کاهش ناترازی بنزین با وارد شدن خودروهای برقی و هیبریدی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳

کاهش ناترازی بنزین با وارد شدن خودروهای برقی و هیبریدی

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، درباره‌ی ناترازی رخ داده در حوزه‌ی بنزین در کشور و راهکار رهایی از این مشکل گفت: ما برای رهایی از معضل ناترازی بنزین باید به سمت توسعه‌ی خودروهای برقی حرکت کنیم، سوخت CNG را در کشور توسعه دهیم و همچنین به سوخت LPG نیز باید توجه کرده و جایگاه‌های مورد نظر برای این دو سوخت را در کشور توسعه دهیم.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر باید خودروسازان و واردکنندگان خودرو را ملزم کنیم تا استانداردهایشان را افزایش دهند، تا بتوانیم خودروهای با مصرف سوخت کمتر را تولید و یا به کشور وارد کنیم.

قادری توضیح داد: ما اگر بتوانیم خودروهای با کیفیت‌تر در داخل کشور تولید کنیم، که مصرف بنزین آنها پایین‌تر باشد. در واقع می‌توانیم بخش زیادی از ناترازی بنزین را با این راهکار حل کنیم، زیرا خودروهای موجود در کشور ما به میزان خیلی بالایی از بنزین استفاده می‌کنند و مصرف سوخت آن‌ها بالا است. در صورتی که مصرف بنزین در خودروهای خارجی تا این حد بالا نیست.

این نماینده‌ی مجلس یازدهم بیان کرد: از سوی دیگر بحث خروج خودروهای فرسوده از گردونه‌ی حمل و نقل کشور باید جدی‌تر مورد توجه قرار بگیرد و در وضع عوارض بر خودروهای با مصرف بالا نیز باید دقت کنیم تا مصرف بنزین را در کشور کاهش دهیم.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه اگر این چند کار را در کنار یکدیگر انجام دهیم می‌توانیم مصرف بنزین را تا حدودی کاهش دهیم خاطرنشان کرد: اما اگر این مصرف بنزین که در سال جاری آن را تجربه کردیم پایین نیاید با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهیم شد. زیرا منابعی برای واردات بنزین در این شرایط نداریم.

قادری گفت: ما باید به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی نیز برویم و باید خودروهای با سوخت LPG و CNG را نیز در کشور بیش از این توسعه بدهیم و همچنین خودروسازان باید به سمت تولید خودروهای برقی بروند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: با استفاده از خودروهای برقی علاوه بر کاهش مصرف بنزین می‌توان آلودگی شهرهای بزرگ را نیز برطرف کرد. این خودروها برای شارژ خود می‌توانند از ساعت ۱۲ تا ۶ صبح استفاده کنند زیرا در این زمان مصرف برق پایین است و مشکلی به وجود نمی‌آید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: در نیمه شب ما برق اضافی داریم و با شارژ خودروهای برقی و هیبریدی تعادل و توازن در مصرف برق ایجاد می‌شود. در حال حاضر ما ناچاریم نیروگاه‌ها را ساعت ۱۲ شب خاموش کنیم ولی اگر ۱۲ شب تا ۶ صبح مصرف برق داشته باشیم برای تولیدکنندگان برق نیز مزیت ایجاد می‌شود، تا نیروگاه‌ها را خاموش نکنند و مصرف برق آن‌ها بالا برود و کارشان را توجیه پذیر کند.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۵ مشکل اصلی تولید در مهرماه اعلام شد؛ افزایش نرخ ارز در صدر

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص مدیران خرید اقتصاد (شامخ) در مهرماه ۱۴۰۳، گرچه برای ششمین ماه متوالی زیر ۵۰ ثبت شده است؛ اما ...

اقتصاد و بازار۵ مشکل اصلی تولید اعلام شد؛ افزایش نرخ ارز در صدر

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص مدیران خرید اقتصاد (شامخ) در مهرماه ۱۴۰۳، گرچه برای ششمین ماه متوالی زیر ۵۰ ثبت شده است؛ اما ...

اقتصاد و بازارفعالیت غیرقانونی ۵۰۰ هزار واحد صنفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق اصناف ایران، مهدی امیدوار سخنگو و عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران با اشاره به معضلا...

اقتصاد و بازارمهلت مراجعه پذیرفته‌شدگان طرح‌ جایگزینی به مراکز اسقاط تمدید شد

به گزارش خبرگزاری مهر، مهران سالاریه اعلام کرد: از مجموع ۹ هزار نفری که در طرح‌های جایگزینی خودروهای فرسوده خودروسازان ب...