یک بار نیز فرزندش را به مرکز درمانی نبرده است. مدیر عامل انجمن اوتیسم ایران با اشاره به برگزاری جلسات مشترک بین این انجمن و گروه مالی پاسارگاد، گفت: هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد دارای مجموعه درمانی، چکاپ دوره ای ۱۲۰ نفر از افراد دارای اوتیسم را بر عهده گرفت. این ۱۲۰ نفر براساس سه شاخص سن – هشت تا ۱۲ سال – بضاعت مالی و شدت طیف اوتیسم برای چکاپ ارجاع شدند.

غفاری افزود: برخی از کودکان دارای اوتیسم به دلیل بضاعت و دیگر مشکلات خانواده به خاطر هیچ کار درمانی، هیچگاه به کلینیک مراجعه نکرده بودند. همچنین شاخص طیف متوسط اوتیسم برای کودکان انتخاب شد تا بتوانند مراحل چکاپ را تاب بیاورند. این کودکان در دوره زمانی سه ماهه و در هر نوبت ۱۰ تا ۱۵ نفر کودک به مرکز ارجاع داده شدند و آزمایش، چکاپ قلب و عروق، مشکلات داخلی، شنوایی، بینایی و سونوگرافی کامل شکم برای آنان انجام شد؛ همچنین تاریخچه کامل وضعیت سلامت روان از جمله موارد افسردگی و اضطراب ثبت شد.

وی خاطرنشان کرد: چکاپ کامل هر کودک، سه ساعت طول کشید و همه خدمات نیز به صورت رایگان ارائه شد؛ دسترسی خانواده به جواب آزمایش ها به خوبی میسر شد و اعلام رضایتمندی خانواده ها ۱۰۰ درصد بود.

غفاری گفت: از سوی دیگر آموزش به پرسنل واحد درمانی، موجب شد تا تیم سلامت به خوبی پذیرای کودکان دارای اوتیسم باشند و بتوانند با وجود به هم ریختگی و مشکلات رفتاری این کودکان، با آنها ارتباط برقرار کنند.

مشکلات کبدی از شایع ترین مشکلات کودکان دارای اوتیسم

مدیر عامل انجمن اوتیسم ایران یادآور شد: حال در نظر است که تعداد کودکان برای انجام چکاپ کامل را از ۱۲۰ نفر به ۵۰۰ نفر برسانیم و موافقت اولیه نیز در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: با انجام این چکاپ ها مشخص شد که برخی از کودکان دارای اوتیسم دارای مشکلاتی مانند کف پای صاف، کبد چرب، مشکلات متابولیک و مشکلات اسکلتی و عضلانی هستند و به درمان نیاز دارند. بنابراین نیاز است که مراکز درمانی به عنوان عضوی از شبکه دوستدار اوتیسم همکاری کنند تا مشکلات درمانی این کودکان برطرف شود.

به گفته غفاری، مشکلات متابولیک و کبدی بین کودکان دارای اوتیسم بسیار شایع بود.

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتبسته ماندگاری پرستاران به زودی اجرایی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی در نشست شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، افزود: به دستور رئیس جمهور، لایحه حمای...

بهداشت و سلامتکدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم مشهود گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر ت...

بهداشت و سلامتبرنامه سلامت خانواده؛ موازی کاری یا ایده ای نو!

به گزارش خبرنگار مهر، هفته سلامت مناسبتی است که سالانه در اردیبهشت ماه، برای ترویج مفاهیم کلیدی سلامت و گفتمان‌سازی در ج...

بهداشت و سلامتغذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که به طور منظم غذاهای دریایی می‌خورند ممکن است خ...