تنبیه ۱۵ بانک عراقی به دلیل تجارت با کشورهای تحریمی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تنبیه ۱۵ بانک عراقی به دلیل تجارت با کشورهای تحریمی

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت از مجازات ۱۵ بانک عراقی که با کشورهای تحریمی همکاری داشتند خبر داد و گفت: اکنون امکان تبادلات ارزی از آنها گرفته شده و تبادلات آنها با دینار انجام می‌شود.

عبدالامیر ربیع هاوی مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران امروز در نشست شورای سیاستگذاری همکاری‌های ایران و عراق اظهار کرد: مشکلات ترانزیت از کشور عراق که در چند سال گذشته با مشکلاتی مواجه بود اکنون برطرف شده است و تجار می‌توانند از طریق این کشور کالاهای خود را به سایر کشورها صادر کنند.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از درآمدزایی صادراتی ما به عراق از طریق خدمات فنی مهندسی بود که به دنبال تداوم و توسعه این بخش هستیم، گفت: صادرات خدمات فنی مهندسی که طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ به این کشور با مشکلاتی مواجه بود اکنون شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته است.

ربیع هاوی تصریح کرد: بازار عراق شمایل جدیدی به خود گرفته است و ورود شرکت‌های بزرگ ایرانی و همکاری مشترک با شرکت‌های عراقی می‌تواند فرصت مناسبی برای تولید مشترک با این کشور باشد. شرکت‌هایی که شرایط بازار عراق را درک کنند در این کشور موفق‌تر خواهند بود زیرا آنها به دنبال خودکفایی در تولیدات خود بوده و از طرفی با تولید در کشور خود به دنبال صادرات هستند که شرکت‌های ایرانی می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرینی داشته باشند.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سیاست کاهش واردات عراق و ایجاد ممنوعیت برای واردات برخی از محصولات کشاورزی و حتی صنعتی، مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایرانی ایجاد کرده است.

وی به برگزاری نمایشگاه در عراق اشاره کرد و ادامه داد: برای حضور پررنگ‌تر در کشور عراق نمایشگاه‌های متعددی توسط ایران در این کشور برگزار می‌شود به طوری که ۲۰ نمایشگاه در این کشور داریم. همچنین رویدادهای تجاری ایران در این کشور برگزار و هیئت‌های تجاری از کشورمان به این کشور اعزام می‌شود.

ربیع هاوی با اشاره به سفر اخیر وزیر صمت ایران به عراق گفت: در این سفر با مقامات مختلف عراقی مذاکره و نتایج و راهکارهای خوبی برای رفع مشکلات تبادلات ارزی با این کشور حاصل شد.

۱۵ بانک عراقی مجازات شدند

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در ارتباط با مشکلات ارزی که بابت تحریم‌های آمریکا در عراق وجود دارد، تصریح کرد: بخش خصوصی عراق قدرتمند است و می‌تواند در تصمیم‌سازی‌ها نقش‌آفرینی داشته باشد و حتی به تصمیماتی که دولت این کشور می‌گیرد اعتراض کند.

وی بیان کرد: با رایزنی‌هایی که با بخش خصوصی عراق از جمله اتاق بازرگانی این کشور صورت می‌گیرد، این بخش می‌تواند با اعتراض به سیاست‌های ارزی، شرایط را برای تسهیل مبادلات تجاری فراهم کند تا امکان اختصاص ارز رسمی این کشور در تبادلات تجاری با ایران فراهم شود.

ربیع هاوی یادآور شد: بر اساس قوانین موجود در عراق که ناشی از سیاست‌های تحریمی آمریکا است به ۵ کشور تحریمی از جمله ایران ارز رسمی این کشور تعلق نمی‌گیرد.

مدیر کل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت افزود: با مقامات رسمی عراق از جمله نخست وزیر و وزیر تجارت این کشور رایزنی‌هایی داشته‌ایم و قول‌های مساعدی داده شده اما بخش خصوصی عراق از جمله اتاق بازرگانی برای رفع این مشکل می‌تواند اثرگذارتر باشد.

به گفته ربیع هاوی، ۱۵ بانک عراقی که با کشورهای تحریمی همکاری داشتند تنبیه شدند و اکنون امکان تبادلات ارزی از آنها گرفته شده و تبادلات آنها با دینار انجام می‌شود.

مدیر کل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: در صورتی که با بخش خصوصی عراق نشست و مذاکره داشته باشیم امیدواریم این مشکلات رفع شود.

ربیع هاوی اظهار کرد: سایر کشورهای رقیب ایران در بازار عراق مانند ترکیه و عربستان تسهیلاتی برای جایگزینی ایران ارائه می‌کنند.

وی افزود: با توجه به حضور رقبا از جمله عربستان و ترکیه در بازار عراق و مشکلات ذکر شده اگر به فکر حل آن نباشیم تجارت با عراق برای ما در سال آینده میلادی سخت می‌شود.

سند راهبردی تجارت ایران با عراق در آستانه تدوین

ربیع هاوی با اشاره به تدوین سند راهبرد تجارت ایران با عراق در وزارت خارجه گفت: این راهبرد تجاری با چین تدوین شده و اکنون این سند در مورد عراق در حال تدوین است و نظراتی از ما خواسته‌اند.

مدیرکل دفتر حوزه غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: با تدوین این سند نقشه راه ایران و عراق به کامل ترسیم می‌شود.

مدیر کل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: همچنین برای رفع مشکلات صادرات به این کشور برنامه ایجاد صندوق مشترک برای صادرات خدمات فنی مهندسی نیز داریم که در صورت موافقت طرف عراقی می‌توانیم صدور ضمانتنامه و حتی تسهیلات ارزی ایجاد کنیم.

رشد ۳۰ درصدی صادرات به عراق

وی همچنین به آمار تجارت با عراق اشاره کرد و گفت: صادرات ایران به عراق در ۸ ماهه اول سال جاری ۶.۲ میلیارد دلار بوده که ۳۰ درصد رشد داشته است. یک میلیارد و۳۰۰ میلیون دلار از صادرات ایران به عراق صادرات گاز بوده است.

به گفته مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه اجارت، رشد صادرات ما به عراق به همراه صادرات گاز در ۸ ماهه ۳۰ درصد و بدون در نظر گرفتن گاز ۱۰ درصد بوده است.

ربیع هاوی با بیان اینکه امیدواریم رشد صادرات ایران به عراق تا پایان سال نیز ادامه یابد، گفت: امیدواریم در سال جاری مانند سال ۱۴۰۱ رکورد صادرات ما به عراق شکسته شود زیرا در سال گذشته با صادرات بیش از ۱۰ میلیارد دلار به عراق رکورد صادرات ۲۰ ساله ما به عراق شکسته شد.

رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق بیان کرد: بعد از تأکیدات بخش دولتی و خصوصی مبنی بر لزوم سرمایه گذاری مشترک در عراق، در ۸ ماهه ابتدای سال جاری شرکت‌های بزرگی در عراق حضور یافتند و توافقاتی نیز با شرکت‌های عراق برای تولید مشترک انجام شده است.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ...

اقتصاد و بازار«زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است

عباس علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در حاشیه سفر به سمنان به همراه هیأت دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه صنعت مزیت اصلی ...

اقتصاد و بازارعراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای...

اقتصاد و بازارارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ ...