افزایش انفجاری قیمت مواد غذایی زیر سایه آزاد سازی سهام عدالت - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

افزایش انفجاری قیمت مواد غذایی زیر سایه آزاد سازی سهام عدالت

افزایش قیمت مواد غذایی

درحالی که سهام عدالت آزاد شده و قدرت خرید موقتی برای مردم ایجاد کرده، دولت با حذف ارز دولتی واردات کالاهای اساسی و عدم ممانعت از افزایش قیمت مواد غذایی، نرخ این محصولات را در بازار به شدت افزایش داده است.

به گزارش اکودام به نقل از خبرگزاری تسنیم ، قیمت پراید ۹۰ میلیون تومان شد، وزیر صنعت برکنار شد، سرپرست جدید وزارت صمت وارد بازار خودرو شد اما قیمت ها متعادل نشد؛ این روزها به نظر میرسد وزارت صمت تمرکز و فکر و ذکر خود را برای تنظیم بازار خودروسازیهای دولتی گذاشته اما نتیجه مناسبی نیز در پی نداشته اما نرخ کالاهای اساسی و موادغذایی را طوری رها کرده که گویی تعمدی در کار است.

در سال جاری سهام عدالت آزاد شد و مبالغ قابل قبولی به دست بخشی از جامعه رسید، به نظر می رسد دولت از این شرایط برای برداشتن ارز اختصاصی به واردات برخی از کالاهای اساسی استفاده کرد و همچنین مانع گرانی و افزایش قیمت برخی دیگر از کالاهای اساسی نشد و منجر شده که شاهد افزایش قیمت انفجاری برخی کالاها باشیم به طوری که قیمت برنج خارجی بیش از دو برابر و تا مواردی سه برابر افزایش یافت.

افزایش قیمت ۲ تا ۳ برابری برنج خارجی در بازار

ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی واردات برنج برداشته شده اما قیمت برنج خارجی در سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات تغییری نکرده است و هر کیلوگرم برنج هندی و پاکستانی به ترتیب ۸ هزار تومان و ۸ هزار و ۹۰۰ تومان ثبت شده اما این محصولات در بازار مصرف به قیمت های مختلفی مانند ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان و ۱۵ هزار تومان  در بازار به فروش میرسد.

حبوبات گران قیمتی که دیگر جایگزین گوشت نیستند

قیمت حبوبات نیز در بازار جهش داشته است  به طوری که شاهد عرضه حبوبات ۴۰ هزار تومان و بیشتر برای هرکیلوگرم از این محصول در بازار هستیم.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری تسنیم نرخ هر بسته ۹۰۰ گرمی یک برند پرفروش ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان، برند های دیگر همین محصول به قیمت های مختلفی مانند ۴۱ هزار تومان، ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان،  ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان، ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان، ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان و ۳۶ هزار تومان به فروش می رسد.

قیمت هر بسته ۹۰۰ گرمی عدس ریز ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت گذاری شده است و  عدس درشت ۳۱ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان به فروش می ر سد.

قیمت هر بسته ۹۰۰ تومانی  لوبیا چیتی ۹۰۰ گرمی ۲۹ هزار و ۵۰۰ ، ۴۰ هزار تومان ، ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان و ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد در حالی که انواع آن تا قبل از اسفند ماه سال گذشته هر بسته ۹۰۰ گرمی از این محصول  در محدوده قیمتی ۱۹ تا ۲۲ هزار تومان و به صورت فله ای هر کیلوگرم آن  به قیمت ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسید.

حبوبات همواره به عنوان یکی از جایگزینهای گوشت قرمز به حساب می آمد اما افزایش قیمت های بی سابقه این محصول را از سبد بخش زیادی از مردم خارج کرده است.

گفتنی است که در سال جاری ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان به واردات حبوبات نیز اختصاص نمی یابدو با ارز نیمایی وارد می شود که نرخ حدود ۱۵ هزار تومانی دارد.

قیمت سه رقمی گوشت قرمز در بازار

بنابراین گزارش قیمت گوشت قرمز از سال قبل گران و خارج قدرت خرید بخش زیادی از افراد جامعه بود اما قیمت این محصول دوباره در سال جاری نیز افزایش یافت به طوری که قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تومان و شقه گوسفندی ۹۵ تا ۱۱۰ هزار تومان در تهران به فروش می رسد.

لبنیات در تکاپوی آزد سازی قیمتها

محصولات لبنی که شامل قیمت گذاری دولت هستند از سال گذشته نرخ آنها تغییر نکرده است اما صنایع لبنی این بار به جای افزایش قیمت به دنبال آزاد سازی نرخ ها هستند.

گفتنی است که برخی از محصولات لبنی شامل قیمت گذاری مصوب و برخی دیگری نظارت دقیقی بر روی نرخ های آنها صورت نمیگیرد به طوری که در روز های اخیر قیمت یک محصول به یکباره از ۱۵ هزار تومان به ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

میوه های ۱۴۵ هزار تومانی در بازار

قیمت میوه ها نیز در بازار شرایط مناسبی برای مصرف کنندگان و حتی تولید کنندگان ندارد به طوری که برای خرید انواع میوه در شهری مانند تهران باید بیش از ۵ هزار تومان هزینه کند و مشاهد شده که قیمت برخی از این محصولات در بازار تا ۱۴۵ هزار تومان نیز قیمت گذاری شده است.

بنابراین گزارش زرد آلود با قیمتهای نظیر ۲۵ هزار تومان و ۶۰ هزار تومان، توت فرنگی ۲۵ هزار تومان و ۵۹هزار تومان و گیلاس به قیمت ۱۴۸ هزار تومان به فروش می رسد.

قیمت هر کیلوگرم گوجه سبز برقان  ۵ هزار تومان تا ۲۲ هزار تومان، توت سفید ۶ تا ۹ هزار تومان، هلو با قیمت های نظیر ۲۵ هزار تومان، ۳۰ هزار تومان در بازار به فروش می رسد.

بنابراین گزراش درحالی بخش از جامعه با بهره گیری از سهام عدالت، قدرت خرید آنها افزایش یافته است اما باید در نظر داشت که این قدرت خرید موقتی است و از طرفی این سهام عدالت در اختیار تمام افراد قرار نگرفته و بسیاری از افراد از آن محروم هستند.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ...

اقتصاد و بازار«زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است

عباس علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در حاشیه سفر به سمنان به همراه هیأت دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه صنعت مزیت اصلی ...

اقتصاد و بازارعراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای...

اقتصاد و بازارارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ ...