۱۴۴ هزار و ۳۹۶ نفر از جمعیت آذربایجان‌شرقی بیکار هستند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

۱۴۴ هزار و ۳۹۶ نفر از جمعیت آذربایجان‌شرقی بیکار هستند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۴۴ هزار و ۳۹۶ نفر از جمعیت حدود ۴ میلیون نفری استان بیکار هستند.

میراحد حسینی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه میانگین نرخ بیکاری استان در سال گذشته ۱۰.۸ درصد بود، افزود: نرخ بیکاری استان در سال ۹۷ نیز برابر ۱۰.۹ درصد بود و بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن تعداد یک میلیون و ۲۲۸ هزار و ۷۸۰ نفر از جمعیت استان در سال گذشته را شاغلان تشکیل می دهند.

وی نرخ بیکاری جوانان در استان را ۲۷.۳ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: بر اساس نتایج نیروی کار در سال ۱۳۹۷ جمعیت فعال دانش آموخته و یا در حال تحصیل در استان برابر ۲۶۵ هزار و ۹۲۷ نفر بوده که از این تعداد ۶۱ هزار و ۷۹ نفر بیکار و درصد بیکاری برابر ۱۸.۷ درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی گفت: سهم بخش خدمات در اقتصاد استان ۴۰.۸ درصد، بخش صنعت ۳۹.۴ درصد و بخش کشاورزی ۱۹.۷ درصد است.

حسینی، با بیان این‌ که این استان دارای ۳۶ شهرک صنعتی، ۱۷ ناحیه صنعتی و یک شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی است، ادامه داد: این استان با داشتن ۴۵ هزار کارگاه فعال و کددار تامین اجتماعی و کارخانه‌های مادر شامل پالایشگاه، پتروشیمی و تراکتورسازی، قطب شکلات کشور، مجتمع های صنعتی، کشاورزی و واحدهای فولادی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است.

وی یادآوری کرد: آذربایجان شرقی دارای ۴۸ هزار و ۴۰۰ کارگاه فعال تحت پوشش تامین اجتماعی، ۲۵ هزار و ۷۵۹ واحد فعال صنعتی و ۲۶۸ معادن در حال بهره برداری است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون تعداد کارگران مشمول قانون کار استان بیش از ۶۸۵ هزار نفر بوده و تعداد بیمه شدگان اصلی و اجباری استان نیز ۶۹۰ هزار و ۵۹ نفر است.

حسینی، با بیان این‌ که در زمان کنونی ۵ هزار تعاونی در استان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۴ هزار و ۲۹۲ مورد آن فعال بوده و حدود ۳ میلیون و ۲۲۳ هزار نفر در آن‌ها عضو هستند که بیش از ۷۵ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود و برای بیش از ۷۸ هزار و ۷۱۷ نفر نیز به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

وی میزان سرمایه‌گذاری اولیه این تعاونی‌ها را ۱۰ هزار و ۱۴۸ میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: فقط در سال گذشته ۱۳۶ تعاونی با اشتغالزایی ۲ هزار و ۹۰۰ نفر در استان ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۳۸ هزار واحد مسکونی برای افراد فاقد مسکن تهیه و تحویل داده شده و هم اکنون نیز ساخت حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز در حال اقدام است.

حسینی، با بیان این‌ که در آذربایجان شرقی ۱۲ هزار و ۸۵۴ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری وجود دارد، افزود: تاکنون در استان به ۶۲ واحد مشکل دار با ۱۴ هزار و ۹۹۳ کارگر تسهیلات لازم برای خروج از رکود ارایه شده است.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ...

اقتصاد و بازار«زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است

عباس علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در حاشیه سفر به سمنان به همراه هیأت دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه صنعت مزیت اصلی ...

اقتصاد و بازارعراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای...

اقتصاد و بازارارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ ...