شرایط تردد تجار وصادرکنندگان با رعایت پروتکل بهداشتی اعلام می‌شود - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه:

شرایط تردد تجار وصادرکنندگان با رعایت پروتکل بهداشتی اعلام می‌شود

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: شرایط تردد تجار و صادرکنندگان با رعایت پروتکل بهداشتی به زودی اعلام می‌شود.

به گزارش اکودام، غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در حاشیه نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی اظهار داشت: محور اصلی جلسه امروز صادرات به‌عنوان اقدامی در جهات حمایت از جهش تولید بود. قطعاً صادرات کمک بزرگی به تولید کنندگان خواهد بود تا بتوانند قیمت‌های خود را در صحنه بین‌المللی جاری کنند.

وی ادامه داد: بحث صادرات محصولات کشاورزی و محصولات پایین دستی نفت به‌عنوان محور گفتگوها مورد بحث قرار گرفت. خوشبختانه به دلیل وضعیت آب و هوایی ایران و چهار فصل بودن کشور، ما می‌توانیم در بخش کشاورزی از صادرکنندگان عمده در منطقه باشیم و نه تنها تأمین کننده نیازهای کشورهای همسایه باشیم، بلکه بازارهای بین‌المللی را نیز هدف قرار دهیم.

معاون اقتصادی دستگاه دیپلماسی گفت: سال گذشته سال موفق و خوبی بود. امسال با توجه به آب و هوا، می‌تواند سالی کارآمدتر باشد و امیدواریم با هماهنگی‌هایی که میان بخش‌های مختلف و وزارت‌های ذیربط ایجاد می‌کنیم، بتوانیم سال آینده را سالی محوری در زمینه صادرات به ویژه در زمینه محصولات کشاورزی داشته باشیم.

انصاری افزود: ضمن وجود برخی حساسیت‌ها در زمینه انتقال محصولات کشاورزی و ملاحظه این چارچوب‌ها، سال جاری را باید سال واردات و صادرات هوشمند بدانیم. وارداتی که جهت دار و در راستای کمک به تولید باشد و همچنین صادراتی که ضمن تأمین نیاز داخلی، بتواند بازارهای منطقه را هدف قرار داده و آنها را برای تأمین نیاز کشورهای منطقه به کنترل بگیریم.

وی در زمینه مذاکره برای تردد تجار میان ایران و کشورهای همسایه، عنوان کرد: مذاکرات از قبل آغاز شده و دستورالعمل آن نیز برای برخی کشورها از جمله افغانستان ارسال شده و در حال حاضر سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ما می‌توانند طبق چارچوب‌هایی که وزارت بهداشت تعیین کرده، برای تجار و رانندگان ویزا صادر کنند.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه اضافه کرد: امیدوار هستیم در آینده این موضوع را برای بخش‌های دیگر تردد نفر نیز گسترش دهیم.

انصاری تصریح کرد: سایت اینترنتی وزارت امور خارجه ضوابط و چارچوب‌ها را برای اطلاع قرار داده و افرادی که می‌خواهند ویزا دریافت کنند، می‌توانند با مراجعه به آن از این ضوابط آگاه شوند.

وی با اشاره به اینکه سفارتخانه‌های ما نیز به سختی مشغول کار هستند، افزود: به ویژه در کشورهایی که ما دارای بیشترین رفت و آمد هستیم، مانند عراق، سفارت و سرکنسولگری ما با مقامات محلی در تماس بوده تا راهکارها برای تردد نفر را پیدا کنند. ضمن اینکه تردد کالا و کامیون فعلاً بین دو کشور در مرزها فعال است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه عنوان کرد: وضعیت کرونا در کشورها مختلف است. خوشبختانه در کشور ما به دلیل تمهیداتی که دیده شد، به مرحله‌ای وارد شده‌ایم که زندگی همراه با کرونا داریم، به این معنی که مردم احتیاط‌های لازم را به عمل می‌آورند و هم زندگی عادی در حال شروع شدن است.

انصاری تصریح کرد: در کشورهای دیگر اینگونه نبوده و نگرانی‌ها و ممنوعیت‌هایی برای رفت و آمد وجود دارد. باید در طول مذاکراتی که داریم، این اطمینان را ایجاد کنیم که می‌توان با کنترل رفت و آمدها را آغاز کرد و امیدواریم هر چه زودتر این موارد آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه به جز مرز با ترکمنستان که این کشورهای نیز به دلیل شرایط کرونا تمامی مرزهای خود را برای کشورهای همسایه و حتی غیر همسایه بسته و به ادعای مقامات ترکمستانی در این کشور تاکنون موردی از ابتلاء به کرونا مشاهده نشده و مدعی هستند که برای حفاظت از کشور تمامی مرزها را بسته‌اند، در تمامی مرزهای کشور تردد ادامه داد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد: تمامی مرزهای کشور جز با ترکمنستان چه در غرب و چه در شرق کشور باز بوده و کالا در حال رفت و آمد هست. برای تجارت اما تنها نمی‌توان به کالا اکتفا کرد و باید افراد برای مذاکرات سفر کنند.

انصاری ادامه داد: ما امیدوار هستیم که بحث‌هایی را با کشورهای همسایه برای یافتن راه‌های عادی سازی تردد میان مرزها به ویژه در حوزه تردد نفر آغاز کنیم. وزارت بهداشت در این راه کمک کرده و پروتکل‌هایی را برای ما ارسال کرده است. این پروتکل‌ها را ما به تمامی نمایندگی‌ها خودمان در کشورهای همسایه فرستاده‌ایم.

وی عنوان کرد: البته این پروتکل‌ها را به دیگر کشورهای جهان نیز ارسال کرده‌ایم، چرا که تردد نفر شامل هوا، دریا و زمینی می‌شود و خواسته‌ایم تا نمایندگی‌های ما مذاکرات خود را با مقامات محلی آغاز کرده تا ببینند چه راه‌هایی را دو طرف می‌توانند پیش‌بینی کنند تا تردد امن نفر را داشته باشیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: طبیعی است که برای رانندگان و تجار کار را شروع می‌کنیم و همانگونه که برای برخی از کشورهای شرقی این کار را کرده و برای پاکستان و افغانستان پروتکل‌هایی را معرفی کرده و رانندگان و تجار این کشورها می‌توانند با رعایت این مقررات و بر اساس توافقاتی که با کشورهای مذبور داشته‌ایم می‌توانند وارد ایران شده و کار خود را انجام دهند.

انصاری در خاتمه افزود: به دنبال این موضوع هستیم که این وضعیت را با سایر همسایگان و بر اساس چارچوب‌هایی توافق کنیم و با یک نظارت دقیق در مرزها شرایط تردد نفر را فراهم کنیم.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ...

اقتصاد و بازار«زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است

عباس علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در حاشیه سفر به سمنان به همراه هیأت دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه صنعت مزیت اصلی ...

اقتصاد و بازارعراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای...

اقتصاد و بازارارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ ...