اخلال در بازار شکر به دلیل نامشخص بودن قیمت مصرف کننده - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
رییس هیات مدیره انجمن صنایع قند ایران:

اخلال در بازار شکر به دلیل نامشخص بودن قیمت مصرف کننده

رییس هیات مدیره انجمن صنایع قند ایران گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، سازمان حمایت از مصرف کنندگان قیمت شکر درب کارخانه را ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده اما نرخ برای عمده فروشی و مصرف کنندگان مشخص نیست که همین مسئله، اخلال در بازار این محصول را موجب شده است.

علیرضا اشرف درباره ممانعت برخی شرکت های بزرگ از عرضه شکر به بازار به دلیل نامشخص بودن قیمت عمده فروشی و مصرف کنندگان افزود: اکنون با افزایش قیمت جهانی شکر روبرو شده‌ایم که می‌تواند واردات این محصول را با مشکلاتی روبرو کند همچنین عدم تعیین نرخ قیمت شکر برای عمده فروشی و مصرف کنندگان می‌تواند اختلال در بازار این محصول ایجاد کند.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع قند ایران بر این باور است که نرخ مصوبه جدید برای هر کیلوگرم چغندرقند ۲۸ هزار تومان تعیین شده و اما برحسب کیفیت و عیار حتی تا ۳۰ هزار تومان نیز خریداری می‌شود؛ بنابراین این عامل در تغییر نرخ شکر اثرگذار است.

وی اظهار داشت: طبق مصوبه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت هر کیلوگرم شکر ۲۵ هزارو ۵۰۰ تومان برای درب کارخانه تعیین شده است اما دستگاه های ارجاع دهنده این نامه را به اشتباه تفسیر کرده و قیمت مصرف کننده اعلام کرده‌اند.

اشرف تصریح کرد: عدم تعیین نرخ مصوب برای درب کارخانه، عمده فروشی و مصرف کننده باعث سردرگمی شده و می‌تواند موجبات احتکار شکر را برای برخی فراهم کند و در عین حال باید شاهد حضور دلالان در بازار شکر باشیم که آن را با قیمت‌های بالای ۴۰ هزار تومان به فروش برسانند و تولیدکنندگان دستشان خالی بماند.

وی گفت: به تازگی انجمن صنایع قند ایران نامه‌ای به مخبر معاون اول رییس جمهوری ارسال کرده است که در آن خواستار اصلاح قیمت این محصول اساسی شده به طوری که قیمت مصوب درب کارخانه، عمده فروشی و مصرف کنندگان مشخص باشد و دوگانگی بین برخی دستگاه ها موجب عدم تعادل بازار نشود.

وی نیاز کشور به واردات شکر را با توجه به میزان تولید بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی تولید داخلی سال ۱۴۰۲ با توجه به کشت‌های رقیب و خشکسالی سال جاری حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن است و مابقی نیاز کشور از محل واردات باید تامین شود.

بر اساس نامه اخیر معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی قیمت هر کیلوگرم شکر برای مصرف‌کنندگان ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد، در حالی که پیش از این نرخ هر کیلوگرم از این محصول ۱۸ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازارایران میزبان وزرای اقتصادی آفریقا می‌شود 

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مقدماتی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان تو...

اقتصاد و بازارمدیرعامل سایپا تغییر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی تیموری که از دی ماه ۱۴۰۰ مسؤولیت مدیریت شرکت سایپا را برعهده گرفته بود امروز با گذشت ۲ سا...

اقتصاد و بازارتوضیحات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

به گزارش خبرگزاری مهر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیحاتی نسبت به گزارشی که در روز سه شنبه مورخ ۲۴ بهمن ماه ۱...

اقتصاد و بازارفرایند تعیین استاندارد کالاهای وارداتی تا خرداد ماه تغییر نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیرو شکایت فعالان تجارت خارجی به هیأت مقررات زدایی و ب...