فشار برای استعفای رئیس کل یا تنبیه صادرکنندگان بدعهد / طمع گرانی ارز «نیما» را از کار انداخت - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پشت پرده اعتراض واردکنندگان مقابل بانک مرکزی؛

فشار برای استعفای رئیس کل یا تنبیه صادرکنندگان بدعهد / طمع گرانی ارز «نیما» را از کار انداخت

ارز

‌خلف وعده صادرکنندگان در بازگرداندن ارز به کشور برای تامین نیاز متقاضیان ارزی سامانه نیما، باعث اعتراض عده ای به عملکرد بانک مرکزی و رسیدگی به این موضوع شد این در حالی است که بانک مرکزی اعلام کرده است «نیما» پوشش ریسک‌های معمول تجارت را دربر نمی‌گیرد.

تجمع اعتراضی تعدادی از واردکنندگان دیروز در مقابل ساختمان بانک مرکزی به منظور عدم تامین ارز نیمایی تعجب برانگیز بود. خیلی ها می گویند؛ این اعتراض حق آنها ست چرا که این افراد در سامانه ای که مدیریت آن دردست بانک مرکزی است برای دریافت ارز در این سامانه ثبت نام کرده اند اما ارزی به آنها تعلق نگرفته است. از طرفی نیز بانک مرکزی بارها هشدار داده و اعلام کرده است طرفین معامله در این سامانه برای داد و ستدها باید با آگاهی کامل اقدام کنند چرا که این بانک پوشش ریسک های معمولی تجارت را دربر نمی گیرد.

نکته این جاست که معترضین ارزی دیروز مقابل بانک مرکزی با وجودی که از قوانین تجارت و اساسنامه سامانه نیما کاملا مطلع هستند، دست به اعتراض زده و خواهان برکناری عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی بودند.  به عقیده کارشناسان بانک مرکزی باید عرضه ارز را با سیاست های خاص به خوبی مدیریت و نیاز متقاضیان واقعی این کالا را در چارچوبی درست و به اشکال مختلف مرتفع نماید، اما از طرفی نیز تاکید می شود بانک مرکزی نباید نسبت به توزیع ارز و حراج آن در بازار آن هم در شرایط بد اقتصادی که درآمدهای ارزی کشور محدود است، بی توجهی صورت گیرد.

البته هدف بانک مرکزی از ایجاد سامانه نیما تشکیل بازار یکپارچه و ساماندهی شده ارز در این مرکز است تا با التزام به قواعد بازار بتواند در ایجاد ثبات نرخ ارز و نهایتا ثبات اقتصاد کلان گام بردارد. از طرفی در سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) قرار شده است تا تمامی خرید و فروش‌های رسمی ارز کشور از طریق این سامانه انجام پذیرد و نرخ ارز در بازار اصلی معاملات ارزی شکل گیرد.

صادرکنندگان ارز را با تاخیر برمی گردانند
اما رویه داد و ستدها در این سامانه بعضا با مشکلاتی همراه می شود. به طور مثال صادر کنندگان ارز را با تاخیر به کشور برمی گردانند و واردکنندگان نیز برای دریافت ارزی که با طرف معامله در سامانه نیما ثبت نام کرده اند با مشکل مواجه می شود. در چنین شرایطی بانک مرکزی نیز تاکید دارد؛ چنانچه یکی از طرفین معامله در سامانه معاملات ارزی از تعهدات خود تخطی کند، موضوع توسط مرجع قضایی پیگیری می شود.

بانک مرکزی باید به صادرکنندگانی که ارز را به کشور بر نمی گردانند فشار بیاورد تا ارز حاصل از فروش کالاها را به کشور برگردانند. حتی اینکه اگز فردی به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرد از سوی مراجع قضایی مورد مواخذه و بازخواست قرار گیرد

آلبرت بغزیان کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با «بازار» درباره کارکرد سامانه نیما و دلیل اعتراض برخی واردکنندگان در دسترسی به ارز نیمایی، گفت: بانک مرکزی شرایط و چگونکی انجام معاملات و نحوه داد و ستدها را در این سامانه مشخص و معین کرده است تا واردکنندگان برای خرید ارز نیمایی با شناختی که از طرف معامله دارند اقدام به خرید این کالا کنند. این در حالی است که برخی از صادرکنندگان نسبت به عرضه ارز و آوردن آن به داخل کشور خلف وعده کرده و مشکلاتی را برای متقاضیان و معامله گران ایجاد می کند که باید این موضوع حل شود.

طمع صادرکنندگان برای افزایش قیمت ارز در فراسوی مرزها
وی افزود: صادرکنندگان کشور باید به عهد خود در انتقال ارز و رساندن آن به دست معامله گران وفا کنند و ارز حاصل از صادرات که سرمایه های کشور است را نباید در خارج از کشور به خاطر افزایش قیمت آن و به منظور درآمدزایی هر چه بیشتر نگه دارند.

بانک مرکزی باید به صادرکنندگانی که ارز را به کشور بر نمی گردانند فشار بیاورد تا ارز حاصل از فروش کالاها را به کشور برگردانند. حتی اینکه اگز فردی به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرد از سوی مراجع قضایی مورد مواخذه و بازخواست قرار گیرد

بغزیان با بیان اینکه صادرکنندگان وقتی کالا را صادر کرده و متعهد می شوند که ارز حاصل از آن را به کشور برگردانند، گفت: بانک مرکزی باید به صادرکنندگانی که ارز را به کشور بر نمی گردانند فشار بیاورد تا ارز حاصل از فروش کالاها را به کشور برگردانند. حتی اینکه اگر فردی به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرد از سوی مراجع قضایی مورد مواخذه و بازخواست قرار گیرد، چرا که برخی از صادرکنندگان با هدف افزایش قیمت، ارز را در خارج از مرزها نگه داشته و به داخل برنمی گردانند که این مشکلات بوجود می آید.

عدم التزام به فروش ارز نیمایی!
این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی صادرکنندگان ارز حاضر نیستند ارز را به قیمت نیمایی برگردانند و قصد دارند آن را به قیمت آزاد بفروشند که بانک مرکزی در این زمینه باید تکلیف رژیم ارزی را به خوبی روشن کند.

به گزارش بازار، به عقیده برخی تجمع کنندگان اعتراضی دیروز وارد کنندگان درمقابل بانک مرکزی که به منظور عدم تامین ارز نیمایی رخ داد تا حدی فشار بر رئیس کل بانک مرکزی برای استعفا وی بود این درحالی است که قضیه چگونگی معامله در سامانه نیما کاملا مشخص است در چنین شرایطی بانک مرکزی نیز اطلاعیه ای را صادر و اعلام کرد که نیما پوشش ریسک‌های معمول تجارت را دربرنمی‌گیرد بنابراین طرفین معامله در داد و سند های ارزی بایستی با آگاهی کامل اقدام کنند.

 متخلفان ارزی زیر ذره بین قانون
در این اطلاعیه ضمن تصریح این موضوع که رسالت سامانه نیما ایجاد فضای مناسب برای اطلاع خریداران- فروشندگان و صادر کنندگان-وارد کنندگان ارز از میزان عرضه و تقاضا و تسهیل داد و ستد است، تاکید کرد که «نیما» پوشش ریسک‌های معمول تجارت را دربر نمی‌گیرد و چنانچه یکی از طرفین معامله از تعهدات خود تخطی کند، موضوع توسط مرجع قضایی پیگیری می شود.

بانک مرکزی در واکنش به تجمع اعتراضی جمعی از واردکنندگان که دیروز در مقابل ساختمان این بانک اعلام کرد: «نیما» پوشش ریسک‌های معمول تجارت را دربر نمی‌گیرد و چنانچه یکی از طرفین معامله از تعهدات خود تخطی کند، موضوع توسط مرجع قضایی پیگیری می شود.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ...

اقتصاد و بازار«زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است

عباس علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در حاشیه سفر به سمنان به همراه هیأت دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه صنعت مزیت اصلی ...

اقتصاد و بازارعراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای...

اقتصاد و بازارارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ ...