تشکیل ۷ میلیارد ریال پرونده قاچاق کالا در گیلان - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رئیس سازمان صمت گیلان خبر داد:

تشکیل ۷ میلیارد ریال پرونده قاچاق کالا در گیلان

رشت - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از تشکیل هفت میلیارد ریال پرونده قاچاق در استان خبر داد.

به گزارش اکودام به نقل از سازمان صمت گیلان، فرهاد دلق پوش در جلسه کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا در سازمان صمت گیلان با اشاره به اینکه ۷ میلیارد و ۲۱۵ میلیون ریال پرونده قاچاق در استان تشکیل شده است، اظهار کرد: استان گیلان با توجه به موقعیت جغرافیایی خود بزرگترین مرز ترانزیتی کشور را دارد.

وی با بیان اینکه به این موضوع می‌توان هم به عنوان یک فرصت و هم تهدید نگاه کرد، افزود: عدم نظارت در این بخش می‌تواند آسیب‌ها و مشکلاتی برای استان به وجود آورد.

رئیس سازمان صمت گیلان در ادامه به برخی از مشکلات پدیده قاچاق اشاره و با بیان اینکه بیکاری و اشتغال کاذب از جمله این مشکلات است، گفت: عدم توسعه یافتگی مناطق مرزی می‌تواند زمینه را برای بروز پدیده قاچاق فراهم کند.

دلق پوش سوق دادن نبوغ و توان اقتصادی به سوی سرمایه‌گذاری مولد را نیازمند فرهنگ سازی و اقناع مطلوب افکار عمومی دانست و تاکید کرد: اگر سرمایه و ایده در مسیر تولید به کار گرفته شود از اشتغال کاذب و زودگذر مقطعی پیشگیری خواهد شد و انگیزه‌ای برای قاچاق وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ مصرف کالای خارجی یکی از پیامدهای قاچاق است، ادامه داد: حتی گاهی اوقات با ضعیف شدن اعتقادات فرهنگی و مذهبی تعصب نسبت به کالای تولید داخل از بین خواهد رفت.

رئیس سازمان صمت گیلان با اشاره به اینکه قاچاق کالا سبب ایجاد اخلال در بازار و کاهش انگیزه در میان تولیدکنندگان داخلی می‌شود، اظهار کرد: ایجاد نوسان در نظم بازار، توسعه قانون شکنی در نظام توزیع و عرضه و به صورت کل در سیستم اقتصادی از دیگر عوارض مهم پدیده قاچاق است.

وی با تأکید بر لزوم تشدید نظارت‌ها در این بخش، افزود: در سال گذشته با راه اندازی پویش «خرید کالای ایرانی» در استان گیلان گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شد، گفت: با ترغیب و تشویق شهروندان به خرید کالای ایرانی می‌توانیم مسیرهای قاچاق را مسدود کنیم.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ...

اقتصاد و بازار«زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است

عباس علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در حاشیه سفر به سمنان به همراه هیأت دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه صنعت مزیت اصلی ...

اقتصاد و بازارعراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای...

اقتصاد و بازارارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ ...