اهمیت شستشو و ضدعفونی محیط زندگی و محل کار دوچندان شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اهمیت شستشو و ضدعفونی محیط زندگی و محل کار دوچندان شد

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به همه‌گیری بیماری کرونا، اهمیت شستشو و ضدعفونی محیط زندگی و محل کار اشاره کرد .

وریا رحیمی رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه امسال باتوجه به همه‌گیری بیماری کرونا، اهمیت شستشو و ضدعفونی محیط زندگی و محل کار دوچندان شده است، گفت : دراستفاده از این مواد باید حتما به موارد بهداشتی توجه شود چرا که در غیر این صورت احتمال بروز مسمومیت وجود دارد.

او گفت : با ضدعفونی سطوح و دست‌ها، رعایت بهداشت، ماندن در منزل و حفظ فاصله فیزیکی با دیگر افراد، می‌توانیم کمک بزرگی به حفظ سلامت خود و خانواده مان کنیم، اما در این راستا باید نکات بهداشتی مورد توجه باشد.

او گفت: باید توجه داشت که استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کند.

او گفت: همیشه در هنگام استفاده از فرآورده‌های شیمیایی و شوینده در نور کافی برچسب روی بسته بندی را مطالعه کرده سپس مصرف نمایید، زیرا استفاده از دارو‌ها و موادشیمیایی در تاریکی می‌تواند خطرناک باشد.

او افزود: در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک کننده، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد. بسیاری از این ترکیبات مانند وایتکس (مواد با پایه هیپوکلریت سدیم) بخارات سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زند.

او گفت: در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلو بسته و در صورت امکان ماسک استفاده نمایید.

او افزود: از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفید کننده، لک بر و الکل جداً خودداری کنید. بخارات و گاز‌های ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه کننده می‌باشند.

او گفت: بسیاری از دارو‌ها و محصولات نظافت خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک کن، سموم حشره کش و جونده کش (مانند مرگ موش)، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت می‌توانند در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم و یا در صورت تنفس، بسیار سمی باشند.

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را ببندید و دقت نمایید که هیچ ظرف دربسته‌ای از دسترسی کودکان در امان نیست.

رحیمی افزود: در صورتیکه نزدیکان شما ماده‌ای غیرخوراکی و سمی را بلعید و یا بخارات آن را استنشاق کرد، با مرکز اورژانس ۱۱۵ و یا مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم ۱۹۰ تماس بگیرید.

او گفت: محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین و دارو‌ها را همیشه در ظرف اصلی آن‌ها نگهداری کنید. هیچ گاه این فرآورده‌ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکنید. این عمل سبب خورده شدن اشتباهی این مواد توسط کودکان و مسمومیت شدید آن‌ها خواهد شد.

او گفت: داروها، محصولات شوینده و فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی را دور از دسترس کودکان، در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل نگه‌داری نمایید. ‏

او گفت: ‏قبل از دور انداختن ظروف حاوی مواد شیمیایی و شوینده داخل ظرف زباله، آن را آبکشی نمایید. ‏

این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار موادغذایی و همچنین شعله آتش خودداری نمایید، الکل و بسیاری از ترکیبات ضدعفونی کننده قابلیت اشتعال دارند. ‏

رحیمی افزود: از قرار دادن مواد شوینده، ضدعفونی کننده و الکل در کمد‌های زیر ظرف‌شویی اجتناب نمایید. خطر مسمومیت در کودکان نوپا و ‏کنجکاو از ‏این طریق بسیار بالا است. ‏

او افزود: در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد شوینده و ضدعفونی کننده، مواد اسیدی و یا قلیایی، پوست و چشم را با مقادیر فراوان آب شستشو داده و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنید.

توصیه دیگر این کارشناس این است که در صورت بلع مواد با خاصیت خورندگی مانند اسید‌ها و قلیاها، هرگز بیمار را وادار به استفراغ نکنید چرا که این کار می‌تواند سبب وخیم شدن وضع بیمار گردد .

 

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتبسته ماندگاری پرستاران به زودی اجرایی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی در نشست شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، افزود: به دستور رئیس جمهور، لایحه حمای...

بهداشت و سلامتکدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم مشهود گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر ت...

بهداشت و سلامتبرنامه سلامت خانواده؛ موازی کاری یا ایده ای نو!

به گزارش خبرنگار مهر، هفته سلامت مناسبتی است که سالانه در اردیبهشت ماه، برای ترویج مفاهیم کلیدی سلامت و گفتمان‌سازی در ج...

بهداشت و سلامتغذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که به طور منظم غذاهای دریایی می‌خورند ممکن است خ...