دامداران؛ درگیر افزایش قیمت‌ها/ بازار فعلاً ثبات دارد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
استان سمنان

دامداران؛ درگیر افزایش قیمت‌ها/ بازار فعلاً ثبات دارد

سرسبزی مراتع و نگاه دامداران به پرواربندی و همچنین در انتظار افزایش قیمت ماندن از دلایل زیربنایی در افزایش قیمت‌هاست که امروز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اقتصادی: برخی فعالان بازار مواد پروتئینی می‌گویند: بازار گوشت گوسفندی و گاوی در شرایط مساعدی به خاطر هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و بی‌میلی دامداران به فروش دام قرار ندارد.

عرضه دام؛ مشکل اصلی

قاسم ویژه، رئیس اتحادیه گوشت و مرغ سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان در تشریح وضع بازار اظهار کرد: قیمت مصوب مرغ تغییری نداشته است و مدت‌هاست با قیمت مصوب، مرغ عرضه می‌کنیم و هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه قیمت تولید مرغ افزایش داشته، تصریح کرد: علت‌های این افزایش قیمت، متعدد بوده و در این راستا تخم‌مرغ هم در کشور با مشکلاتی در تولید مواجه است.

رئیس اتحادیه گوشت و مرغ سمنان با اشاره به اینکه گوشت گوسفندی و گاوی با قیمت مصوب در بازار عرضه می‌شود، اضافه کرد: مقداری فعالان صنف ما تمایل به افزایش قیمت دارند؛ ولی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان موافقت نمی‌کند و تأکید دارد با همین نرخ عرضه شود.

ویژه با بیان اینکه قیمت‌های گوشت گوسفندی و گاوی افزایشی نداشته است، تصریح کرد: مشتری زیاد نیست و در مجموع بازار کشش افزایش قیمت را ندارد.

رئیس اتحادیه گوشت و مرغ سمنان با تأکید بر اینکه دامداران تمایل به افزایش قیمت دام زنده دارند، اضافه کرد: دامداران تمایل زیادی به فروش دام با قیمت‌های فعلی ندارند.

مشتری زیاد نیست و در مجموع بازار کشش افزایش قیمت را ندارد

وی با اشاره به اینکه شاید تا چند ماه دیگر ترافیکی در بحث فروش دام زنده داشته باشیم، تصریح کرد: فروشندگان دام دست نگه داشتند و دام‌هایشان را نگهداری می‌کنند.

رئیس اتحادیه گوشت و مرغ سمنان با تأکید بر اینکه در بحث عرضه مرغ و گوشت گاوی و گوسفندی مشکلی نداریم، تصریح کرد: با کمبودی مواجه نیستیم.

ویژه با اشاره به اینکه احتکار در بحث گوشت مرغ نداریم، اظهار کرد: کشتار مرغ تازه انجام می‌شود و دغدغه برای توزیع وجود ندارد.

دامداران فروخته‌اند!

ابراهیم قربانی، دهیار روستای شلی در استان سمنان نیز در واکنش به تمایل کم دامداران به عرضه دام زنده به فارس گفت: ما در روستای شلی دام سنگین زیادی نداریم و دام سبک در اختیار است.

وی با تأکید بر اینکه حدود دو هزار و ۴۰۰ رأس دام به‌اصطلاح با پروانه چرا داریم، تصریح کرد: ۱۰ تا ۱۵ بهره‌بردار با پروانه چرای دام در روستای شلی وجود دارد.

دهیار روستای شلی در استان سمنان با اشاره به اینکه مشکلی در بحث عرضه دام وجود ندارد، اظهار کرد: اکثر دامداران دام‌هایشان را فروخته‌اند و مشکل بازار و عرضه دارند.

مشکلی در بازار نداریم

صمد قربانی، یک دامدار نیز در واکنش به این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: بنده حدود ۱۰۰ رأس دام سبک دارم و عموماً در مراتع منطقه چرا می‌کنند. دامدار روستای شلی با تأکید بر اینکه کسی دام نمی‌فروشد، تصریح کرد: همه دام‌ها را نگه می‌دارند و بیشتر از مراتع استفاده می‌کنند.

مصرف‌کننده در شرایط فعلی حاکم بر بازار بسیار زجر می‌برد و دامدار هم ضرر کرده است

وی با اشاره به اینکه نگه داشتن دام توسط دامداران به قیمت خرید ربطی ندارد، اضافه کرد: قیمت خوب و مناسب است.این دامدار با بیان اینکه مشکلی در بحث بازار فروش نداریم، اظهار کرد: مشتری وجود دارد؛ ولی دام را به‌موقع می‌فروشیم.

قیمت‌ها بالاست

علی‌اکبر سلطانی، یک دامدار دیگر نیز به فارس گفت: حدود ۲۲۰ دام سبک در منطقه دارم و قیمت‌های دام زنده بالاست.
وی ادامه داد: بره قیمت ثابتی ندارد و از کیلویی با قیمت ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان و میش و بز کیلویی حدود ۳۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سلطانی با تأکید بر اینکه بازار راکد است، اضافه کرد: مصرف‌کننده در شرایط فعلی حاکم بر بازار بسیار زجر می‌برد و دامدار هم ضرر کرده است. این دامدار با اشاره به اینکه دامداران دام‌هایشان را مدتی برای پرواربندی نگه می‌دارند و بعد به فروش می‌رسانند، اظهار کرد: دام را خیلی نمی‌شود نگه داشت؛ اما مشکلی در بحث بازار فروش نداریم.

دامدار مقصر نیست

حسن علیان، یک دامدار پرورش‌دهنده دام سنگین در سمنان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ما دام را نگه نمی‌داریم که تا گران شود و به بازار عرضه کنیم؛ بازار وجود دارد و طبق روال دام عرضه می‌کنیم.

او با تأکید بر اینکه افزایش قیمت خوراک دام و حمل‌ونقل بر قیمت دام زنده هم تأثیر می‌گذارد، تصریح کرد: مقصر گرانی‌ها دامدار نیست؛ چون خوراک دام را گران می‌خرد و هزینه‌ها بالا رفته است.

علیان با اشاره به اینکه فروش دام خیلی واسطه‌ای نیست، اضافه کرد: قصاب برخی موارد در دامداری، دام را خرید می‌کند. این دامدار با بیان اینکه علوفه گران شده، تصریح کرد: نمی‌توان خیلی بهانه آورد؛ زیرا اگر قیمت خوراک دام بالا رفته، قیمت گوشت هم افزایش یافته است.

افزایش قیمت خوراک دام و حمل‌ونقل بر قیمت دام زنده هم تأثیر می‌گذارد

علیان با تأکید بر اینکه قیمت حمل‌ونقل هیچ ثباتی ندارد، اضافه کرد: یک کامیون ذرت از بندر سه میلیون تومان بارنامه می‌شود و راننده در زمان تخلیه، ۲۰ درصد پشت بارنامه‌ای می‌خواهد.

وی با اشاره به اینکه این مسائل ما را اذیت می‌کند، اظهار کرد: نیاز داریم تا مسؤولان این مشکلات را رفع کنند و ثبات را به بازار علوفه برگردانند.

گزارش تخلف نداشتیم

غلامرضا طحان، معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سمنان در بررسی برخی مشکلات دامداران سمنانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: دریافت‌های پشت بارنامه‌ای در استان سمنان تا الآن اتفاق نیفتاده است و گزارشی در این ارتباط نداشتیم.

وی ادامه داد: این معضل در سطح کشور دیده می‌شود و رانندگان مبالغی بیش از چیزی که روی بارنامه نوشته شده است، را مطالبه می‌کنند.

معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سمنان با تأکید بر اینکه مسیر پیش‌بینی‌شده برای بار روی بارنامه نوشته شده است و ما در استان چنین مشکلی نداریم، اضافه کرد: تولیدکنندگان ما در این قالب چیزی پرداخت نمی‌کنند و اگر هم موردی است، می‌توانند شکایت کنند و رسیدگی می‌شود.

معضلی در کشور دیده می‌شود که رانندگان مبالغی بیش از بارنامه مطالبه می‌کنند

طحان در واکنش به افزایش هزینه حمل‌ونقل تصریح کرد: کرایه حمل هم به‌طور طبیعی هر ساله اضافه می‌شود. وی با بیان اینکه امسال افزایش قیمت خاصی نداشتیم، اظهار کرد: سال گذشته افزایشی داشتیم که تغییر قیمت در نرخ‌گذاری بود.

کنترل ادامه‌دار باشد

به هر تقدیر، کنترل بازار در بحث توزیع گوشت و مرغ و همچنین ثبات قیمت‌ها باید به‌طور جدی در دستور کار مسؤولان ذی‌ربط قرار گیرد. از طرفی، مشکلاتی که دامداران و توزیع‌کنندگان مواد پروتئینی را در بازار آزاد می‌دهد، باید بررسی و رفع شود تا شاهد افزایش نگرانی‌ها در این‌باره نباشیم.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ...

اقتصاد و بازار«زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است

عباس علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در حاشیه سفر به سمنان به همراه هیأت دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه صنعت مزیت اصلی ...

اقتصاد و بازارعراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای...

اقتصاد و بازارارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ ...