کرونا؛ دست کاسبان شایعه در جیب مردم - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کرونا؛ دست کاسبان شایعه در جیب مردم

شیوع ویروس کرونا فرصت طلایی را برای کاسبان شایعه به ویژه دلالان بازار کسب و کار ایجاد کرده‌است تا بدون زحمت بتوانند مردم را به خریدهایی فراتر از حد نیاز وادار کند.

بازار کاسبان شایعه در روزهایی که مردم با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند، به قدری داغ و پرحرارت شده که موجی از نگرانی و التهاب را در سطح جامعه ایجاد کرده و خریدهای هیجانی و فراتر از حد نیاز مردم را به دنبال داشته است.

این روزها جولان شایعه سازان بر روح و روان مردم آنچنان تاثیرپذیر بوده که موجی از سردرگمی و دستپاچگی را در زندگی روزمره آنها ایجاد کرده است.

درج اخبار غیررسمی در محافل مختلف به ویژه فضای مجازی سبب شده تا مردم به جای اینکه از صحت و سقم آن مطلع شوند، خود در گود التهاب وارد شده و بر بازار شایعه پراکنی ها دامن بزنند.

در حال حاضر شایعه هایی مبنی بر تعطیلی کسب و کار سطح شهر از ۲۵ اسفندماه، توقف کشتار دام و پایان یافتن عرضه گوشت و مرغ در بازار، انتقال کرونا از راه خون، نوشیدن الکل در جلوگیری از ابتلا به این بیماری و بسته شدن پمپ بنزین ها و بازار در صدر خبرهای غیررسمی و ملتهب در بین مردم است.

هر چند مسوولان در مواجه با شایعه ها سرعت عمل به خرج داده و به تکذیب آن می پردازند اما این شایعه ها همچنان بازار سودجویان را داغ نگه داشته است.

گزارش های مردمی حاکیست برخی فروشگاه های برند و بزرگ زنجیره ای شهر همدان در روزهای اخیر به دلیل وجود این شایعه ها تمامی محصولات خود را در کمترین زمان ممکن به فروش رسانده اند.

همچنین شایعه سازی ها پیرامون کمبود محصولات غذایی و شوینده های بهداشتی در روزهای آینده سبب شده تا گرایش مردم به خرید این دسته از اقلام فراتر از حد انتظار باشد.

در هفته های اخیر هر اندازه که بازار خریدهای نوروزی به ویژه در حوزه پوشاک به پایین ترین سطح خود رسیده است، اقلام غذایی، دارویی و بهداشتی در اولویت خریدها قرار گرفته است.

حتی متقاضیان خرید داروهای مختلف به ویژه مرتبط با سرماخوردگی و انواع ویتامین ها و مکمل های تقویتی نیز بازاری داغ را در داروخانه ها مهیا ساخته است.

برخی مدعی هستند که انبارکردن مواد غذایی و بهداشتی در برخی فروشگاه ها نیز افزایش یافته و این اقدام به دنبال تقاضای بالای خرید از سوی مردم است.

شوینده ها، برنج، گوشت، پروتئین، حبوبات، قند و شکر و محصولات بهداشتی بیشترین آمار خرید از سوی مشتریان فروشگاه ها را به دنبال داشته است.

حتی مغازه های خرده فروش نیز این روزها با حجم مراجعه کنندگان مواجه هستند و تردد کامیون های حامل محصولات مختلف مورد نیاز فروشگاه ها از شرکت های توزیع کننده نیز به وفور در سطح شهر مشاهده می شود.

برخی از مردم در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که چرا حجم خریدهای خانگی خود را افزایش داده اند، می گویند: ترس از قرنطینه شدن باعث شده تا به این افزایش خرید روی آورند.

آنها معتقدند با وجود اخبار موثق مبنی بر تعطیل نشدن بازار، نمی توان نسبت به تامین نیازهای ضروری زندگی بی تفاوت بود و بهتر است با خرید بیشتر، آرامش غذایی و بهداشتی لازم را داشته باشند.

این روزها کاسبان شایعه به خوبی جیب مردم را هدف قرار داده و هربار شاهد اوج التهاب در بازار بخشی از محصولات و تحریک شهروندان برای خرید بیشتر هستیم.

در واقع افزایش خرید از سوی مردم باعث شده تا سود حاصل از فروش مواد غذایی و بهداشتی به بالاترین حد ممکن برسد و حتی در برخی موارد فعالان این عرص با کمبود نیز مواجه شوند.

صف های طولانی بنزین نیز به دنبال شایعه سازی ها مبنی بر تعطیلی جایگاه های سوخت ایجاد شده است.

در روزهای پایانی ماه که به طور قطع جمع کثیری از صاحبان خودروهای شخصی و حتی عمومی ذخیره بنزین سهمیه ای ماهانه ندارند، ایجاد همین شایعه باعث شد تا بنزین سه هزار تومانی مورد تقاضا قرار بگیرد و با اضافه شدن هر خودرو در صف جایگاه های سوخت، دیگران نیز از آن استقبال هر چند اجباری داشته باشند.

آنطور که پیدا است موج شایعه هایی که اقتصاد مردم را هدف قرار داده و دست دلالان را در جیب مردم کرده است، در روزهای آینده وارد سایر حوزه ها و اقلام مورد نیاز ضروری آنها خواهد شد.

از شایعه تعطیلی نانوایی ها گرفته تا تعطیلی روزبازارها، توقف تولید و افزایش قیمت ها به نوعی مردم را سردرگم کرده است و می طلبد علاوه بر اطلاع رسانی های گسترده از طریق رسانه ها و مسوولان، مردم نیز هوشیاری لازم را در برابر این توطئه های منفعت طلبان داشته باشند.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ...

اقتصاد و بازار«زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است

عباس علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در حاشیه سفر به سمنان به همراه هیأت دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه صنعت مزیت اصلی ...

اقتصاد و بازارعراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای...

اقتصاد و بازارارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ ...