کشتی‌های چینی همچنان نان صیادان ایرانی را آجر می‌کنند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان

کشتی‌های چینی همچنان نان صیادان ایرانی را آجر می‌کنند

ارسلان قاسمی: مشکل حضور کشتی‌های چینی صید ترال در خلیج فارس برای صیادان ایرانی حل نشده و این کشتی‌ها هنوز حضور دارند و به صید می‌پردازند.

ارسلان قاسمی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلی که از ناحیه کشتی‌های چینی برای صیادان ایرانی در خلیج‌فارس ایجاد شده بود، برطرف شد، گفت: مشکل کشتی‌های صید ترال (صید صنعتی کف روب) که از چین در خلیج فارس حضور دارند، هنوز حل نشده و صیادان ایرانی نسبت به حضور این کشتی‌های چینی اعتراض دارند.

وی افزود: ذخایر فانوس‌ماهیان در خلیج فارس وجود دارد که از این ماهی‌های حرام‌گوشت برای تولید پودر ماهی استفاده می‌شود که ذخایر فانوس‌ماهیان بین ایران و عمان مشترک است و سالانه حدود ۲۵۰ هزار تن از فانوس‌ماهیان در خلیج فارس قابل برداشت است. این ماهی‌ها درعمق بیش از ۲۰۰ متر دریا زندگی می‌کند، گرچه فانوس‌ماهی حرام‌گوشت است، اما به عنوان خوراک برخی ماهی‌های صنعتی مانند میش‌ماهی استفاده می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان گفت: شیلات ایران از سال ۱۳۷۶ در مورد استفاده از ذخایر فانوس‌ماهیان یک کشتی تحقیقاتی به نام جهاد فانوس خریداری کرد که وقتی این کشتی به ساحل رسید، به صورت مشکوک و شبانه آتش گرفت که دلیل آن را نمی‌دانیم، تا اینکه مسئله کشتی‌های چینی برای صید فانوس‌ماهیان در دو سه سال اخیر برجسته شد.

به گفته وی، شیلات مجوز داده که از این ذخایر فانوس‌ماهیان بهره‌برداری شود، اما اشکال اینجاست که کشتی‌هایی که از چین آمده‌اند، کشتی تخصصی برای صید فانوس‌ماهی نبودند، بلکه کشتی‌های دهه ۱۹۷۰ بودند که امکان صید در عمق میانی دریا را نداشته و صید کمتر از عمق دویست متری انجام می‌دهند، در حالی که فانوس‌ماهیان در عمق دویست متری زندگی می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان گفت:‌ البته برخی مدیران بازنشسته شیلات و یا مدیران فعال در شیلات، صاحبان یا سهامداران این کشتی‌ها بودند یا این کشتی‌ها را به صورت اجاره به شرط تملیک دراختیار گرفته‌اند که پرچم کشتی را هم عوض کردند و پرچم ایران زدند، یعنی مالکیت این کشتی‌ها طبق قانون ایرانی می‌شود، یعنی اینکه این کشتی‌ها از سوخت یارانه‌ای کشور ما استفاده می‌کنند و این امتیاز اصلی بود که این کشتی‌ها دریافت کردند.

قاسمی با بیان این که، کشتی‌های چینی نتوانستند به صید فانوس‌ماهی اقدام کنند، گفت: بنابراین کشتی‌ها به نواحی ساحلی ایران آمدند و به صید ماهیان معمولی اقدام کردند و برای صیادان خرد کشور که ماهی‌های معمولی صید می‌کردند، رقیب شدند و روز آنها را صید کردند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان گفت:‌ صید ترال، کف دریا را جارو کرد و هیچ ذخایری نگذاشت. هم اکوسیستم منطقه را به هم زده و هم زندگی صیادان بومی و محلی را به مخاطره افکند. هر چه فریاد زدیم به جایی نرسیدیم، تا زمانی که نیروی دریایی سپاه وارد قضیه شد و جلوی کشتی‌های چینی را گرفت و این کار در سال گذشته اتفاق افتاد و هنوز هم آنها این مسئله را کنترل می‌کنند.

قاسمی با بیان اینکه ما معتقد نیستیم که باید نیروی دریایی سپاه وارد شود، اما چون سازمان شیلات ضعف ساختاری دارد، آنها مجبور شدند، وارد قضیه شده و الان هم هستند.

* ۹۶ کشتی چینی در خلیج فارس، کف دریا را دور می‌کنند

وی در مورد اینکه چند فروند کشتی چینی به صید ترال می‌پردازند، گفت:‌ ۹۶ فروند کشتی هستند که ا لان کمتر از نیمی از آنها کار می‌کنند، اما فعلا روی آب در دریا می‌چرخند، از سوخت یارانه‌ای استفاده می‌کنند، شاید هم در پوشش صید به قاچاق سوخت مبادرت می‌کنند، چون برای آنها می‌صرفد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان در مورد اینکه کشتی‌های صید صنعتی ایران چه کار می‌کنند، گفت:‌کشتی‌های ایرانی صید صنعتی در آبهای ساحلی نیستند، آنها کشتی‌های پیشرفته در دو کلاس فردوس و طبس هستند که در آبهای بین‌المللی صید می‌کنند، بیشتر هم تن‌ماهی صید می‌کنند و ماهی‌های صنعتی از اقیانوس صید می‌کنند و مراد ما کشتی‌های ایرانی نیستند.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که با بارندگی‌های مناسب امسال، ذخایر ماهیان چه تغییری کرده است، گفت: بارندگی امسال نه تنها روی خشکی اثر گذاشت، بلکه روی صید و آبزی‌پروری نیز اثر مثبت گذاشت و بخشی از آب شیرین رودخانه برای پرورش میگو با آب دریا مخلوط می‌شود، تا شوری آب تنظیم شود، امسال آب خوبی در رودخانه ها بود.

به گفته وی، در سال‌های گذشته خشکسالی باعث خشک شدن رودها شده بود، اما امسال آب‌بندان‌ها و رودخانه‌ها پر آب شدند و همچنین در بخش تولید ماهیان گرم‌آبی در آب‌بندان‌ها رونق ایجاد شد و باران الهی، رحمتی است که نعمت‌های زیادی هم برای خشکی و هم برای دریا در پی دارد.

قاسمی در مورد تولید آبزیان گفت: تولید امسال زیاد نشد، اما پیش‌بینی می‌شود امسال تولید به اندازه پارسال باشد، به خاطر اینکه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تن میگو به خاطر بیماری لکه‌سفید از بین رفت و همچنین بخشی از ماهی‌های گرم‌آبی و سردآبی هم به خاطر بیماری کاهش پیدا کردند.

قاسمی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۰۰ هزار تن انواع ماهی پرورشی و میگو تولید شود و ۶۰۰ هزار تن آبزی نیز از دریا صید شود که در سال جاری، سر جمع ۹۰۰ هزار تن آبزی از محل صید و پرورش تولید خواهد شد.

وی در مورد صادرات آبزیان گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود ۵۰۰ میلیون دلار صادرات آبزیان داشته باشیم که عمده آن محصولات توسط ۲۵۰ شرکت تعاونی صیادی و حدود ۱۵۰۰ شرکت تعاونی پرورش آبزیان تولید می‌شود.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۵ مشکل اصلی تولید در مهرماه اعلام شد؛ افزایش نرخ ارز در صدر

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص مدیران خرید اقتصاد (شامخ) در مهرماه ۱۴۰۳، گرچه برای ششمین ماه متوالی زیر ۵۰ ثبت شده است؛ اما ...

اقتصاد و بازار۵ مشکل اصلی تولید اعلام شد؛ افزایش نرخ ارز در صدر

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص مدیران خرید اقتصاد (شامخ) در مهرماه ۱۴۰۳، گرچه برای ششمین ماه متوالی زیر ۵۰ ثبت شده است؛ اما ...

اقتصاد و بازارفعالیت غیرقانونی ۵۰۰ هزار واحد صنفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق اصناف ایران، مهدی امیدوار سخنگو و عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران با اشاره به معضلا...

اقتصاد و بازارمهلت مراجعه پذیرفته‌شدگان طرح‌ جایگزینی به مراکز اسقاط تمدید شد

به گزارش خبرگزاری مهر، مهران سالاریه اعلام کرد: از مجموع ۹ هزار نفری که در طرح‌های جایگزینی خودروهای فرسوده خودروسازان ب...