ارز چند نرخی بلای جان واردات - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

ارز چند نرخی بلای جان واردات

وقفچی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی،گفت: وقتی ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی را برای واردات به بهانه حمایت از قشر آسیب پذیر می‌دهیم، طبیعتاً شاهد دزدی‌ها و رانت‌ها و همچنین فسادهایی همچون انحصار واردات خوراک طیور خواهیم بود.

به گزارش اکودام به نقل از صداوسیما، علی وقفچی، گفت: متأسفانه بعضی از مشکلات ریشه ای را در حوزه های مختلف برنامه سازی و ظاهرا با هدف سردرگم کردن مردم تکرار می کنیم. ریشه اصلی تمام این مشکلات تفاوت در قیمت ارز است که بستر فساد را در کشور ایجاد می کند.

وی افزود: وقتی ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی را به یک نفر به بهانه حمایت از قشر آسیب پذیر می دهیم، طبیعتاً شاهد دزدی ها و رانت ها و همچنین فسادهایی همچون انحصار واردات خوراک طیور خواهیم بود و به همین دلیل باید گفت ریشه این مشکلات در تفاوت قیمت ارز است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اظهار امیدواری از اینکه مجلس بعد نرخ ارز را یکسان کند، عنوان کرد: تا زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارزی که با بازار آزاد اختلاف دارد هست، رانت ها و فسادها وجود خواهد داشت. متأسفانه قوانین مشکل دارد و در این شرایط افراد سودجو به راحتی می توانند انحصار ایجاد کند.

وی اضافه کرد: متأسفانه به مردم القاء کردیم ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع عامه مردم است در صورتی که این ارز به ضرر مردم است و باعث رانت ها و فساد می شود. متأسفانه نظام یارانه ای کشور در همه حوزه ها به گونه ای است که فردی که توانمندی بیشتر دارد، استفاده بیشتر نیز می کند و افراد حاشیه نشین استفاده کمتری دارند و در نتیجه شاهد اختلاف طبقاتی بیشتر خواهیم بود.

وقفچی با تأکید بر اینکه برای اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز به فرهنگ سازی برای اصلاح قوانین در میان نمایندگان و مردم داریم، اظهار کرد: به گونه ای وانمود شده اگر که ارز برای کالاهای اساسی پرداخت کنیم به نفع مردم است درحالی‌که این یک دروغ است.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ...

اقتصاد و بازار«زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است

عباس علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در حاشیه سفر به سمنان به همراه هیأت دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه صنعت مزیت اصلی ...

اقتصاد و بازارعراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای...

اقتصاد و بازارارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ ...