آیا پسته هنوز در دوران کرونا هم توجیهی برای گرانی سرسام آورش دارد؟ - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
قیمت آجیل همچنان سرسام آور

آیا پسته هنوز در دوران کرونا هم توجیهی برای گرانی سرسام آورش دارد؟

کرونا بازار شب عید را به کسادی کشاند، ولی آجیل همچنان خیال ندارد قیمتش را کاهش دهد. سوالی که مطرح میشود این است که چرا در حالی که پسته کاران قیمت پسته را با هموطنان خود به صورت دلاری حساب میکنند، از معافیت مالیاتی در بخش کشاورزی و انواع و اقسام یارانه ها و بهره مندی های دولتی استفاده میکنند؟

دولت باید در این زمینه پاسخگوی این نکته باشد که چرا قیمت آب و سایر ملزومات تولیدی پسته کاران را به دلار حساب نمیکند؟ سوال بعدی این است که سایر کشاورزان هم محصولات خود را صادر میکنند چطور است که در شهرهای تولیدکننده پسته، دیگر محصولات کشاورزی به قیمت دلاری عرضه شود؟

کرونا بازار شب عید را به کسادی کشاند، از طرفی بسته شدن مرزها نیز صادرات آجیل ایرانی را کاهش داد، اما آچیل همچنان خیال کم شدن ندارد، با توجه به سابقه گذشته قیمت سرسام آور پسته دیگر آن را از سبد خوراک ایرانیان بیرون رانده است، قیمت پسته در ۹۶ حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان بود ولی در ۹۷ تا ۲۰۰ هزار تومان پیش رفت و هم اکنون بسته به نوع پسته از کیلویی ۸۰ تا ۱۶۰ هزار تومان قیمت دارد، بر اساس دو سناریو قیمتی پیش بینی میشود قیمت این محصول تا شب عید یا به همان قیمت بالای ۲۰۰ هزار تومان در شب یلدا صعود کند و یا با توجه به ضعف طرف تقاضا قیمتی برابر با روزهای عادی را تجربه کند، آنچه آزاردهنده است این است که سازوکار قیمتی شفافی بر این بازار و بازارهای مشابه حاکم نیست.

پسته کاران میگویند قیمت پسته باید دلاری حساب شود، سوالی که مطرح میشود این است که چرا در حالی که پسته کاران قیمت پسته را با هموطنان خود به صورت دلاری حساب میکنند، از معافیت مالیاتی در بخش کشاورزی و انواع و اقسام یارانه ها و بهره مندی های دولتی استفاده میکنند؟ دولت باید در این زمینه پاسخگوی این نکته باشد که چرا قیمت آب و سایر ملزومات تولیدی پسته کاران را به دلار حساب نمیکند؟ سوال بعدی این است که سایر کشاورزان هم محصولات خود را صادر میکنند چطور است که در شهرهای تولیدکننده پسته، دیگر محصولات کشاورزی به قیمت دلاری عرضه شود؟

نوسان قیمت پسته تا ۱۰۰ درصد غیرمنطقی است

قیمت آجیل و پسته دائما در تب و تاب است، آنچه مردم میبینند تفاوت قیمتهای گاه تا ۱۰۰ هزار تومان است، به گونه ای که قیمت این محصولات در سال ۹۶ حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان بود ولی همین محصول در ابتدای سال ۹۸ تا بالای ۲۰۰ هزار تومان بالا رفت و هم اکنون حول و حوش ۱۵۰ هزار تومان جا خوش کرده است، سوال اینجاست که منشا و سازوکار این قیمت های عجیب و غریب چیست؟ چرا سازوکارهای شفافی برای این مسئله وجود ندارد؟

تولیدکنندگان پسته میگویند قیمت پسته به این دلیل که تنها ۲۰ درصد از تولید پسته کشور در داخل مصرف میشود باید با معیار قیمت جهانی آن محاسبه گردد، آنها بر این معیار قیمت پسته در داخل کشور را به صورت متوسط بین ۸ تا ۱۵ دلار تعیین میکنند که این رقم معادل حدود ۱۰۴ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

اما در مقابل سوالی که مطرح میشود این است که چرا در حالی که پسته کاران قیمت پسته را با هموطنان خود به صورت دلاری حساب میکنند، از معافیت مالیاتی در بخش کشاورزی و انواع و اقسام یارانه ها و بهره مندی های دولتی استفاده میکنند؟ دولت باید در این زمینه پاسخگوی این نکته باشد که چرا قیمت آب و سایر ملزومات تولیدی پسته کاران را به دلار حساب نمیکند؟ سوال بعدی این است که سایر کشاورزان هم محصولات خود را صادر میکنند، چطور است که در شهرهای تولیدکننده پسته، دیگر محصولات کشاورزی به قیمت دلاری عرضه شود؟

تثبیت قیمت پسته با وجود افزایش تولید

مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران میگوید با توجه به شرایط مساعد اقلیمی تولید پسته با رشد چشمگیر روبرو بوده است، این در صورتی است که قیمت این محصول همچنان در جای خود باقی مانده است.

آمارهای صادرات و واردات کشور میگوید: در ۸ ماهه اول سال جاری ۳/۴ میلیارد دلار اقلام کشاورزی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ از کاهش ۱۸/۵ درصدی حکایت دارد. همچنین در ۸ ماهه سال جاری در مجموع نزدیک به ۸/۲ میلیارد دلار انواع اقلام کشاورزی وارد شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۹/۳ درصدی را نشان می‌دهد.

بر همین اساس تراز تجارت خارجی بخش کشاورزی نیز در سال ۹۷ حدود منفی ۲/۶ میلیارد دلار بوده که در سال جاری به منفی ۴/۷ میلیارد دلار رسیده است. قابل ذکر است در ۸ ماهه امسال پسته، گوجه فرنگی، هندوانه، سیب، پیاز و رب‌گوجه فرنگی مهمترین اقلام صادراتی و ذرت دامی، برنج، لوبیای سویا، جو و کنجاله مهمترین اقلام وارداتی به کشور بوده اند.

فروشندگان پسته محصول پارسال را با پسته سال جاری مخلوط میکنند

شنیده ها حاکیست با توجه به جهش سنگین قیمت پسته در سال گذشته و امسال خرید این محصول در داخل به شدت پایین آمده است، همین باعث شده است تا امسال فروشندگان پسته محصول سال پیش را با محصول سال جاری مخلوط کرده و به همان قیمت سال گذشته به فروش میرسانند که این موضوع به شدت دور از انصاف و اصول اخلاقی بازار است.

سازوکار قیمت گذاری پسته باید از دست دلالان بیرون بیاید

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران چندی پیش گفته بود: «ایران باید به نقطه‌ای برسد که در حوزه محصولات کشاورزی مانند پسته و زعفران تعیین کننده قیمت جهانی باشد و این اتفاق به کمک بورس میسر می‌شود.» بر همین اساس امید میرود تا محصولاتی مانند پسته از چنگ دلالان با دامنه نوسان قیمتهای بالای ۱۰۰ درصد بیرون آمده و به سازوکارهای شفاف در بازار بورس سپرده شود.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ...

اقتصاد و بازار«زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است

عباس علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در حاشیه سفر به سمنان به همراه هیأت دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه صنعت مزیت اصلی ...

اقتصاد و بازارعراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای...

اقتصاد و بازارارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ ...