رمز غلبه بر کرونا از نگاه رئیس‌جمهوری - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بررسی مواضع رئیس‌جمهوری در یک هفته گذشته

رمز غلبه بر کرونا از نگاه رئیس‌جمهوری

تهران- «خدا را گواه می‌گیرم که هیچ روزی نشد که آخر وقت، با یک دستگاه و وزارتخانه‌ای مخصوصا آنها که بارشان در این مقطع سنگین‌تر است، تماس بگیرم و آنها در دفتر کارشان نباشند»؛ این بخشی از اظهارات رئیس‌جمهوری است که از تلاش تمام عیار دولت برای مقابله با کرونا حکایت دارد؛ تلاشی که به گفته او تنها در سایه وحدت و همدلی مردم و همه گروه‌های داخلی با دولت به بار خواهد نشست.

رئیس دستگاه اجرایی در یک هفته منتهی به هفتم اردیبهشت ماه افزون بر تبیین شرایط ویژه کشور در بحبوحه شیوع کرونا و تاکید بر ضرورت همکاری مردم و وحدت گروه‌های سیاسی برای غلبه بر این بحران، مسائل مختلفی در ارتباط با وضعیت اقتصادی کشور، برنامه‌های دولت برای بازگشایی تدریجی فعالیت‌های اقتصادی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تداوم مسیر حرکت اقتصادی کشور را مورد توجه قرار داد.

همچنین تبیین تداوم سیاست خصمانه آمریکا در قبال ایران، لزوم همکاری‌های بین‌المللی در حوزه مقابله با کرونا، تبیین سیاست‌های منطقه‌ای ایران در راستای همکاری‌های جمعی جهت ارتقای ثبات منطقه و … از مهمترین محورهای مورد توجه رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی تلفنی با سران کشورهای منطقه و اروپایی بود.

این گزارش اهم محورهای اظهارات یک هفته گذشته دکتر روحانی را طبقه‌بندی کرده است.

دشواری‌های مضاعف کرونا برای ایرانیان

رئیس قوه مجریه یکشنبه ۳۱ فروردین در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصریح کرد: شرایط این روزها برای همه مردم و در سراسر دنیا سخت است و کشوری نداریم که با این ویروس درگیر نباشد و مشکل نداشته باشد. این ویروس در زندگی اجتماعی و سیاسی آنها و در سیاست‌های جهانی و اقتصاد جهان تأثیرگذار بوده است اما برای مردم ما سخت‌تر بوده و هست که یکی به دلایل تحریم است که بسیاری از کشورها شرایط تحریم را ندارند و الان ۲ سال است در شرایط تحریم بسیار سخت هستیم.

دکتر روحانی ادامه داد: مسأله بعدی که شاید برای ما سخت‌تر بود و اینکه این روزها، ایام نوروز داشتیم و در ایام نوروز سبک‌های سنتی که به آن عادت داشتند و دید و بازدید و رفت و آمدها که یک مراسم ملی بود، تعطیل کردیم و برای مردم سخت بود. همه کشورها این مراسم را نداشتند و ما جزو کشورهایی بودیم که این مراسم را در سطح بالا داریم و سبک زندگی ما به گونه‌ای است که این شرایط برای ما سخت‌تر شده است یعنی در شادی‌ها و عزاها اجتماعات بزرگ داریم. رفت و آمد خانوادگی و صله رحم در خانواده ایران با غرب متفاوت است و فرق می‌کند و همه اینها در این ایام دچار مشکل شدند و از طریق تلفن و پیامک و فضای مجازی انجام شد. پس شرایط سخت شده است.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: یکی از شرایطی که برای ما و شاید برای همه مسلمان‌ها وضعیت را سخت‌تر کرده، ماه مبارک رمضان است که در پیش داریم و خیلی این روزها فکر شد که برای ماه مبارک رمضان چه کنیم و چه اقدامی می‌توانیم انجام دهیم و مسجد جزو مکان‌هایی است که تجمع است و این تجمع در ماه رمضان به مراتب بیشتر می‌شود که همیشه برای ما جاذبه دارد و در ماه رمضان این جاذبه‌ بیشتر می‌شود. اماکن مقدس همیشه برای ما جاذبه زیادی دارند که در ماه مبارک رمضان بیشتر می‌شود. این هم برای ماه رمضان سخت شده که ناچاریم به مردم بگوییم که شرایط قبلی را همچنان تا نیمه اردیبهشت ادامه دهید و قبل از نیمه اردیبهشت جلساتی را تشکیل می‌دهیم و وزارت بهداشت و درمان مطالعه و بحث می‌کند و شرایط کشور را در نظر می‌گیریم و اگر توانستیم تصمیم جدیدی را در آن مقطع اتخاذ می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: از همه مردم عزیز می‌خواهیم که در این روزهای پایانی شعبان و در هفته آینده که وارد ماه رمضان می‌شویم بخاطر این شرایط راز و نیاز فردی خیلی عمیق‌تر و بیشتر از گذشته خواهد بود وجمعی نداریم. مسلماً دل‌ها بیشتر سوخته است و ماه مقدس و مبارک است. ان‌شاء الله خداوند دعای مردم را مستجاب کند و  در اینجا درخواست می‌کنم چون در ماه رمضان مراسم تجمع و افطاری به آن صورتی که بوده نداریم، همه مردم به یاری افراد نیازمند بشتابند؛ می‌شود از طریق مالی، از طریق هدیه کالاها و اجناسی که مورد نیاز مردم است یک مقدار مشکلات اقشار آسیب‌پذیر در این ماه مبارک رمضان کمتر شود؛ مردم کمک‌های بسیار خوبی را در این ایام شروع کردند؛ چه برای کسب و کار و چه برای کمک به نیازمندان، و دولت هم نهادهای عمومی غیردولتی و هم بخش خصوصی و هم مردم خیر یک بار سنگینی بر دوش دارند که اگر همه در کنار هم باشیم راحت‌تر می‌توانیم در این ماه مقدس از این مشکلات عبور کنیم.

محذورات عبادت جمعی در ماه رمضان امسال

حجت الاسلام و المسلمین روحانی روز چهارشنبه سوم اردیبهشت در جلسه هیات دولت با تبریک پیشاپیش حلول ماه رمضان گفت: این ماه، رحمت، برکت، معرفت و مغفرت است و بهترین روزها، بهترین شب‌ها، بهترین ساعت‌ها و بهترین لحظات پیش روی ما است و خداوند فیض خودش را در روزهای آینده به عنوان باز شدن درهای رحمت آسمان بر ما نازل می‌کند و ما باید از این شرایط بهره و استفاده برگیریم. ماه رمضان، ماهی است که ما را به اعتماد، روحیه، مسیر احسان و یاری دیگران تشویق می‌کند و همیشه و در همه سال‌ها نیازمند رمضان بودیم و همیشه هستیم و امسال نیاز ما بیش از سال‌های گذشته است.

دکتر روحانی تصریح کرد: تقریباً در این ماه‌های اخیر بشر فهمید که در برابر قدرت لایزال الهی و تحولات طبیعت تا چه حد ناتوان است و همه غرورها و تبخترهایی که کنار و گوشه جهان مشاهده می‌کردیم و اظهار قدرت‌هایی که می‌شد، دیدیم که یک موجود بسیار ریز، پنهان و نادیدنی از یک نقطه شروع و آغاز می‌شود و همه جهان را طی  و تمام مردم جهان را گرفتار می‌کند. معلوم است توان و قدرت بشر بسیار محدود و ناچیز است و باید همیشه اتکاء ما به آن قدرت و رحمت بی‌پایان الهی باشد.

دکتر روحانی: ما هم نیاز به معنویت و هم نیاز به علم و دانش داریم. معنویت هم دستور خداوند است و علم، دانش و فراگیری هم دستور خداوند است.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: البته امسال، سال خاصی برای ما و برای همه مسلمانان است و ماه رمضان همیشه توأم با خاطره‌هایی از اجتماعات در محل عبادت، خواندن قرآن، خواندن مناجات و اجتماع در مساجد بود که امسال شرایط خاصی داریم. همه مسلمان‌ها تقریباً دارای همین شرایط هستند و عبادت‌ها بیشتر عبادت‌های جمعی نیست و فردی می‌شود و البته ان‌شاء الله اخلاص، خلوص و توجه مردم در نبود اجتماعات و آن معنویتی که در آن اجتماعات ملموس می‌شد، برای ما به نحوی جبران می‌شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: در روایات آمده که ماه رمضان، فقط لب فرو بستن از طعام و شراب نیست و اینکه خوردنی و آشامیدنی را در ساعات روز تنها کنار بگذاریم و آن روایت می‌گوید که ماه رمضان این است که زبان‌ها و چشم‌ها مهار شود و کینه‌ها از دل‌ها رخت بر بندد و لب از دروغ گفتن، افترا و تهمت بپرهیزد و ان‌شاء الله این ماه رمضان یک ماه رمضان واقعی برای همه ما و موجب تحول بزرگ در جامعه ما از لحاظ معنوی باشد.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: ما هم نیاز به معنویت و هم نیاز به علم و دانش داریم. معنویت هم دستور خداوند است و علم، دانش و فراگیری هم دستور خداوند است و دین ما دین علم، تحقیق، مراجعه به خبره‌ها و متخصصین است و اساس دین بر مبانی استوار بوده و است بنابراین منافاتی ندارد که ما هم به متخصص مراجعه کنیم و هم به نتیجه علم و دانش و تحقیقات پایبند باشیم و در عین حال مناجات، دعا، معنویت و توجه‌مان هم بیش از سال‌های گذشته باشد. باید یک دست ما به سوی آسمان و دریافت رحمت از خداوند و یک دست ما هم به سوی کار و تلاش و فعالیت هم در زمینه سلامت جامعه و هم در زمینه معیشت جامعه باشد.

تشریح تصمیمات دولت در مورد بازگشایی اماکن متبرکه

دکتر روحانی روزسه شنبه دوم اردیبهشت در تماس تلفنی با  تولیت آستان مقدس حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع)، با بیان اینکه دولت با اشراف و آگاهی از میزان شیفتگی مردم عزیز ایران به اهل بیت(ع) و علاقه آنان به زیارت بقاع متبرکه، اظهارداشت: با شیوع بیماری کرونا و برای حفظ سلامتی مومنان و عاشقان اهل بیت(ع) که پیوسته نیز مورد تاکید ائمه اطهار(ع) بوده است، ناچار شدیم برای عمل به یک واجب مهم شرعی که همان حفظ سلامتی مومنان است ، از زیارت مورد تاکید مشاهد مشرفه بویژه حرم امام هشتم محروم شویم و در تمام این روزها، از همکاری و همراهی جناب عالی به عنوان  تولیت آستان مقدس حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) و سایر تولیت ها و از جمله آستانه مقدسه کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س)، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و آستان مقدس حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) برخوردار بودیم که جای قدردانی دارد.

دکتر روحانی گفت: این همکاری و همراهی و مقاومت در برابر برخی تحریکات، نهایت کمک به ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا و جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری و حفظ سلامتی مردم بود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آرزوی دولت این است که بتواند با مهار کرونا و کاهش خطر شیوع این بیماری خطرناک، دوباره مسیر زیارت عشاق اهل‌بیت(ع) را هموار کند، اظهارداشت: از همان ابتدای ایجاد محدودیتها و پروتکل های بهداشتی، دولت در کنار تلاش برای بازگشایی فعالیت واحدهای صنفی و اقتصادی کم ریسک که نقش بسیار مهمی در معیشت  و زندگی مردم داشتند ، با رایزنی با روحانیت معزز حوزه علمیه قم در تلاش برای طراحی سیاست ها و برنامه هایی برای بازگشایی اماکن مذهبی بوده و هست.

سکان‌دار دستگاه اجرایی با اشاره به مصوبه جلسه اخیر ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا درخصوص فعالیت اماکن مذهبی و عبادی در ایام ماه مبارک رمضان گفت: پس از مشورت با نهادهای مذهبی و متولیان امور بهداشتی کشور قرار شد تا ۱۵ اردیبهشت ماه با ارزیابی مجدد اقدامات انجام شده در روند اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی، دستکم در خصوص بازگشایی صحن های اماکن مذهبی با رعایت طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی، اقدام شود.

رئیس‌جمهوری افزود:  با همکاری تولیت آستان مقدس حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) و همچنین دیگر تولیت‌های آستان‌های مقدس امیدوارم بتوانیم تمهیداتی را با رعایت پروتکل های بهداشتی طراحی کنیم تا پس از ۱۵ اریبهشت ماه در صورت تشخیص مسئولان بهداشتی و سلامت کشور، صحن‌های اماکن متبرکه بازگشایی شوند.

تقدیر از مردم و کادر درمانی؛ از سویی مردم همکاری کردند و از سوی دیگر کادر درمانی با همه توان و تلاش خودش فعالیت کرده است

رئیس‌ شورای عالی امنیت ملی روز یکشنبه ۳۱ فروردین در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار داشت: لازم می‌دانم از ملت فهیم و بزرگ ایران تشکر کنم؛ بخاطر اینکه از ۲۳ فروردین کسب و کارهای کم ریسک در استان‌های مختلف شروع به فعالیت کردند و البته در تهران از ۳۰ فروردین فعالیت این کسب و کارها آغاز شد و برای ما خیلی مهم بود که آیا همکاری مردم عزیز کامل یا ناقص است. در مجموع گزارشی که دیروز و امروز داشتیم این است که مردم بسیار کمک و همکاری کردند؛ کسبه پروتکل‌ها را مراعات کردند؛ دلیلش این است که هیچ هجومی در مسأله مبتلا شدن و یا مراجعه به بیمارستان نداشتیم و البته این بدان معنا نیست که موضوع کرونا تمام شده و یا باید مراعات نکنیم؛ این موفقیت هم بخاطر مراعات مردم و کسبه محترم است.

دکتر روحانی ادامه داد: از طرف دیگر باید از کادر درمانی بسیار تشکر کنیم که شبانه‌روز در بیمارستان‌های مختلف در زمینه غربالگری‌ها و برنامه‌هایی که دارند تلاش می‌کنند. الحمدالله آمارشان در این روزهای اخیر هر روز خوشحال‌کننده‌تر بوده است؛ هم بستری‌ها کمتر شدند و هم بستری‌هایی که حالشان خطرناک است، نسبت به قبل یک مقدار کمتر شدند و هم آمار فوتی‌ها در این روزها کاهش پیدا کرد. همه اینها برای ما بسیار مغتنم است. از یک طرف مردم همکاری کردند و از طرف دیگر کادر درمانی انصافاً با همه توان و تلاش خودش فعالیت کرده است.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: در این جلسه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسایلی را مطرح کرد که نشان می‌دهد با شیوه‌های جدید، هم غربالگری ادامه پیدا می‌کند و هم شناسایی افرادی که مبتلا هستند یا شرایط‌شان در وضعیت قرمز است دنبال می‌شود و هم راجع به درمان کار می‌شود که امیدواریم در هفته‌های آینده بتوانند به یک مسیر و چارچوبی برسند که این دوره بیماری را کوتاه کنند.

ضرورت حفظ وحدت برای مقابله با کرونا؛ امسال سال وحدت و اتحاد است، باید دست هم را بگیریم و در کنار هم باشیم.

حجت‌الاسلام روحانی در جلسه سوم اردیبهشت هیات دولت تاکید کرد: کشور چند پارچه و چندپاره به هیچ جا نمی‌رسد.  شما امروز می‌بینید که در آمریکا رئیس جمهورش مردم را به اغتشاش دعوت می‌کند. یک همچون چیزی در تاریخ کم سراغ داشتیم که رئیس‌جمهوری کشوری گروهی از مردم را به اغتشاش در خیابان دعوت و علیه عده‌ای از فرمانداران قانونی، مواضع بسیار سخیفی را اتخاذ کند. اصلا معلوم است که این کشور کاملا به هم ریخته و نمی‌دانند باید در درمان و در بیکاری چه کار کنند.  در مساله شیل اویل گرفتاری‌های زیادی پیدا کرده اند. آنها روزی خودشان را همه کاره دنیا می‌دانستند و امروز جزو کشورهای گرفتار دنیا هستند. ما باید از آنها درست عبرت بگیریم.

رئیس ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا خاطرنشان کرد: اگر کشور ما چند پاره شود یعنی هر کسی هر گوشه ‌ای بخواهد کاری انجام دهد، متحد نباشیم و وحدت نداشته باشیم، یک بهانه جزئی پیدا کنیم، حالا بنده‌ خدایی آمده گزارشی بدهد یک اشتباهی کرده حالا اشتباه او را بگیریم و تکرار کنیم و به این دستگاه بگوییم تو دنبال کن، به آن دستگاه بگوییم تو دنبال کن، خودِ مولف فهمیده اشتباه کرده و آمده عذرخواهی کرده باز دنبال آن اشتباه افتادید، ما باید یادمان باشد که رقابت انتخاباتی سال ۹۶ سه سال است که تمام شده، ۹۶ رقابت انتخاباتی بود الان ۹۹ هستیم، سال بعد انتخابات است. مجلس هم که انتخابات آن تمام شد دیگر رقابت انتخاباتی نداریم همه باید برای کشورمان و ملت‌مان کار کنیم، حالا انتخاباتی سال آینده هست باز سال آینده شروع کنیم. اشکالی ندارد؛ سال آینده که شروع شد باز هم هیچ وقت دعوا خوب نیست، هیچ وقت رقابت ناسالم خوب نیست، رقابت غیراخلاقی خوب نیست ولی اگر کسانی لازم می‌دانند اینها را برای سال آینده بگذارند. امسال سال وحدت و اتحاد است، باید دست هم را بگیریم و در کنار هم باشیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: من خدمت شما ملت بزرگ شهادت می‌دهم این دولت و دستگاه اجرایی از آبان پارسال تا امروز یک روز استراحت نداشت تمام تعطیلات، جمعه ، روز عید ، سیزده بدر و در تمام روزها مشغول کار بودند و خدا را گواه می‌گیرم که هیچ روزی نشد که در آخر وقت، آخر وقتی که می‌گویم یعنی ۱۰ شب و ۱۱ و ۱۲ شب با یک دستگاه و وزارتخانه‌ای تماس بگیرم مخصوصا وزارت بهداشت و درمان و  مخصوصا وزارت کشور اینهایی که بارشان در این مقطع سنگین‌تر است و اینها سر کار نباشند و در دفتر کارشان نباشند. این یک نعمت است و خدمت به مردم نعمت است و منتی نیست و در پیشگاه خداوند شکرگزاری می‌کنیم. در آن روایت پیغمبر می‌گوید: خداوند اگر می‌خواهد خیری را بر کسی نازل کند رفع حاجات مردم را در دست او قرار می‌دهد اگر ما بتوانیم مشکلی را حل کنیم و خداوند اراده کرده باشد که مشکلی در جامعه به دست ما حل شود این رحمت خداوند بر ماست و ما چیزی نمی‌خواهیم و از هیچ کس تشکر نمی‌خواهیم. ما فقط می‌خواهیم عمل ما را خدای بزرگ ، اگر چه ممکن است نقص هم داشته باشد، مورد قبول خود قرار دهد.

رئیس‌جمهوری افزود: ملت ما به آینده خود امیدوار باشد چرا همدیگر را تشویق نکنیم چرا همدیگر را کمک نکنیم، چرا دنبال این باشیم که جایی و گوشه‌ای چیزی را پیدا کنیم و دائم آن را بزرگ کنیم. رسانه‌های ماهواره‌ای به اندازه کافی هستند برای اینکه دروغ بگویند و نقایص را بزرگ کنند دیگر نیاز به  این داخلی‌ها نیست فعلا ما در این شرایط به یاری هم بشتابیم و ان شاءالله بتوانیم از این روزها عبور کنیم و در ماه مبارک رمضان که ماه خیر و برکت و رحمت است از این ماه حداکثر استفاده را ببریم.

تبیین عملکرد ایران در مقابله با کرونا؛ مدیریت کرونا آزمونی برای سنجش کارآمدی کشورها است

رئیس‌جمهوری سوم اردیبهشت در جلسه هیات دولت تصریح کرد: مردم ما کاملاً مطلع هستند که داستان این ویروس به یک آزمونی برای کارآمدی همه کشورها و نظام‌های جهان تبدیل شده و شما می‌بینید همه کشورها در کنار هم در یک رقابت شدید برای سلطه بر این ویروس، یافتن درمان، کوتاه کردن دوران بیماری و مهم‌تر از همه برای پیشگیری از شیوع این بیماری هستند. همه ملت‌ها هم تلاش و کوشش می‌کنند بعضی‌ها بیشتر موفق بودند و بعضی‌ها کمتر موفق بودند و در پایان کار است که آن وقت نمره‌ها معلوم می‌شود. باید به پاییز برسیم تا جوجه‌ها را بشماریم. ببینیم پایان کار به کجا می‌رسیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: الحمدالله آنچه می‌توانیم درباره ایران‌مان ادعا کنیم این است که مهارت کادر درمان و تسلط آنها بر کار، روز به روز بیشتر شده است. امروز پزشکان و پرستاران ما به مراتب از اول فروردین یا از اول اسفند، سلطه و تسلط و مهارت و آشنایی‌شان و توانمندی‌شان در زمینه مقابله و مبارزه با این ویروس بیشتر شده است. این یک امتیاز بزرگ است و البته در کنار کار و تلاش، بحمدالله خلوص، اخلاص، فداکاری، وطن‌پرستی، وطن دوستی و ایثار در راه خداوند، ماه‌های معنویت رجب، شعبان و رمضان همه اینها دست به دست هم داده و امروز می‌بینید که پزشکان و پرستاران ما با همه توان و کل کادر درمانی تلاش می‌کنند و از طرف دیگر شاهد هوشمندی و همکاری مردم هستیم.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: مردم ما بسیار همکاری کردند، قبلاً هم اشاره کردم، امروز هم باز آمار را دیدم نشان می‌دهد که در هفته اول فروردین که تقریباً با سخن گفتن با مردم و اقناع مردم از آنان خواسته شده بود که سفرها را کم کنند مردم پاسخ بسیار خوبی دادند. این آمار نشان می‌دهد که مسافرت با اتوبوس ۸۰ درصد، با ریل و قطار ۹۶ درصد، با هواپیما ۸۳ درصد و سفر دریایی ۹۸ درصد کاهش پیدا کرد و تردد جاده‌ای ۶۳ درصد کاهش پیدا کرد. این نشان هوشیاری، همکاری و همدلی مردم است. مردم ما به کادر درمان و دولت و همه اندیشمندان و علما و صاحبنظران پاسخ مثبت دادند. این هم نکته مهم دوم بود و نکته سوم که کنار این دو قرار گرفت، تأمین تجهیزات بود.

دکتر روحانی گفت: چرا در روزهای اول پرستارها و پزشک‌ها نگران بوده و بیشتر در معرض خطر بودند، چون تجهیزات کافی در بیمارستان نبود، ماسکی که مورد نیاز آنها بود به اندازه کافی نبود، لباسی که مورد نیاز آنها بود به اندازه کافی نبود و شاید در بعضی از بیمارستان‌ها دستگاه تنفس مصنوعی که می‌خواستند به اندازه مورد نیاز نبود، کیت‌های تشخیص به اندازه مورد نیاز نبود و حتی مواد ضدعفونی کننده و وسایل بهداشتی به اندازه کافی نبود.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: یک جهاد عظیم و مستمری در کشور شروع شد. بخش دولتی، خصوصی، عمومی و غیردولتی همه پای کار آمدند. اینکه امروز در زمینه مواد ضدعفونی کننده، شوینده و بهداشتی، نه تنها توان ما به گونه‌ای است که نیاز داخلی‌مان تأمین می‌شود حتی قدرت صادرات داریم و می‌توانیم بخشی از اینها را به کشورهایی که نیازمند هستند، صادر کنیم. حتی در زمینه ماسک که هنوز نیازهای داخلی را تأمین می کنیم، در آینده امیدوارم به نقطه‌ای برسیم که در این زمینه‌ها بتوانیم صادر کننده باشیم و در زمینه کیت‌های تشخیص الان می‌توانیم صادرکننده باشیم که نیاز داخلی ما زیاد است ولی می‌توانیم. می‌توانیم کیت تشخیص بیماری، کیت تشخیص آنتی‌بادی و سرولوژی  نیاز خود را تأمین کنیم و به تدریج و قدم به قدم جلو می‌رویم و در آینده هم توانمند هستیم که حتی صادر کنیم.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: بسیار مهم بود که در روزهای سخت کرونا همه پای کار بودند و در اینجا باید از تمام دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح و بخش خصوصی تشکر کنم که در روزهای سخت، یعنی روزهای پایانی اسفند و روزهای اول فروردین که روزهای پیک در این بیماری بود، همه پای کار آمدند و در کارخانجات و کارگاه‌ها مشغول کار، تولید و فعالیت شدند.اگر این فعالیت‌ها نبود، آن وقت بازار ما اشباع نبود و نیازمندی‌های مردم تأمین نبود چون تنها مبارزه با این ویروس نیست بلکه حل معضلات، مشکلات و نیازمندی های ضروری و روزمره مردم هم حائز اهمیت است که کار بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفت و واقعاً جای تشکر از ملت بزرگ، کارآفرینان، شرکت‌های دانش‌بنیان و همه آنهایی دارد که در این زمینه تلاش و کوشش کردند.

تبیین ضرورت بازگشایی‌های ناگزیر و تاکید بر ادامه مسیر مقابله با کرونا

حجت‌الاسلام روحانی در جلسه سوم اردیبهشت هیات دولت اظهار داشت: تا اینجا موفقیت‌های نسبی را در مقابله با این بیماری و این ویروس بدست آوردیم اما اگر فکر کنیم کار را تمام کردیم و این قدم‌های پایانی است حتما ضرر کردیم و ممکن است تمام زحمات گذشته یک آن از دست برود. یعنی یک کاری نکنیم حبط عمل شود. کسی ممکن است چند سال خیلی کار خوب انجام دهد بعد یک عملی انجام دهد که تمام اعمال گذشته‌اش نابود شود و حبط عمل شود. حبط عمل نکنیم. به هر حال این همه زحمت و تلاش، ایام عید این همه کنار هم بودیم و مراعات کردیم و روز سیزده بدر آن همه مراعات کردیم، ملت یکپارچگی خود را برای مقابله با این ویروس نشان داد همان روحیه را باید ادامه دهیم.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: اینکه به تدریج یک بازگشایی‌هایی شروع شد، این ضرورت کشور بود و این ضرورت اگر با ادامه راه مردم در اجرای پروتکل‌های بهداشتی توام شود، ان شاءالله موفق خواهیم بود. تا امروز این چنین بوده یعنی در این مدتی هم که یک بازگشایی‌هایی شروع شد بحمدالله مردم مراعات کردند. آمار و ارقام نشان می دهد که ما یک اوجی در این بیماری نداشتیم اما اگر دچار اوج شویم و فکر کنیم که کار تمام شده و پیروز و موفق شدیم، این بزرگترین مشکلی است که خدای ناکرده ممکن است دامن ما را فرا بگیرد .

دکتر روحانی ادامه داد: همچنان خروج از خانه در غیرضرورت مخالف پروتکل‌های بهداشتی است، باز تردد در خانه‌های همدیگر مخالف ضرورت‌های بهداشتی است، هرگونه تجمع به خلاف است. دستگاه‌ها هم باید مواظب باشند چیزی را اعلام نکنند که در یک پیشخوانی اجتماع مردمی درست کنند. هر که امروز می‌خواهد تصمیم بگیرد چون هنوز افکار ما افکار قبل از کرونا هست. گاهی در شرایط کرونا تصمیم نمی‌گیریم و یک دستورالعملی صادر می‌کنیم، یک کاری را انجام می‌دهیم و یک اجتماع درست می‌کنیم این اجتماع مضر است.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: الان امر به معروف و نهی از منکر ما اینها است. یکی از موارد مهم امر به معروف این است که مردم را به فاصله گذاری هوشمند و به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مداوم دعوت و ترغیب کنیم و بخواهیم و حتی گاهی امر کنیم آنجایی که لازم است و مرتب از نهی از منکر کنیم، نهی از منکر همین اجتماعات است، نهی از منکر این  است که پروتکل‌های بهداشتی زیر پا گذاشته نشود. منکر الان این است که فکر کنیم شرایط، کاملاً شرایط قبل از کرونا است، نه ما هنوز در شرایط کرونا هستیم و من خدمت مردم عزیز و بزرگوار عرض می‌کنم تا امروز هنوز هیچ دانشمند، هیچ مرکز درمانی، بهداشتی، و هیچ سازمان بین‌المللی، نتوانسته پیش‌بینی کند که بشر کی از کرونا خلاص می‌شود.

دکتر روحانی: در مقابله با کرونا اگر فکر کنیم کار را تمام کردیم و این قدم‌های پایانی است، حتما ضرر کردیم.

دکتر روحانی تاکید کرد: اگر می‌شد پیش‌بینی کرد، خیلی خوب بود اما این ویروس قابل پیش‌بینی نیست، ویروس ناشناخته است، بشر با آن آشنا نیست. امروز یک تصمیم می‌گیرند، فردا دومرتبه تغییر می‌دهند، یک دستورالعمل امروز در سطح جهان صادر می‌کنند و فردا یکی دیگر و این روند بدان دلیل است که هنوز در حال سعی و خطا در بعضی از امور و هنوز در حال تحقیق و دستیابی به دستورالعمل‌های روشن و مسلم هستند. چون روشن نیست، ممکن است این بیماری یک ماه روبروی ما باشد، ممکن است ۲ ماه، ۱۰ ماه، یا آخر سال. برای ما روشن نیست. تا زمانی که بشر به یک درمان قطعی برای این بیماری نرسد و یا به یک واکسن مطمئن نرسد، این شرایط وجود دارد. پس تا ماه‌های آینده و تا روشن و قطعی شدن مسأله، زندگی ما باید زندگی در فضای کرونا باشد باید بگوییم کرونا است و آن وقت همه احتیاط‌های لازم را انجام دهیم.

رئیس دستگاه اجرایی گفت: ما هم در کارهایی که امروز شروع کردیم،. هم احتیاط کردیم و هم تدریج را مراعات کردیم و هم اصول علمی و بهداشتی را همیشه مد نظر قرار دادیم. هر قدمی که برداشتیم، از وزارت، بهداشت و درمان خواستم که پایش، رصد و بررسی کند و به ما خبر دهد و بگوید تا اگر جایی خطا و اشتباه بوده، اصلاح شود و یا حتی راهی که می‌رویم اگر ببینیم مشکل ایجاد می‌کند، ممکن است باز هم یک مدتی متوقف کنیم. این در اختیار مردم عزیز و بزرگوار ماست و اگر مردم همه اصول بهداشتی را مراعات کنند و در این فکر باشند که مشکلات تمام نشده، با همکاری حتماً موفق می‌شویم، جلو می‌رویم و روند هم روند نزولی می‌شود.

برنامه دولت برای بازگشایی‌ تدریجی فعالیت‌های اقتصادی کم‌ریسک؛ مشاغل پرریسک، همچنان اجازه فعالیت ندارند

رئیس‌جمهوری یکشنبه ۳۱ فروردین در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصریح کرد: یک سری مشاغل کم ریسک بوده که کارشان را در استان‌ها از هفته قبل شروع کرد و از این هفته در تهران شروع کردند. یک سری مشاغل هم داریم که ریسک آنها متوسط است و کم ریسک نیستند مثل آن مغازه‌دارهایی که در جایی مسقف در بازار هستند یا در یک جمعی به نام پاساژ در کنار هم قرار دارند. ریسک اینها را از اول متوسط در نظر گرفتیم. اینها هم بنا شد فعالیت خودشان را با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی که باید مدنظر قرار بدهند از اول اردیبهشت شروع کنند اما اگر در بازار یا در پاساژ یک شغل پرریسکی وجود دارد مثلا یک رستورانی وجود دارد یا یک قهوه خانه که مردم در آن اجتماع می‌کنند، پرریسک‌هایی هستند که همچنان تعطیل هستند حالا اگر کسی غذایی در جایی درست می‌کند یا رستوران می‌تواند غذای آماده به مشتری بدهد. اما اگر مردم بخواهند آنجا در کنار هم بنشینند و غذا صرف کنند این جزو موارد پرریسک است یا ورزشگاهها یا همه جاهایی که محل  اجتماع است، سمینار، کنفرانس، مجالس شادی، مجالس مصیبت و مجالس عبادی، فرق نمی‌کند هر جایی که اجتماعات است و همچنین مشاغلی که در آن اجتماعات است و آنها که پرریسک هستند همچنان تا اطلاع ثانوی بسته می‌ماند تا ببینیم در مراحل بعدی به کجا می‌رسیم.

دکتر روحانی اضافه کرد: در واقع مردم عزیز بدانند در این حالت پلکانی هر قدمی که برمی داریم بعدا وزارت بهداشت و درمان همه اینها را بررسی می‌کند و وزارت  کشور با استانداران خود مداوم آنرا بررسی می‌کند اگر ببینیم یک جایی مشکل ایجاد می‌کند حتما ناچاریم قدمی را که جلو گذاشتیم، پس بگذاریم. بنابراین خواهش می‌کنم از همه کسبه و از همه مردم که دقت کرده و همه اصول بهداشتی را مراعات کنند.  به خاطر اینکه اجتماع موقع غروب زیاد نشود البته بازار که به طور معمول اینطور هست ولی در پاساژها هم، در کل تصمیم گرفتیم که ساعت ۶ بعدازظهر کسب و کار تعطیل شود یعنی از صبح که می‌آیند پایان آن ۶ بعدازظهر باشد به خاطر اینکه باز همین اجتماعات را نداشته باشیم.

تقدیر از فعالان بخش عمرانی کشور در هنگامه کرونا؛ در سایه تلاش بخش‌های عمرانی به افتتاح‌های بزرگ رسیدیم

حجت‌الاسلام روحانی یکشنبه ۳۱ فروردین در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار داشت: در اینجا می‌خواهم در این شرایط سخت تشکر کنم از ارگان‌ها و دستگاه‌هایی که در اسفند و فروردین به فعالیت عمرانی خودشان سختکوشانه ادامه دادند؛ البته پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کردند و الحمدالله به افتتاح‌های بزرگ رسیدیم.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در همین هفته‌ای که گذشت چهار افتتاح بزرگ در آب و برق داشتیم و باز در هفته‌های آینده تا پایان ماه رمضان و بعد از ماه رمضان افتتاح‌های بزرگ خواهیم داشت؛ واقعا این به آن معناست که نگذارند اشتغال با مشکل مواجه شود؛ هر چه این طرح‌ها فعال باشد و ادامه پیدا کند، مردم هم مشغول اشتغال‌ هستند؛ کارگران، مهندسین، مدیران، همه مشغول کار هستند و اتفاقا ما باید کاری کنیم که طرح‌های جدیدی را داشته باشیم. به بخش اقتصادی گفتم که در این زمینه فکر کند که چه تسهیلاتی را بگذاریم برای سرمایه گذار و کارآفرین تا او بیاید و کار را در این شرایط شروع کند؛ ما هم امکاناتی را در اختیار او بگذاریم و بعضی از موارد را آسان تر کنیم برای اینکه شغل و کار ایجاد شود، چون خیلی از مردم در این شرایط بیکار شدند و در فشار سختی قرار گرفتند.

دکتر روحانی تصریح کرد: باید تشکر کنم از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی که سهام را در هفته گذشته به بازار بورس و سرمایه عرضه کرد؛ این کار بسیار مهمی بود و یک نشاطی را در این مقطع به وجود آورد و از همه دستگاههای دولتی، دستگاههای عمومی غیردولتی، نیروهای مسلح و همه آنهایی که می‌توانند، می‌خواهم شرکت‌هایشان و سهامشان را بیاورند و در بورس عرضه و مردم را شریک کنند. اینکه شستا عرضه شد و دو میلیون نفر آمدند و سهام خریدند یعنی دو میلیون نفر را خوشحال کردیم و در زندگی‌شان یک تحول مختصری ایجاد شده؛ خیلی مهم است که این کار را بتوانیم ان شاءالله به همین صورت ادامه دهیم.

تبیین تصمیمات دولت برای تسهیل حمل و نقل در شهرهای بزرگ؛ مردم را تشویق کردیم از ماشین شخصی استفاده کنند، به فکر افزایش وسایل نقلیه عمومی هم هستیم

رئیس قوه مجریه یکشنبه ۳۱ فروردین در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: یک نکته‌ای که در جلسه امروز مورد بحث قرار گرفت مسأله حمل و نقل در شهرهای بزرگ مخصوصاً تهران بود؛ ما دچار یک تضادی شدیم؛ اگر به مردم توصیه کنیم که با مترو و اتوبوس مسافرت داخل شهر را انجام دهند، اجرای اشکال بهداشتی آن پروتکل‌ها سخت است؛ اگر هم بخواهیم بگوییم مردم از وسیله شخصی‌شان استفاده کنند، ترافیک درست می‌شود؛ ما راه دوم را انتخاب و مردم را تشویق کردیم با ماشین شخصی بیایند؛ بنابراین، این ترافیک ایجاد شده است؛ از آن طرف اگر بخواهیم همه پروتکل‌ها را مراعات کنیم، حداقل تعداد اتوبوس در کلان‌شهرها از جمله در تهران کم است.

دکتر روحانی ادامه داد: بنا شد آن مقدار اتوبوسی که می‌توانند خریداری بکنند و این اتوبوسها تا پایان اردیبهشت در اختیار آنها قرار بگیرد؛ دولت هم به آنها کمک کند و همچنین اتوبوس‌هایی که الان خوابیده و اینها گران شده است بخاطر اینکه مشکل تعمیراتی یا قطعه دارند؛ بنا شد اورهال اینها انجام بگیرد و دولت هم در اورهال کمکی انجام دهد و در زمینه رفت و آمد مردم در شهرهای بزرگ انجام بگیرد؛ البته در حدی که نیاز است اتوبوس بین شهری بتوانند اضافه کنند؛ یک مواردی بود که اتوبوس‌های شخصی است که طلب دارند و بنا شد در آن زمینه به آنها کمک کنیم که این کار را انجام دهند؛ امیدواریم این مصوبات به خوبی انجام شود و مردم عزیز ما همچنان گوش به فرمان همه اصول و دستورالعمل‌ها برای سلامت خود و عزیزانشان باشند.

تسهیلات دولت برای مردم و کسب و کارها؛ شرایط معمول وام دادن، نباید در وام‌های مرتبط با کرونا مدنظر قرار بگیرد

رئیس قوه مجریه یکشنبه ۳۱ فروردین در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار داشت: افرادی که وام می‌گیرند چون از بانک وام می‌گیرند یک مقرراتی دارد که به هر حال کسی که می‌خواهد وام بگیرد باید چک برگشتی و معوقات نداشته باشد و همه این شرایطی که دارد در این وام‌ها نباید مدنظر قرار بگیرد. یعنی همه افراد یارانه بگیری که مایل هستند از این وام یک میلیونی استفاده خواهند کرد و همه آن کسب و کارهایی که به آنها اعلام می‌شود و وام دریافت می‌کنند بخاطر اینکه در این شرایط دچار مشکل شدند به شرط اینکه کارگری را اخراج نکرده باشند و به شرط اینکه این وامی که به آنها می‌دهیم شفاف اعلام می‌شود یعنی وام‌هایی که داده می‌شود بعد اعلام خواهد شد چه کسی وام گرفته و چه مقدار وام گرفته و بنابراین اگر پذیرفتند اشکالی ندارد این وام را بگیرند و آن مقررات مثل چک برگشتی باز در اینجا در این زمینه مدنظر نخواهد بود.

انتقاد از کاسبان تحریم و کرونا؛ کاسبان کرونا، بلندگوی بیگانگانند

رئیس شورای عالی امنیت ملی در جلسه روز سوم اردیبهشت هیات دولت گفت: بگذریم از یک گروه کوچکی که کاسب‌اند و روز تحریم، کاسب تحریم‌ و روز کرونا، کاسب کرونا هستند. یک افکار کودکانه و بچه‌گانه‌ای در ذهن یک اقلیت کوچکی سیر می‌کند و خیلی متأسفیم این اقلیت کوچک خط را از بیرون می‌گیرد و متاسفانه هر چه آنها می گویند، اینها دومرتبه تکرار می کنند و بلندگویی هستند که حرف بیگانگان را تکرار می کنند. راجع به آمار تردید می کنند، راجع به درمان تردید می کنند، راجع به پیشرفت کشور تردید می کنند و راجع به کارآمدی نظام تردید می کنند و صبح تا شب، “الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ”، دنبال وسوسه هستند. در فضای مجازی و غیرمجازی، گوشه روزنامه، کنار آن رسانه و همه جا دنبال این هستند که مردم را به اضطراب و عدم اعتماد دعوت کنند. شما می دانید هیچ دارویی برای کرونا بالاتر از اعتماد مردم و روحیه مردم نیست و اگر روحیه، اعتماد به هم و نشاط روحی ما بالا باشد، این ویروس کمتر در ما اثر می گذارد.

دکتر روحانی ادامه داد : وقتی جامعه‌ای دچار اضطراب، دلهره، تاریکی، ناامنی و آینده به هم ریخته و نامطمئن باشد، معلوم است که تاثیر این ویروس در آن شرایط بیشتر می شود و بعضی ها فکر نکنند که اگر در مبارزه با کرونا موفق شدیم، بدان معنی است که دولت موفق شده است، خیر. به خاطر همین هم بعضی‌ها دستپاچه شدند در حالی که اصلا این کار تنها دولت نیست و اول کار ملت است و اگر ما در برابر این ویروس موفق بودیم و عملکرد ما موفق بود، این به معنی پیروزی ملت و کادر درمان ما است. حالا کارمندان دولت و آنهایی که کار و تلاش می‌کنند آنها هم جزو ملت هستند آنها که جدا از ملت نیستند، همه دست به دست هم دادیم و این کار یک کار ملی بود.

تبیین شاخص‌ها و مولفه‌های اقتصادی ایران و جهان در شرایط کرونایی؛ در حال حاضر اقتصاد ما نسبت به دنیا در شرایط آرام‌تری قرار دارد.

سکان‌دار دستگاه اجرایی در جلسه چهارشنبه سوم اردیبهشت هیات دولت تصریح کرد: امروز تمام جهان از لحاظ اقتصادی و اداره کشور دچار مشکل شده است. چه کسی فکر می‌کرد که یک ویروس بتواند اینچنین اقتصاد را بالا و پایین کند و تمام پیش‌بینی‌های اقتصادی را از بین ببرد و در تمام پیش‌بینی‌های اقتصادی که ۶، ۷ ماه پیش بود، الان همه تجدید نظر کنند. شما ببینید نسبت به واردات، صادرات، نیازمندی‌ها و مخصوصاً در بعضی از امور، مثل سفر، گردشگری، حمل و نقل چه شرایط ویژه‌ای امروز در دنیا ایجاد شده است وشرایطی که امروز راجع به نفت مشاهده می‌کنیم، کم‌نظیر بوده است که در عرض چند ماه اینچنین سیر نزولی در قیمت نفت و درخواست نفت در دنیا داشته باشیم.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: همه کشورهای نفت‌خیز از جمله ما وقتی این شرایط پیش‌می‌آید، ضرر می‌کنیم منتها ضرر برخی خیلی بالا است و ضرر ما یک مقداری کمتر است اما نفع نمی‌بریم. بعضی‌ها دیدم تیترهایی را انتخاب کردند مثل اینکه این یک موفقیت بزرگ برای ما و یک شکست بزرگ برای بعضی بود؛ نه این اتفاق برای همه و ما مشکل درست کرده است. منتها هر کشوری به نفت خام متکی بود، شرایطش سخت‌تر شده است و چون اتکا ما به نفت خام خواسته یا ناخواسته و با اراده خودمان و یا با تحمیل دشمن کمتر شده است، حتماً خسارت‌های ما کمتر خواهد بود. شرایط اقتصادی ما هم الان نسبت به دنیا شرایط آرام‌تری است.

دکتر روحانی گفت: ما در ۳ ماهه آخر سال و ۳ ماهه چهارم سال، در کشاورزی و در صنعت رشد داریم که البته این رشدها، تقریباً به شرایط قبل از کرونا مربوط می‌شود ولی امیدوارم بعد از کرونا هم بتوانیم مسلط شویم و بتوانیم این رشد را حفظ کنیم و در بخش‌های مختلف این کار را انجام دهیم.

رئیس دستگاه اجرایی خاطرنشان کرد: بعضی از شرکت‌ها ضرر کردند، بعضی از شرکت‌ها امروز فعالیت‌شان چند برابر شده و بعضی از محصولات است که امروز صادرات‌ آن چند برابر شده است و بعضی از محصولات که می‌خواهیم به آن برسیم هر چه داشته باشیم، می‌توانیم صادر کنیم پس خط صادرات را باید بعضی جاها عوض کنیم، برخی از فعالیت اقتصادی را در بعضی از جاها باید عوض کنیم و برخی از فعالیت‌های اقتصادی را باید بیشتر یاری و کمک کنیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: بحمدالله آمار و ارقام که در تورم مشاهده می‌کنیم، آمار خوبی بود. اینکه اعلام شد، تورم نقطه نقطه ما به ۱۹ درصد رسیده و اینکه تورم ۱۲ ماهه به ۳۲ درصد رسیده است، این قدم نشان دهنده این است که مسیر، باز هم کاهش تورم است البته این روزها، شرایط ما سخت‌تر شده است و این شرایط، پیچیده است اما در عین حال همچنان این امیدواری وجود دارد که بتوانیم تورم را مهار کنیم.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: از بانک مرکزی می‌خواهم تلاش خود را ادامه دهد، اینکه امروز در تلاش‌ها و فعالیت‌ها می‌بینیم که مسایل بهره‌های بین بانکی، مقداری کاهش پیدا کرده و شرایط بهتر شده، معنایش این است که می‌توانیم شرایطی را بوجود بیاوریم که اقتصاد متحول شود. باید به بخش‌های کارگاه‌های متوسط وکوچک از جمله در برخی از امور صادراتی، توجه ویژه‌ای داشته ایم چرا که باید امسال نیز مثل پارسال اتکاء ما به صادرات غیرنفتی باشد.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: در این شرایط هم در بورس در هفته‌های گذشته قدم خوبی در زمینه شرکت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) برداشته شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت و تأثیرگذار بود. ان‌شاء الله در روزهای آینده و هفته‌های آینده شاهد یک قدم مهم از طرف وزارت اقتصاد خواهیم بود که آن هم باز سهامی را البته به صورت واحدهایی که در صندوق است، واحدهای ETF ان‌شاء الله آماده می‌شود از بانک‌های مهم، از سهام بیمه‌های مهم و اینها ترکیب شده و این سهام عرضه می‌شود و هر کسی هم می‌تواند تا ۲ میلیون تومان این سهام را خریداری کند و از یک تخفیفی هم برخوردار می‌شود. به نظر من باز هم در هفته‌های آینده شاهد خبرهای خوبی در بورس برای مردم عزیز خواهیم بود و این یکی از راه‌های حرکت اقتصادی ما است.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: امسال که سال جهش تولید است، یکی از راه‌های آن فعالیت درست بانک‌ها است، یکی از راه‌های مهم، بازار سرمایه است و یکی از مسایل مهم در بازار کار است که باید کاری کنیم که اشتغال را بوجود بیاوریم و جبران کنیم. البته شرایط آمار اشتغال تا قبل از کرونا، خوب است، یعنی آمار ماه اسفند در اشتغال، قبل از مسایل تأثیرات کرونا، خوب است و ۱.۷ واحد درصد بیکاری کاهش پیدا کرده است اما همه می‌دانیم که سال جدید در فصل بهار، یک شرایط خاصی داریم و باید خودمان را آماده کنیم تا بیکاری‌ها را به یک نحوی جبران کنیم.

تاکید بر ضرورت حفظ هوشیاری نیروهای مسلح برابر اقدامات تحریک‌آمیز بیگانگان

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی روز جمعه پنجم فروردین در گفتگو با امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح،  با اشاره به موفقیت اخیر پرتاب ماهواره دفاعی «نور» به فضا، گفت: این موفقیت نشان می دهد که تقویت بخش هوا فضا در کشور و نیروهای مسلح گامی دقیق و موثر بوده و باید بیش از پیش در راستای توسعه آن اهتمام داشته و تلاش کنیم.

رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به برخی تحرکات بیگانگان در منطقه، تاکید کرد: باید با حفظ هوشیاری و حضور مقتدرانه در منطقه، راهبردهایی که موجب تامین و توسعه ثبات و امنیت پایدار در منطقه می شود را با دقت دنبال کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی روز جمعه پنجم اردیبهشت در گفتگو با سردار سرلشگر پاسدار «حسین سلامی» هم با تبریک پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره دفاعی «نور» به فضا، آن را یک موفقیت ارزشمند ملی دانست.

رئیس‌جمهوری: با حضور مقتدرانه، راهبردهایی که موجب توسعه ثبات و امنیت پایدار در منطقه می شود، دنبال کنیم.

رئیس‌جمهوری با تقدیر از همراهی و همکاری موثر نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌ویژه بسیجیان در مقابله با کرونا در کشور از جمله ارائه خدمات بهداشتی در طرح غربالگری و در اختیار گذاشتن امکانات پزشکی و درمانی برای درمان مبتلایان، گفت: خوشبختانه همبستگی، وحدت و انسجام بسیار خوبی در کشور برای مقابله با کرونا ایجاد و توام با توانایی و کارآمدی کادر پزشکی و درمانی توانست موثر عمل کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه وحدت و انسجام همه نیروها در مقابله با کرونا موجب آرامش مردم در این شرایط سخت بوده و باید تلاش کنیم تا از این فضا برای دستیابی به موفقیت در دیگر عرصه‌ها استفاده کنیم، افزود: تلاش هماهنگ همگانی و بدون تنش همه نیروها دوشادوش یکدیگر نشان دهنده توانایی و کارآمدی نظام در مقابله با ویروسی است که اینگونه کشورهای جهان را با خود، درگیر کرده است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به برخی اقدامات تحریک‌آمیز بیگانگان در منطقه و ضروت حفظ هوشیاری در برابر این تحرکات، خاطر نشان کرد: قدرت، توان و آمادگی دفاعی نیروهای مسلح کشور به‌ویژه سپاه پاسداران همواره در چارچوب حفظ ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم در منطقه، مورد استقبال آزادی خواهان جهان بوده است.

تکاپوی دیپلماتیک رئیس‌جمهوری در یک هفته اخیر

الف- گفت‌وگوی تلفنی با امیر کویت؛ از کویت انتظار داریم درمورد مسائل منطقه و همچنین رفتار ناصحیح آمریکا اتخاذ مواضع کند

حجت الاسلام والمسلمین روحانی روز دوشنبه اول اردیبهشت در تماس تلفنی با امیر کویت، ضمن تاکید بر همکاری کشورهای منطقه برای مقابله با ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در زمینه با این بیماری به تجربیات خوبی دست یافته و آماده انتقال تجربیات خود به کشورهای دوست از جمله کویت هستیم.

دکتر روحانی با قدردانی از تلاش های امیر کویت برای شرایط با ثبات در منطقه ، گفت: تاکید می کنم که برای تامین امنیت و ثبات منطقه  هیچ راهی جز همکاری و دوستی بین کشورهای خود منطقه وجود ندارد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه  ایران همچنان برای همکاری دسته جمعی برای تامین امنیت و ثبات در منطقه و جهان و همچنین مقابله با ویروس کرونا در شرایط حساس امروز، آمادگی دارد، اظهار داشت: از کشور دوست کویت انتظار داریم درمورد مسائل منطقه و همچنین رفتار ناصحیح آمریکا اتخاذ مواضع نماید.

رئیس دستگاه اجرایی روابط ایران و کویت را برادرانه و دوستانه توصیف کرد و افزود: علاقمند هستیم که این روابط صمیمانه و دوستانه تر باشد و برای توسعه همکاری ها آمادگی داریم.

ب- گفت‌وگوی تلفنی با سلطان عمان؛ در سال‌های اخیر همیشه تلاش کرده‌ایم تا مانع از بروز جنگ و خونریزی در منطقه شویم

حجت الاسلام والمسلمین روحانی روز چهارشنبه سوم اردیبهشت در گفت و گوی تلفنی با سلطان عمان، با بیان اینکه در ماه های اخیر شاهد افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور بوده ایم، بر توسعه و تعمیق روابط ایران و عمان در همه زمینه ها تاکید کرد و گفت: علاقمندیم توافقات دو کشور از جمله انتقال گاز ایران به عمان و سرمایه گذاری عمان در بندر چابهار هر چه زودتر اجرایی و عملیاتی شود که به نفع دو دولت و دو ملت خواهد بود.

رئیس‌جمهوری با قدردانی از دولت عمان به خاطر همکاری، اقدامات و تلاش های این کشور در رابطه با  ابتکار طرح صلح هرمز از سوی ایران، خاطرنشان کرد: کاملا آماده ایم در راستای این ابتکار و هر ابتکار دیگری که مدیریت بحران منطقه را در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد، اقدام کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه در سایه روابط خوب دو کشور در طول تاریخ  تنگه هرمز در صلح ، ثبات و آرامش نگهداشته شده است، گفت: در سال های اخیر همیشه تلاش کرده ایم تا مانع از بروز جنگ و خونریزی در منطقه شویم و همچنان باید تلاش خود را  ادامه دهیم تا جنگ در یمن که موجب ویرانی و قحطی شده، متوقف شود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه تردید نداریم ثبات منطقه در سایه روابط دوستانه کشورهای منطقه بوده است، تاکید کرد: امروز نیز خواستار روابط خوب بین همسایگان هستیم و  امیدوارم در دوران سلطنت شما در کشور دوست عمان، شاهد روابط نزدیک تر و همکاری خوب در مسائل دوجانبه و منطقه ای باشیم .

ج- گفت‌وگوی تلفنی با امیر قطر؛ در این شرایط خاص همه کشورهای جهان برای مبارزه با کرونا باید در کنار هم قرار داشته و در برابر اقدامات خصمانه آمریکا مواضع خود را به روشنی اعلام کنند

دکتر روحانی روز سه شنبه ۲ اردیبهشت در تماس تلفنی با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، گسترش همکاری و همراهی کشورهای جهان در مسیر مقابله با کرونا  را مهم و تاثیرگذار عنوان کرد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده در کشورمان برای مقابله با شیوع بیماری کرونا، درمان مبتلایان و سیاست گذاری‌های لازم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی، اداری و آموزشی، گفت: آماده انتقال تجربیات به همه کشورها بویژه قطر به عنوان کشور دوست و برادر هستیم.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: باید تلاش کنیم تا روابط تجاری و اقتصادی دو کشور  با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی استمرار داشته باشد و مسئولان دو کشور در کمیسیون مشترک همکاری ها باید در این راستا تلاش کنند.

رئیس‌جمهوری اظهارداشت: اعمال فشار و تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، نه تنها نقض مقررات بین المللی است بلکه آنان با تشدید این رفتار خود در این شرایط سخت از جمله جلوگیری از پرداخت وام به ایران توسط صندوق بین المللی پول، اصول انسانی را زیرپا می گذارند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: معتقدیم در این شرایط خاص همه کشورهای جهان برای مبارزه با کرونا باید در کنار هم قرار داشته و در برابر اقدامات خصمانه آمریکا مواضع خود را به روشنی اعلام کنند.

رئیس‌جمهوری با ابراز تاسف شدید از ادامه حملات ائتلاف سعودی به یمن و کشتار و ویرانی در این کشور، گفت: متاسفانه آنان هنوز حاضر به پایان دادن به اقدامات غیر انسانی خود نیستند، اما تردیدی نداریم که دیر یا زود می‌فهمند باید مسیر خود را تغییر دهند. معتقدیم تامین امنیت و ثبات پایدار در منطقه هیچ راهی جز همکاری و دوستی میان کشورهای منطقه ندارد.

د- گفت‌و گوی‌تلفنی با رئیس‌جمهوری آذربایجان؛ ایران و آذربایجان در روزهای سخت هم در کنار یکدیگرند

حجت الاسلام والسلمین روحانی روز دوشنبه اول اردیبهشت در گفت و گوی تلفنی با «الهام علی اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان، خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده ، همکاری خوب مردم با توصیه های پزشکی و بهداشتی و تلاش کادر درمانی ، خوشبختانه روند بیماری کرونا در ایران  کاهشی بوده است .

رئیس‌جمهوری با اشاره به روابط دوستانه و خوب دو کشور،  همکاری های اخیر دو کشور نشان از این دارد که ایران و آذربایجان در روزهای سخت هم در کنار یکدیگر هستند.

دکتر روحانی در ادامه به گفت و گو های مقامات دو کشور برای فراهم کردن زمینه اجرایی شدن توافقات و توسعه همکاری ها اشاره کرد و افزود: امیدوارم همه توافقات دو کشور از جمله احداث راه آهن  رشت – آستارا  به خوبی پیش رفته و اجرایی شود.

ه-گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری روسیه: در این شرایط کشورهای دوست باید همکاری و روابط صمیمانه‌تری با هم داشته باشند

دکتر روحانی روز سه شنبه  ۲ اردیبهشت در تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه با وی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان ابراز امیدواری کرد تا همه کشورها بتوانند با همکاری و همراهی یکدیگر در آینده نزدیک از این ویروس رهایی پیدا کنند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌ها و تبادل تجربیات ایران و روسیه در مبارزه با ویروس کرونا، گفت: مسئولان دو کشور باید تلاش کنند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تبادلات تجاری فی مابین انجام شود.

دکتر روحانی با اشاره به اعمال تحریم های ظالمانه و غیرقانونی از سوی آمریکا علیه ایران در این شرایط سخت و مانع تراشی برای پرداخت وام به ایران توسط صندوق بین المللی پول، خاطرنشان کرد: امروز شرایط سختی پیش روی همه کشورهای جهان قرار دارد و در این شرایط کشورهای دوست باید همکاری و روابط صمیمانه تری با هم داشته باشند.

رئیس‌ دستگاه اجرایی با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر روابط صمیمی و راهبردی بین ایران و روسیه برقرار بوده است، بر تلاش در راستای گسترش روابط و همکاری‌های همه جانبه بویژه در زمینه های تجاری، اقتصادی و علمی و پزشکی دو کشورتاکید کرد.

دکتر روحانی با اشاره به برخی اقدامات تحریک آمیز آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه بر ضرورت توسعه همکاری ها و گفتگو های دو کشور پیرامون مسائل و مشکلات منطقه و ادامه رایزنی ‌سران ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه تاکید کرد.

و-گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری ترکیه؛ ایران و ترکیه ثابت کردند که در روزهای سختی و مشکلات در کنار هم بوده‌اند و امروز نیز باید با گسترش همکاری‌ها یکدیگر را یاری کنیم

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر چهارشنبه ۳ اردیبهشت در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان به دولت و ملت مسلمان ترکیه، با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا، سختی و مشکلات فراوانی برای دولت ها و ملت های جهان به وجود آورده است، اظهار داشت: ایران و ترکیه ثابت کردند که در روزهای سختی و مشکلات در کنار هم بوده اند و امروز نیز باید با گسترش همکاری‌ها یکدیگر را یاری کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به موفقیت ها و تجارب ارزنده ایران در مقابله با شیوع کرونا بر ضرورت تعامل مسئولان و انتقال تجربیات دو کشور در این راستا تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری تلاش برای استمرار تبادلات تجاری فی مابین در مرزها با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی را بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و بر افزایش تعامل مسئولان دوکشور در زمینه ارتقا سطح همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه، تاکید نمود.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اعمال فشارهای شدید و تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا علیه ملت ایران و کارشکنی و مانع تراشی در راستای پرداخت وام از سوی صندوق بین المللی پول به ایران در این شرایط سخت، گفت: امروز همه کشورها باید در برابر فشارهای ضد انسانی آمریکا مواضع روشن و قاطعی اتخاذ کنند.

رئیس‌جمهوری رایزنی و گفتگوهای سران ایران، ترکیه و روسیه برای اجرای توافقات در چارچوب روند آستانه را مهم دانست و گفت: همه باید تلاش کنیم مردم سوریه و ملت های منطقه از ثبات برخوردار شوند و امیدوارم با تلاش‌های سه کشور، شاهد برقراری صلح و امنیت کامل در منطقه به نفع همه کشورها و ملت ها باشیم.

ز- گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر ایتالیا: انتظار داریم  کشورهای اروپایی به‌ویژه ایتالیا در برابر نقض مقررات از سوی آمریکا در این شرایط سخت، اقدامات لازم را انجام دهند

حجت الاسلام روحانی روز دوشنبه در تماس تلفنی با نخست وزیر ایتالیا، با بیان اینکه کشورها به تنهایی و بدون کمک بکدیگر قادر به عبور از این بحران سخت نخواهند بود، افزود: با همکاری یکدیگر و اشتراک و انتقال تجربیات خود می توانیم این ویروس را مهار کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه  حفظ جان انسانها از همه چیز مهمتر است، گفت:  در این شرایط سخت فشارهای آمریکا بر مردم ایران از هر زمان دیگر غیر انسانی تر بوده و تداوم آن یک جنایت وحشیانه علیه یک ملت بزرگ بوده و برخلاف همه اصول انسانی و مقررات بین المللی است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تحریم های غیر قانونی آمریکا علیه ایران در این شرایط سخت هم ادامه دارد، به مخالفت آمریکا با پرداخت وام از سوی صندوق بین المللی پول به ایران اشاره کرد و افزود:  انتظار داریم  کشورهای اروپایی بویژه ایتالیا در برابر این نقض مقررات در این شرایط سخت، اقدامات لازم را انجام دهند.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به مواضع ایتالیا درخصوص برجام و حمایت از این توافق بین المللی ، تاکید کرد: ما آماده هستیم به تعهد کامل خود در برجام عمل کنیم  درصورتی که طرف مقابل هم به همه تعهدات خود عمل کند و دست از تهدید بردارد.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ایتالیا همواره در سیاست خارجی ما از جایگاه مهمی برخوردار بوده است و امیدوارم  اتحادیه اروپا را به اجرای کامل برجام دعوت کند. ساز و کار مالی طراحی شده از سوی اروپا ( اینستکس)  متاسفانه هنوز نتوانسته قدم قابل توجه و موثری بردارد و نقشی را ایفا کند .

رئیس دستگاه اجرایی با بیان اینکه امروز مسائل سیاسی نباید به صورت قبل مطرح باشد و مسائل انسانی و نجات جان انسان ها باید در اولویت قرار گیرد، گفت:  در این مقطع ،روشن است که سرنوشت جامعه جهانی به طور کامل به هم وابسته است و امیدوارم اروپا و بویژه ایتالیا در این شرایط حساس بتوانند اقدامی انجام دهند که به نفع همه ملت ها باشد.

دکتر روحانی با اشاره به اهمیت تامین امنیت و ثبات منطقه ، اظهار داشت: براساس طرح صلح هرمز ثبات و امنیت منطقه صرفا از مسیر همکاری کشورهای این منطقه حاصل خواهد شد و دخالت بیگانگان  بویژه مداخلات آمریکا که با جنایت و خطرآفرینی همراه است، آرامش منطقه را تهدید می کند.

ک-گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر اسپانیا؛ در چنین شرایطی باید روابط کشورها براساس اصول انسانی و با سیاست های خصمانه مقابله شود

رئیس دستگاه اجرایی روز سه شنبه دوم اردیبهشت در گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر اسپانیا ضمن ابراز همدردی با مردم این کشور خاطرنشان کرد: آماده هستیم تجربیات خود را در زمینه مقابله با ویروس کرونا به اشتراک بگذاریم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای شهروندان ایرانی بخاطر شیوع ویروس کرونا، تاکید کرد:  در چنین شرایطی باید روابط کشورها براساس اصول انسانی باشد و با سیاست های خصمانه مقابله شود، اما متاسفانه شاهد هستیم که در این شرایط بسیار سخت  آمریکا همچنان  تحریم های خود علیه ایران را تشدید می‌کند و حتی در زمینه دارو نیز اعمال می‌شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به تقاضای وام ایران از صندوق بین المللی پول برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: امریکا با پرداخت این وام هم مخالفت کرده و انتظار این است که اتحادیه اروپا و اسپانیا در مقابل این اقدام غیر قانونی اتخاذ موضع کنند.

دکتر روحانی با استقبال از پیشنهاد نخست وزیر اسپانیا برای از سرگیری دیدارها و مذاکرات وزیران خارجه دو کشور برای تبادل نظر درخصوص مسائل مهم دوجانبه و بین المللی از جمله اجرای برجام، تاکید کرد:  درصورتی که کشورهای مقابل به همه تعهدات خود عمل کنند، ما نیز به تعهدات  خود باز خواهیم گشت.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن توافقات دو کشور، ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و اسپانیا در همه زمینه ها توسعه و تعمیق یابد.

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتبسته ماندگاری پرستاران به زودی اجرایی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی در نشست شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، افزود: به دستور رئیس جمهور، لایحه حمای...

بهداشت و سلامتکدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم مشهود گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر ت...

بهداشت و سلامتبرنامه سلامت خانواده؛ موازی کاری یا ایده ای نو!

به گزارش خبرنگار مهر، هفته سلامت مناسبتی است که سالانه در اردیبهشت ماه، برای ترویج مفاهیم کلیدی سلامت و گفتمان‌سازی در ج...

بهداشت و سلامتغذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که به طور منظم غذاهای دریایی می‌خورند ممکن است خ...