زیان روزانه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی قارچ کاران/ بازار قارچ ۴۰ درصد کوچک شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی ایران

زیان روزانه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی قارچ کاران/ بازار قارچ ۴۰ درصد کوچک شد

افشار عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی ایران از تاثیر شیوع کرونا بر بازار قارچ و زیان ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی قارچ کاران و همچنین زیان ۹۶۰ میلیون تومانی تولیدکنندگان کمپوست به طور روزانه خبر داد و گفت در حال حاضر با کمبود کمپوست نیز در بازار مواجه هستیم.

 محمد حسن افشار در خصوص وضعیت بازار قارچ طی دو ماه اخیر گفت: قارچ به طوری کلی کالایی است که عمدتا مصرف خانگی، فست فودها، رستورانها و هتلها دارد به طوری که در درجه اول ۳۰ درصد قارچ تولیدی ما توسط فست فودها و ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز بوسیله رستورانها و هتلها استفاده می شود.

افشار افزود: با شیوع کرونا و تعطیلی فست فودی‌ها، رستورانها و هتلها ما عملا ۴۰ درصد بازار را از دست دادیم.

وی تصریح کرد: با از دست دادن ۴۰ درصد از بازار فروش، قارچ‌کارها به وحشت افتادند و سالن پر نکردند و به تبع آن کمپوست خریداری نکردند. در نتیجه تولیدکنندگان کمپوست نیز تولیدات خود را که روی دستشان مانده بود بیرون ریختند و به این ترتیب متحمل زیان شدیدی شدند.

با افت ۵۰ درصدی قیمت قارچ، تولید و عرضه کمپوست کاهش یافت

افشار خاطرنشان کرد:  از سوی دیگر اعلام شدن قرنطینه و تمایل خانواده ها به ماندن در خانه باعث کاهش خرید قارچ شد و به تبع آن قیمت قارچ از کیلویی ۱۵ هزار تومان به کیلویی ۸ تا ۹ هزار تومان کاهش یافت.

وی افزود: درنتیجه کاهش قیمت، عرضه قارچ در فروردین کاهش یافت و پس از آن با کاهش عرضه، قیمت مجددا به حالت متعادل برگشت تا تولیدکنندگان نیز زیان ندهند.

این فعال بخش کشاورزی اظهار داشت: مساله دیگری که در بخش قارچ و تولید قارچ به وجود آمده این است که در حال حاضر با متعادل شدن قیمت قارچ، تولیدکنندگان شروع به خرید کمپوست کرده‌اند یعنی تقاضا در بازار بالا رفته است اما با کمبود کمپوست روبه رو هستیم چون همانطور که گفته شد تولیدکنندگان کمپوست نیز تولید خود را کاهش داده بودند تا بیش از این مجبور به دور ریختن آن نشوند.

افشار ادامه داد: در نتیجه می توان اینگونه گفت که در آستانه ماه رمضان به دلیل نبود عرضه کمپوست تولید قارچ‌مان کاهش پیدا می‌کند.

خارج شدن روزانه ۸۰۰ تن کمپوست از چرخه تولید

افشار در پاسخ به این سوال که آیا شیوع کرونا باعث تعطیلی واحدهای تولید قارچ نیز شده است یا خیر گفت: با توجه به اینکه غالبا واحدهای تولیدی ما در روستاها هستند در نتیجه شیوع کرونا بر آنها  به طور مستقیم چندان اثرنگذاشته و تولیدکنندگان ما علیرغم مشکلاتی که وجود دارد با تقسیم کردن شیفت‌های کاری بین ساعت روز برای حفظ فاصله اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی، تولید را ادامه داده اند.

وی افزود: به عبارت دیگر افت تولید بیشتر ناشی ازکاهش تقاضای بازار بوده که روی قارچ هم اثر گذاشته است نه تعطیلی واحدهای تولیدی.

این مقام مسئول در خصوص میزان خسارتهای وارد شده به قارچ کاران و تولیدکنندگان کمپوست گفت: طی دوماه گذشته روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن قارچ در بازار عرضه می‌شد که باید کیلویی ۱۵ هزار تومان فروخته می شد اما به طور میانگین به ۸ تا ۹ هزار تومان کاهش یافت. به این ترتیب قارچ کاران روزانه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ضرر کرده‌اند.

افشار افزود: از آن طرف تولید کنندگان کمپوست نیز به دلیل اینکه قیمت قارچ کاهش پیدا کرد و سفارش کمپوست را کاهش دادند مجبور به دور ریختن محصول خود شدند؛ یعنی در حالی که روزانه چیزی بین ۲۵۰۰ تن کمپوست تولید می‌شود این تولیدکنندگان اگر ۳۰ درصد تولیدات خود را بیرون ریخته باشند چیزی حدود ۸۰۰ تن کمپوست در روز بیرون ریخته اند.

وی ادامه داد: به این ترتیب اگر این حجم بیرون‌ریز را در کیلویی ۱۲۰۰ تومان ضرب کنیم، می‌بینیم که تولیدکنندگان کمپوست ما حدود ۹۶۰ میلیون تومان در روز ضرر کرده‌اند.

وی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار قارچ در روزهای آتی نیز گفت: همانطور که میدانید الگوی مصرف خانوارها در ماه رمضان تغییر پیدا میکند و مصرف غذاهای سریع و فست فودی کاهش می یابد و غذاهای مناسب روزه گیران جایگزین آنها می‌شود.  اگرچه ما در انجمن سعی کرده‌ایم این فرهنگ را در بین مردم رواج بدهیم که قارچ را به عنوان یک پروتئین گیاهی جایگزین پروتئین حیوانی کنند و از  قارچ در انواع خورشت ها و پلوها استفاده نمایند.

افشار در پایان با بیان اینکه این امیدواری وجود دارد که در ماه رمضان افت مصرف نداشته باشیم، افزود: خوشبینی ما این است که خانوارها  در ماه رمضان به دو دلیل مصرف قارچ را از سبد مصرف شان خارج نکنند یکی به واسطه داشتن ویتامین B و C که  ایمنی بدن را بالا می برد و دوم به دلیل داشتن فیبر که باعث میشود روزه گیران کمتر دچار تشنگی شوند.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...