آنچه درباره فعالیت‌های اقتصادی ستاد اجرایی می‌دانیم - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گزارش ایرناپلاس به بهانه اظهارات اخیر محمد مخبر

آنچه درباره فعالیت‌های اقتصادی ستاد اجرایی می‌دانیم

تهران- رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خبر داده است: حدود ۱۰ شرکت‌ این ستاد در صف ورود به بورس هستند. در این گزارش نگاهی به برخی از شرکت‌های ستاد اجرایی انداخته‌ایم.

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خبر داده است: حدود ۱۰ شرکت این‌ ستاد در صف ورود به بورس هستند. هنوز جزئیاتی از اینکه کدام شرکت‌های ستاد اجرایی قرار است در این روزهای داغ بورس عرضه شود، ارائه نشده است. با اینکه برخی از شرکت‌های این نهاد بزرگ در بازار بورس تهران عرضه شده، اما برای افزایش شفافیت و کاهش تصدی‌گری این نهاد غیردولتی لازم است تلاش بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

بخش اقتصادی ستاد اجرایی

ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بر اساس فرمان ایشان و طبق اصل ۴۹ قانون اساسی، برای مدیریت اموال بی‌صاحب در سال ۱۳۶۸ تشکیل شد. ۱۰ سال بعد از این تاریخ و با انباشت سرمایه‌ها و دارایی‌های بلاصاحبی که در اختیار این ستاد قرار گرفت، لزوم حفظ و توسعه ارزش آنها مورد توجه قرار گرفت. به همین منظور شرکت «توسعه اقتصادی تدبیر» در سال ۱۳۷۸ تشکیل شد تا زیر نظر ستاد اجرایی، این وظیفه را به عهده گیرد. این شرکت در واقع بازوی اجرایی فعالیت‌های اقتصادی این ستاد محسوب می‌شود که به‌منظور مدیریت بهینه سرمایه‌گذاری‌ها و حضور مؤثر در عرصه فعالیت‌های جدید اقتصادی، در تهران تأسیس شد. این گروه با تفکیک تخصصی سرمایه‌گذاری‌های خود و ایجاد هشت هلدینگ تخصصی در زمینه‌های مالی، ساختمانی، انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارویی، کشاورزی و دامپروری و یک شرکت مشاوره مدیریت به ترتیب تحت نام‌های گروه توسعه انرژی تدبیر، گروه توسعه ساختمان تدبیر، شرکت دارویی برکت، شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر، شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، شرکت نواندیشان کشت و صنعت تدبیر، گروه مشاوران مدیریت و مطالعات راهبردی تدبیر و شرکت انرژی گستر نصیر فعالیت‌های خود را سامان داده است. بخشی از درآمدهای این گروه برای انجام فعالیت‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی از طریق ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به بنیاد برکت و بنیاد اجتماعی برکت احسان اختصاص می‌یابد.

از جمله استراتژی‌های کلان این گروه می‌توان به توسعه سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی با بازدهی مطلوب با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های پیشرفته و تولید کالا و خدمات با ارزش افزوده بالا اشاره کرد.

این هلدینگ‌ها خود شامل شرکت‌های زیادی می‌شوند که طی سال‌های گذشته سهام برخی از آنها در بورس عرضه شده است. برخی از آنها شامل شرکت سرمایه‌گذاری فناوری‌های نوین دارویی تدبیر، شرکت گروه توسعه ساختمان تدبیر، شرکت گروه توسعه انرژی، شرکت گروه توسعه اقتصادی، شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران شرکت گروه مشاوران مدیریت و مطالعات راهبردی تدبیر، شرکت سرمایه‌گذاری مدبر شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر فارمد، شرکت داروی برکت، شرکت توسعه صنعت و معدن تدبیر، شرکت نواندیشان صنعت و معدن پاسارگاد شرکت، زرین کشت پایدار زرندیه، شرکت نواندیشان کشت و صنعت تدبیر، شرکت فولاد جهان‌آرا اروند ، شرکت کاغذ سبز خوزستان، شرکت زرین دام پایدار تدبیر، شرکت تجهیزات سنگین متالوژی پارس فولاد جم سما، مؤسسه غیر تجاری بنیاد اجتماعی برکت احسان، شرکت انرژی گستر نصیر و شرکت لیزینگ ایران و شرق هستند. در ادامه نگاهی به برخی از هلدینگ‌هایی که اطلاعاتی درباره آنها وجود دارد، انداخته‌ایم.

گروه توسعه انرژی تدبیر

گروه «توسعه انرژی تدبیر» یکی از هلدینگ‌های تخصصی زیرمجموعه «گروه توسعه اقتصادی تدبیر» است. گروه توسعه انرژی تدبیر، سهامدار  ۹ شرکت زیر است: «نفت پارس» (۵ درصد)، «بازرگانی نفت پارس» (۱۰۰ درصد)، «نفت و گاز پرشیا» (۱۰۰ درصد)، «حفاری شمال» (۱۰ درصد)، «شیمیایی مدیران شیمی» (۱۰۰ درصد)، «پالایش نفت هرمز» (۸۰ درصد)، «پتروشیمی قائد بصیر» (۸۰ درصد)، «حفاری تدبیر» (۱۰۰ درصد)، «ری نیرو» (۱۰۰درصد).

شرکت دارویی برکت

این شرکت در بازار دوم بورس با نماد برکت حضور دارد. ارزش بازار این شرکت در حال حاضر ۷۳۰۰ میلیارد تومان است. بازه سالانه قیمت هر سهم برکت بین ۱۸۵ تا ۱۴۱۷ تومان بوده است. قیمت سهم این شرکت در ۵ فروردین ۱۳۹۸ به میزان ۱۶۰ تومان بوده که در روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت به ۱۳۱۵ تومان رسیده است. ۵۰ درصد از پرتفوی شرکت دارویی برکت مربوط به سهام شرکت هلدینگ البرز است. هلدینگ البرز نیز صاحب ۶۲ درصد سهام گروه دارویی سبحان، ۶۲ درصد تولیددارو، ۱۱ درصد داروسازی فارابی، ۹ درصد کی.بی.سی، ۵۳ درصد پخش البرز، ۳۶ درصد البرز بالک، ۱۳ درصد رازک و… است. ارزش بازار این هلدینگ در حال حاضر ۸۳۰۰ میلیارد تومان است. بازه قیمت سالانه سهام آن هم ۲۳۰ تا ۱۹۷۲ بوده است.

شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران

مالکیت این شرکت نیز به‌صورت سهامداری خاص است و در بورس حضور ندارد. ۴۵ درصد سهام شرکت مبین وان کیش که ارزش بازار روزش به ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد، متعلق به این شرکت است.

علاوه بر این، بخشی از سهام مخابرات و شرکت‌های «توسعه اعتماد مبین»، «تالیا»، «ارتباطات جامعه مبین» و…  در زیر مجموعه این شرکت قرار دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر

شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر از دیگر شرکت‌های مهم وابسته به گروه سرمایه‌گذاری تدبیر است که در زمینه سرمایه‌گذاری در بورس فعالیت دارد. این شرکت شامل چندین شرکت از جمله شرکت سرمایه‌گذاری پردیس، شرکت لیزینگ ایران و شرق، شرکت ایران و شرق و شرکت تولید و صادرات ریشمک می‌شود.

۳۶ درصد از سهام شرکت ریشمک متعلق به سرمایه‌گذاری تدبیر و هشت درصد متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری پویاست. در واقع بزرگ‌ترین سهم در پرتفوی شرکت پویا (۱۸ درصد) مربوط به شرکت ریشمک است.  ۹۹.۹۹ درصد سهام شرکت پویا هم از آن شرکت تدبیر است.

شرکت تدبیر با اینکه در شرکت‌های مهمی مانند بانک و بیمه پارسیان، سرمایه‌گذاری پردیس، لیزینگ ایران و شرق، صنعتی آما، سیمان ارومیه و نفت پارس سهام دارد، خودش سهامی خاص است و در بورس حضور ندارد. ۵۴ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری پردیس متعلق به تدبیر است. شرکت پردیس بیش از هر چه در حوزه سهام شرکت‌های نفتی و پالایشی فعال است؛ به‌طوری که در پتروشیمی پردیس، پالایش نفت اصفهان، مس ایران، فولاد خوزستان، پتروشیمی جم و دیگر شرکت‌های مهم این بخش سهام دارد.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ...

اقتصاد و بازار«زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است

عباس علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در حاشیه سفر به سمنان به همراه هیأت دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه صنعت مزیت اصلی ...

اقتصاد و بازارعراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای...

اقتصاد و بازارارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ ...