صادرات ترجیحی ۲۸ میلیون دلاری کالا به اوراسیا - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
در یکماه گذشته انجام شد ؛

صادرات ترجیحی ۲۸ میلیون دلاری کالا به اوراسیا

رئیس کل گمرک ایران گفت: در یک ماه گذشته صادرات ترجیحی به اوراسیا ۲۸.۲ میلیون دلار و واردات ترجیحی ۱۶۶ میلیون دلار بوده است.

مهدی میراشرفی اظهار داشت: بیش از یک ماه است که از اجرای موافقت نامه موقت تجارت آزاد اوراسیا گذشته و در قالب این موافقت نامه از ۵ آبان امسال تا ۸ آذر صادرات ترجیحی به اوراسیا از سمت ایران ۲۸ ممیز ۲ میلیون دلار بوده است و واردات ترجیحی ۱۶۶ میلیون دلار بوده است که عمده این کالاها، کالاهای اساسی و موردنیاز کشور است که باید وارد می‌شد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: جمع کل صادرات ترجیحی و غیر ترجیحی ما به اوراسیا ۱۳۷ ممیز ۹ میلیون دلار است و جمع کل واردات از اوراسیا هم تاکنون ۱۹۳ میلیون دلار بوده است.

میراشرفی تاکید کرد: چنانچه طرف ایرانی و ۵ کشور اوراسیا اقدامات لازم را به جهت بهره گیری تجار دو کشور از تعرفه‌های ترجیحی انجام نداده باشند موافقت نامه طوری تنظیم شده تا این مسئله مانع منافع تجار نباشد و بازرگانان می‌توانند تا یک سال بعد از صادرات این اقلام همچنان از مزیت‌های تعرفه‌های ترجیحی استفاده کنند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی کشورهای اوراسیا یک امکان و ظرفیت بسیار خوب است که ما باید از این ظرفیت استفاده بهینه کنیم تا صادرات و واردات کالاهای موردنیاز انجام شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ضمن اینکه با توجه به درخواست و توافق دو طرف، تلاش می شود تا طرفین از دلار و دیگر ارزهای رایج فاصله بگیرند و از ارزهای منطقه‌ای برای مبادله کالا استفاده کنند.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ...

اقتصاد و بازار«زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است

عباس علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در حاشیه سفر به سمنان به همراه هیأت دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه صنعت مزیت اصلی ...

اقتصاد و بازارعراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای...

اقتصاد و بازارارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ ...