باید انحصار از بین برود/ لزوم افزایش ۱۰ برابری سرمایه صندوق ضمانت - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

باید انحصار از بین برود/ لزوم افزایش ۱۰ برابری سرمایه صندوق ضمانت

وزیر صمت با بیان اینکه باید انحصار از بین برود و رقابت ایجاد شود، گفت: حداقل سرمایه صندوق ضمانت صادرات باید با افزایش ۱۰ برابری به حدود ۲ میلیارد دلار برسد.

عباس علی‌آبادی امروز در پنجاهمین سالگرد تأسیس صندوق ضمانت صادرات ایران، اظهار کرد: بازار باید جذاب باشد و وقتی بازار جذاب نباشد تولید هم جذاب نمی‌شود و کمیت تأمین تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در نتیجه ناترازی ایجاد و به دنبال آن تورم حاصل می‌شود.

وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه امر نظارت و رقابت در بازار کنترل‌گر است، افزود: بازار یک سری نیروی درونی دارد که دیده نمی‌شود، اما کنترل‌گر است. گاهی به خاطر بعضی انحصارها باید نظارت انجام شود، البته تا آنجا که امکان دارد باید انحصار از بین برود و رقابت ایجاد کرد.

علی آبادی اظهار کرد: صادرات بسیار مهم است و وزارت صمت نیز بر تولید دانش بنیان صادرات‌محور تاکید دارد، زیرا اگر تجارت و صنعت دست به دست هم دهند فضایی به وجود می‌آورند که اقتصاد کشور رونق می‌یابد.

وی ادامه داد: تحولات دانش در دنیا بسیار سریع در حال وقوع است با این حال ما هنوز به درک سریع انقلاب صنعتی چهارم دست نیافته‌ایم که زمزمه‌های انقلاب صنعتی پنجم به گوش می‌رسد.

وزیر صمت اظهار کرد: از جمله مشکلات صندوق ضمانت صادرات کم بودن سرمایه آن بود. الان هم مقدار سرمایه آن ناچیز است و حداقل سرمایه این صندوق باید به حدود ۲ میلیارد دلار افزایش یابد یعنی باید حدود ۱۰ برابر اضافه شود. از نظر من صندوق ضمانت صادرات وسیله‌ای برای تأمین امنیت تجارت است و برای حمایت از تجارت فقط بیمه کردن آن کافی نیست، بلکه صندوق ضمانت صادرات باید با کشورهای هدف ارتباط بگیرد.

علی آبادی اضافه کرد: صندوق ضمانت صادرات باید در ارتباط با صندوق‌های ضمانت سایر کشورها تعرفه را بهتر کند و با توجه به مشکلاتی که دشمن به وجود آورده است، راه‌هایی را برای توسعه تجارت پیدا کند، لذا وقتی صندوق ضمانت صادرات قدرتمند عمل خواهد کرد که با صندوق‌های ضمانت کشورهای هدف ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.

وی گفت: در دولت سیزدهم در تلاش هستیم از ظرفیت‌های پژوهشی به نفع خودمان استفاده کنیم و لذا تلاش می‌کنیم تا شرکت‌های دانش بنیان را به شرکت‌های بزرگ پیوند دهیم.

۵۰۰ میلیون دلار ضمانت‌نامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی صادر شد

همچنین امیر برهانی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در این مراسم اظهار کرد: در این ۵۰ سال بیش از ۲۳ میلیارد دلار خدمات بیمه‌ای و ضمانت صادراتی به تجار ارائه شده است. در این مدت فقط حوزه‌های داخلی مورد حمایت قرار نگرفته، بلکه به مؤسسات همراه خارجی نیز خدمات رسانی شده است.

وی افزود: از ابتدای امسال تا پایان آبان ۵۰۰ میلیون دلار ضمانت‌نامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ارائه شده است که این میزان تا پایان سال افزایشی خواهد بود.

برهانی با بیان اینکه صندوق ضمانت صادرات با تعداد بسیاری از بانک‌ها و بیمه‌ها برای ارائه خدمات نوین همکاری می‌کند، تصریح کرد: در دولت سیزدهم توجه به همسایگان و بازارهای نوین صادراتی در دستور کار قرار گرفت و صندوق به کشورهایی مانند عمان، قطر، بلاروس، صربستان، مجارستان و روسیه خدمات رسانی می‌کند. همچنین مقرر شده است تا با ۲ کشور آفریقایی تفاهم‌نامه امضا شود؛ بر این اساس، تا پایان سال بازار این قاره نیز به سبد صادراتی با ضمانت اضافه می‌شود و به ارائه خدمات خواهیم پرداخت.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و صنایع پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است، گفت: تأمین و تسهیل گری مالی با حداقل وثیقه و تسهیل گری تجاری انجام شده است و شرکت‌های دانش بنیان و پژوهشگاه‌هایی با مصوبه حمایتی، ضمانت دریافت می‌کنند، زیرا فضای کشور برای این شرکت‌ها کوچک شده و زمان صادرات این بخش فرا رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی در اولویت صادراتی و حمایتی تجاری قرار دارد، افزود: همکاری بسیاری با سازمان توسعه تجارت انجام شده است و در هر کشوری که مرکز تجاری راه اندازی شد، صندوق ضمانت صادرات نیز دارای نمایندگی است تا از خدمات این نهاد در حوزه برون مرزی استفاده شود.

برهانی تاکید کرد: تنها دوره‌ای که سرمایه در صندوق به ۲۴۷ میلیون یورو سرمایه ثبتی افزایش یافت در این دوره بود اما صندوق ضمانت صادرات ایران حداقل به یک میلیارد دلار سرمایه ثبتی نیاز دارد تا مسیر حمایت از صادرات با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ...

اقتصاد و بازار«زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است

عباس علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در حاشیه سفر به سمنان به همراه هیأت دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه صنعت مزیت اصلی ...

اقتصاد و بازارعراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای...

اقتصاد و بازارارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ ...