نظارت ناظرین شرعی بر ذبح شرعی بیش از ۲۶ میلیون قطعه طیور - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه دامپزشکی استان آذربایجان غربی خبر داد:

نظارت ناظرین شرعی بر ذبح شرعی بیش از ۲۶ میلیون قطعه طیور

حجت الاسلام ولی زاده گفت: نظارت ناظرین شرعی بر ذبح شرعی ۲۶ میلیون ۸۲۱ هزارو ۷۸۴ قطعه طیوروبالغ بر ۵۸۴۶۰ هزار راس دام در گشتارگاههای دام و طیوراستان آذربایجان غربی درطول ۹ ماهه سالجاری صورت گرفته است.

«حجت الاسلام ولی زاده»، در گفتگو با خبرنگار شبستان در ارومیه، اظهار کرد: در همه کشتارگاههای دام وطیور ومراکز فرآوری وعمل آوری ناظرین شرعی حضور موثر دارند و با همکاری عوامل بهداشتی واجرایی در راستای غذای حلال وطیب تلاش می نمایند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه دامپزشکی استان آذربایجان غربی با اعلام این مطلب گفت : خداوند منان  در سوره عبس آیه ۲۴ می فرماید: «فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ» آدمی باید به غذایش، خوراکش و به آن‌چه می خورد توجه داشته باشد که از هر نظر پاک و تمیز ، حلال، مباح و قابل خوردن باشد و از نظر بهداشت و سلامتی بایستی دقت کافی هم مبذول دارد که آن‌چه می‌خورد سالم بوده  و از نظر ظاهری و باطنی آلوده نباشد. و در روایات اهل بیت (ع) هم به تاثیر غذا در روح وجسم انسان تاکید شده است در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که کسب درآمد حلال، بر هر مسلمانى واجب است.

وی با اشاره به نقش ذابحین وناظرین شرعی در حلیت وطهارت  گوشت های تولیدی در کشتارگاههای دام وطیور افزود: طبق ماده ۴قانون نظارت برذبح وصید شرعی مصوب مجلس شورای اسلامی ؛ در همه کشتارگاههای دام وطیور ومراکز فرآوری وعمل آوری ناظرین شرعی حضور موثر دارند و برطبق آموزشهایی که فراگرفته اند وبا توجه به دستورالعمل های مربوطه ، با همکاری عوامل بهداشتی واجرایی در راستای غذای حلال وطیب تلاش می نمایند.

این مقام مسوول تصریح کرد: اجزاء حرام در کشتارگاههای دام با نظارت ناظرین شرعی در کشتارگاهها معدوم ودر برخی از واحد ها بانظارت ناظرشرعی طبق قراردادبه شرکت های مجاز جمع آوری اجزاء حرام تحویل داده میشود تا طبق دستورالعمل های مربوطه اقدامات بعدی صورت بگیرد.

وی افزود: هیچگونه اجزاء حرام از کشتارگاهها به بیرون نمیرود ولی متاسفانه در اثرکشتارهای غیرمجاز وقاچاق در بعضی ازمناطق وحاشیه شهر گهگاهی این اجزاء شاید بصورت قاچاق وتوسط افراد متخلف وسودجو  در مراکز وجگرکیهای غیرمجازخریدوفروش شود که به محض اطلاع وگزارش های مردمی ، موارد بررسی واقدام لازم صورت میگیرد.

حجت الاسلام ولی زاده با اشاره به الصاق پلمپ های امنیتی برروی لاشه های گوشت افزود: در قصابیهایی که این پلمپ ها روی لاشه ها نصب نگردد از نظر ما این گوشت غیرمجاز بوده وبهداشتی وحلیت آن مورد تایید دامپزشکی نیست ومردم عزیز نسبت به این موارد دقت نموده ودر صورت مشاهده موارد رابه شبکه های دامپزشکی اطلاع دهند.

وی همچنین از  نظارت بر مراکز  و مبادی گمرک و عمل آوری  و کار خانجات سوسیس و کالباس در استان  هم  خبر داد و افزود  مواد گوشتی که به این مراکز وارد می شود با حضور ناظرشرعی مستقر در گمرک ، بررسی دقیق بعمل آورده  و از ورود احتمالی گوشتهای غیر مجاز وغیرشرعی ازکشورهای دیگر به  کشورمان جلوگیری می شود وتنها شرکت هایی مجاز به واردات گوشت هستند که در کشتارگاه مبداء ؛ دام با نظارت دامپزشک وروحانی مستقردرآن کشتارگاه ذبح شده باشد که در هنگام ورود محموله باید اسناد معتبررا ارائه دهند.

ولی زاده گفت :  : هیچ گونه ذبحی در کشتارگاهها توسط دستگاه انجام نمی گیرد بلکه با رعایت کلیه آداب ذبح شرعی توسط ذابحین که آموزش لازم را فراگرفته و  با نظارت ناظرین شرعی کشتار می گردد.

مسئول دفترنمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان افزود: تعداد۴۵ روحانی وبیش از ۱۰۰ نفر ذابح دوره های ویژه مهارتها وفنون وآداب ذبح شرعی را فراگرفته ودر کشتارگاههای دام وطیور ومراکز مشمول قانون نظارت برذبح شرعی انجام وظیفه می نمایند.

وی همچنین از حضور ناظر شرعی در محل صید ماهی سدارس هم خبرداد و افزود: در ایام صیدماهی در رودخانه سدارس توسط تعاونیهای صید ، ناظر شرعی هم بر صید نظارت داشته واز صید آبزیان حرام جلوگیری بعمل آورده وبرنحوه صیدطبق آداب اسلامی نظارت دارد.

 

سرخط اخبار آخرین اخبار

کشاورزیرشد ۶۲ درصدی صادرات آبزیان از خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسین حسینی عصر یکشنبه ضمن بازدید از غرفه استانداری خوزستان در نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو ...

کشاورزیمطالبات گندم کاران خوزستانی تا هفته آینده پرداخت می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، امید جهان نژادیان اظهار کرد: از زمان آغاز فصل خرید گندم در استان خوزستان تاکنون ۶۰۰ هزار تن گندم ا...

کشاورزیشرکت‌های تعاونی استان سمنان به حوزه کشت کم آب‌بر ورود می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد رضا هاشمی ظهر یکشنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سمنان به میزبانی استانداری ا...

کشاورزیافزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است

به گزارش خبرنگار مهر، شروع سال جدید تأثیر زیادی در قیمت بازار میوه نداشت اما نرخ‌ها را در بازار سبزی و صیفی‌جات افزایش د...