دولت ارز حاصل از صادرات را به قیمت بازار آزاد خریداری کند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
جمال رازقی جهرمی

دولت ارز حاصل از صادرات را به قیمت بازار آزاد خریداری کند

جمال رازقی جهرمی

رئیس اتاق شیراز با اعتقاد به اینکه سیاست تنبیهی در هیچ اقتصادی راه‌حل مشکلات نیست، می‌گوید: اعداد و ارقامی که راجع به بازگشت ارز صادراتی عنوان می‌شود واقعیت ندارد؛ چراکه قسمت عمده صادرات غیرنفتی به حاشیه کشورهای خلیج‌فارس، عراق و افغانستان انجام شده و این افراد ارز را به صرافی‌ها داده و ریال گرفته‌اند.

در این نشست محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران هم گفت امروز می‌گویند ۲۷.۵ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور برنگشته ولی باید درباره آن دقیق شد.

جمال رازقی جهرمی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: اگرچه بارها بخش خصوصی درباره سیاست‌های ارزی دولت از همان اول انتقاد کرد، راهکار ارائه داد ولی همچنان دولت و بانک مرکزی بر سیاست‌های نادرست خود تاکید دارند.

رازقی جهرمی می‌گوید: تجربه نشان داده با سیاست‌های تنبیهی در هیچ اقتصادی در دنیا اتفاق مثبتی نیفتاده و نمی‌افتد. اعداد و ارقامی که راجع به بازگشت ارز صادراتی عنوان می‌شود واقعیت ندارد. تولیدکننده صادراتی، ارز کالای صادراتی خود را به کشور برگردانده است؛ آن‌هایی که به کشور عراق، افغانستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌کنند، ارز خود را به صرافی‌ها داده‌اند.

رئیس اتاق شیراز ادامه می‌دهد: دلیل این کار این است که آن‌ها نمی‌توانستند به آن صورتی که موردنظر دولت بوده، به دلیل محدودیت‌های بانکی ارز خود را از طریق سیستم مبادلات بانکی به کشور بازگردانند. مابقی صادرکننده‌ها که کالای خود را به بقیه نقاط دنیا فرستاده‌اند، بیشترین حجم صادرات غیرنفتی ما به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌شود. آن‌هایی که به بقیه جاهای دنیا صادرات انجام داده‌اند یا کالا وارد کرده‌اند و یا باید کالا وارد کنند.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اگر صادرکننده‌ای داشته باشیم که کالا صادر کرده و ارز آن را وارد نکرده، دیگر وجود ندارد؛ اگر صادرکننده‌ای پیدا کردند که ارز خود را وارد نکرده او رفته است. تهدیدها اثرات عجیب‌وغریبی روی صادرکننده دارد. اسامی همه تولیدکننده‌های استان فارس در لیستی که توسط بانک مرکزی ارائه‌شده، هست؛ دولت می‌خواهد در سال جهش تولید همه واحدهای تولیدکننده را تعطیل کند؟

رئیس اتاق شیراز تصریح می‌کند: دولت خودش نمی‌تواند ارز خود را وارد کند، آن‌وقت صادرکننده چگونه ارز خود را وارد کنند. از طرف دیگر دولت باید ارز صادرکننده را به قیمت روز از آن‌ها خریدار کند؛ اگر چنین کند این‌ها هم نیاز ارزی دولت را تأمین می‌کنند. صادرکننده حاضر نمی‌شود امکانات مورد نیاز خود را با ارز آزاد تأمین کند و ارز خود را به قیمت نیمایی عرضه کند.

رازقی جهرمی تاکید می‌کند البته اصل داستان این است که امکان بازگشت ارز برای دولت و بخش خصوصی وجود ندارد؛ قسمت عمده صادرات غیرنفتی به حاشیه کشورهای خلیج‌فارس، عراق و افغانستان انجام می‌شود و این افراد ارز را به صرافی‌ها داده و ریال گرفته‌اند. درک این مسئله خیلی ساده است. دولت در کره جنوبی، چین و عراق و غیره پول دارد ولی امکان بازگشت آن وجود ندارد.

او راهکار را خرید ارز صادرکننده با قیمت بازار آزاد می‌داند نه به قیمت نیمایی؛ در چنین شرایطی اصلاً نیاز به سیاست تشویقی هم نیست. اگر دولت ارز را به قیمت آزاد بخرد، کسی که ارز دارد به هر طریقی سعی می‌کند ارز خود را به کشور وارد کند و به دولت بفروشد.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازارایران میزبان وزرای اقتصادی آفریقا می‌شود 

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مقدماتی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان تو...

اقتصاد و بازارمدیرعامل سایپا تغییر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی تیموری که از دی ماه ۱۴۰۰ مسؤولیت مدیریت شرکت سایپا را برعهده گرفته بود امروز با گذشت ۲ سا...

اقتصاد و بازارتوضیحات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

به گزارش خبرگزاری مهر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیحاتی نسبت به گزارشی که در روز سه شنبه مورخ ۲۴ بهمن ماه ۱...

اقتصاد و بازارفرایند تعیین استاندارد کالاهای وارداتی تا خرداد ماه تغییر نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیرو شکایت فعالان تجارت خارجی به هیأت مقررات زدایی و ب...