بیش از ۵ هزار شغل در حوزه دام خراسان جنوبی ایجاد می‌شود - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

بیش از ۵ هزار شغل در حوزه دام خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

بیرجند - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین استانداری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تا سال ۱۴۰۰ در حوزه دام این استان، پنج هزار و ۱۸۶ فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

غلامرضا اشرفی گل روز دوشنبه در نشست خبری هاب شتر و وضعیت دامپروری استان افزود: مرداد امسال ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و استانداری خراسان جنوبی با محوریت اشتغالزایی در زمینه ایجاد، ساماندهی و تکمیل زنجیره ارزش پرورش شتر و دام سبک و تبدیل استان خراسان جنوبی به هاب منطقه‌ای شتر تفاهم‌نامه امضا کردند.

وی بیان کرد: براساس این تفاهم‌نامه هشت هزار نفر شتر شیری وارد استان می‌شود که زمینه اشتغال سه هزار نفر را فراهم خواهد کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: توسعه شتر در کشور مانند توسعه سایر دام‌ها ساده نیست زیرا دوره آبستن شتر ۱۳ ماه است لذا توسعه این دام نیاز به واردات دارد.

وی تاکید کرد: در صورت عدم واردات شتر، روند توسعه بسیار کند است همچنین با توجه به کویری بودن و کمبود آب بهترین دام در این استان، شتر است.

اشرفی گل گفت: دام شتر که وارد استان می‌شود باید حداقل ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم روزانه شیر داشته باشد تا معیشت پرورش دهنده شتر را بتوان تغییر داد.

وی یادآور شد: شیر شتر دارای خواص فراوان غذایی و دارویی است لذا با توجه به ارزش افزوده بالای آن، می‌تواند در اقتصاد شتردار موثر واقع شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای جمع‌آوری شیر شتر، احداث کارخانه شیرخشک یا فراوری بسیار ضروری است که در قالب تفاهم‌نامه مذکور، ستاد اجرایی فرمان امام موظف به این کار و قرار شد تا اردیبهشت سال آینده، شیر از دامدار خریداری شود.

وی افزود: واردات ۲۵ هزار دام راس دام سبک (بز و میش) با اشتغال ۲ هزار نفر، ایجاد مرکز جمع‌آوری شیر شتر با ۲۶ نفر اشتغال، راه‌اندازی کارخانه خط شیرخشک با ۱۰ نفر، کشتارگاه و کارخانه بسته‌بندی گوشت شتر با ۱۰ نفر، کارگاه بسته‌بندی روغن، صابون و شامپو کوهان شتر با ۱۰ اشتغال، کارگاه ریسندگی و بافندگی پشم شتر با ۲۰ نفر اشتغال و تولید علوفه در اراضی غیردولتی با ۱۰۰ نفر اشتغال از دیگر تعهدات این تفاهم‌نامه است.

اشرفی گل گفت: همچنین براساس این تفاهم سه سایت قرنطینه دام در دوکوهانه نهبندان، یزدان زیرکوه و حیدرآباد نهبندان ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: ایجاد یک مرکز به‌نژادی و تولید حاشی پرمحصول در دشت بجد، بازارهای تخصصی دام در نهبندان و زیرکوه و ایجاد انبار علوفه در ۱۰ نقطه استان از دیگر تعهدات در نظر گرفته شده است.

۱۴۴ نفر شتر وارد استان شد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: تاکنون در زمینه این تفاهم‌نامه یک هزار و ۶۱ راس دام سبک و ۱۴۴ نفر شتر وارد استان و بین متقاضیان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه توزیع دام بین متقاضیان شرایط خاصی دارد عنوان کرد: در این خصوص ۲۷ تسهیلگر توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) انتخاب شده که در روستاها فعالیت دارند و نسبت به شناسایی افراد اقدام می‌کنند.

اشرفی گل گفت: نداشتن هیچ نوع بیمه، درآمد زیر یک میلیون تومان و ساکن در روستاها از جمله این شاخص‌ها است که توسط تسهیلگر، فرد متقاضی شناسایی و به بانک معرفی می‌شود و در نهایت وام ۴۰ میلیون تومان به نامش در بانک بلوکه می‌شود و متقاضی باید معادل آن، دام دریافت کند.

وی یادآور شد: علاوه بر موارد مذکور ۶.۵ هکتار زمین در حیدرآباد نهبندان برای پرورش و نگهداری ۳۰۰ نفر شتر و ۱۵۰۰ راس دام در حال واگذاری است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین ۴۰۰ هکتار از اراضی در جوار منطقه حیدرآباد نیز برای تولید علوفه واگذار می‌شود.

وی گفت: موافقت شده ۲ هزار هکتار زمین (هزار هکتار در شهرستان نهبندان و هزار هکتار در شهرستان زیرکوه) برای کشت خارشتر و علوفه اختصاص یابد.

اشرفی گل تصریح کرد: جشنواره هاب (مرکز منطقه‌ای پرورش شتر) نیز بهار ۹۹ در خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر ۷۰ هزار راس گاو و گوساله، ۳۰ هزار نفر شتر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک توسط دامداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی در استان پرورش داده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، میزان تولید گوشت قرمز در این استان را سالانه ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد و گفت: همچنین ۱۱۴ هزار تن شیر در سال تولید می‌شود البته میزان جمع‌آوری شیر با پتانسیل تولید در استان یکسان نیست.

وی اظهار داشت: روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ تن شیر در استان جمع‌آوری و تحویل کارخانه‌های مواد لبنی می‌شود.

سرخط اخبار آخرین اخبار

کشاورزیخرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میل...

کشاورزی‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ابراهیمی گفت: وزیر جهاد کشاورزی در تعامل با بخش خصوصی حمایت از تولید داخل را برای ورود به باز...

کشاورزیواردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر بر اساس آمار گمرک ایران، واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی در ارزش به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رس...

کشاورزی۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به سیر صعودی قیمت در بازار گوشت قرمز از اواخر بهار سال گذشته تا امروز، وضعیت صنعت دامپروری ک...