رکورداران تست کرونا در میان کشورهای جهان؛ حمله به سمت کرونا! - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

رکورداران تست کرونا در میان کشورهای جهان؛ حمله به سمت کرونا!

تست کرونا

تست‌گیری از موارد مشکوک ابتلا به کرونا و کسانی که با مبتلایان در ارتباط بوده‌اند یکی از کارآمدترین روش‌ها برای شناسایی بیماران و کنترل کووید-۱۹ است و از نظر نهادهای بهداشتی جهان میزان دسترسی به کیت تست کرونا یکی از مهم ترین عوامل در شناسایی تعداد دقیق تر مبتلایان است.

تست‌گیری از موارد مشکوک ابتلا به کرونا و کسانی که با مبتلایان در ارتباط بوده‌اند یکی از کارآمدترین روش‌ها برای شناسایی بیماران و کنترل کووید-۱۹ است و از نظر نهادهای بهداشتی جهان میزان دسترسی به کیت تست کرونا یکی از مهم ترین عوامل در شناسایی تعداد دقیق تر مبتلایان است.

شیوع ویروس کووید-۱۹ جهان را به نقطه‌ای بحرانی به در حوزه بهداشت و سلامت عمومی رسانده است. این بیماری که حالا به مرحله همه‌گیری جهانی و پاندمی رسیده است هنوز درمان یا راه پیشگیری و واکسن موثری ندارد. آمار رسمی مبتلایان شناسایی شده به این بیماری تاکنون ۲ میلیون ۴۹۸ هزار و ۴۸۰ نفر در سراسر جهان است که از این تعداد ۱۷۱هزار و ۳۳۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۶۵۷ هزار و ۸۳۲ نفر هم بهبود پیدا کرده اند.

کشورهای مختلف جهان راهکارهایی را برای کنترل شیوع این بیماری در نظر گرفته‌اند؛ اجرای قرنطینه سراسری، منطقه‌ای و شهری، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، کنترل تردد، اجرای دورکاری و تعطیلی مراکز تا اجرای غربالگری و گرفتن تست کرونا از شهروندان و موارد مشکوک ابتلا به کرونا بخشی از این اقدمات پیشگیرانه هستند.

سازمان جهانی بهداشت یکی موثرترین راه پیشگیری و کنترل شیوع کرونا را غربالگری و شناسایی مبتلایان از طریق تست‌گیری ویروس کرونا از افراد معرفی کرده است. به این شکل که هر چه تعداد تست‌های گرفته شده از افراد بیشتر باشد، مبتلایان بیشتری به خصوص در دوره نهان بیماری شناسایی می‌شوند تا با اعمال قرنطینه، کنترل روابط اجتماعی و طی شدن روند درمانی از ابتلا افراد بیشتری به ویروس کووید-۱۹ جلوگیری می‌شود. در حقیقت یکی از مهم ترین معیارها برای دقیق بودن آمار مبتلایان و موفقیت در کنترل این بیماری میزان دسترسی مردم به این تست و تعداد کسانی است که تست کرونا داده اند.

در این زمینه کشورهای مختلف هر کدام بسته به سیاست‌های مقابله و توانایی و امکانات خود از شهروندان‌شان تست کرونا گرفته‌اند که به بررسی وضعیت تست‌گیری در برخی از کشورها می پردازیم. البته آمار دقیقی از تعداد تست‌های گرفته شده در سراسر جهان وجود ندارد، اما آمار تعداد تست‌های ثبت شده در بسیاری از کشورها در دسترس است.

در واقع تست بالای کرونا یکی از سیاست‌های اصلی برای مهار این بیماری‌ست که به سیاست تهاجمی برای پیشگیری از این بیماری برمی‌گردد. به این شکل که کشورها با تست در مقیاس گسترده سریع‌تر مبتلایان را شناسایی و از چرخه روابط اجتماعی خارج کنند.

در ایران اما آمارهای تست کرونا نشان می‌دهد، ما جز کشورهایی با تست کرونای محدود هستیم. طبق آمار رسمی وزارت بهداشت تاکنون نزدیک به ۳۷۷ هزار تست کرونا انجام شده که در مقایسه با دیگر کشورها رقم بالایی نیست.

آمریکا

ایالات متحده آمریکا که از نظر تعداد مبتلایان طبق آمار رسمی با بیش ۷۹۲ هزار مبتلا در رتبه اول قرار دارد که ۴۲ هزار نفر آنان جان خود را از دست داده اند، در زمینه تست‌گیری هم بالاترین تعداد تست ویروس کرونا را داشته است.

در آمریکا تاکنون از ۴ میلیون و ۲۷ هزار و ۳۶۷ نفر تست کرونا اخذ شده است که به معنای تست‌گیری از ۱۲ هزار و ۱۶۷ نفر در هر ۱ میلیون نفر است. به عبارت دیگر از ۱.۲ درصد جمعیت کشور آمریکا تست کرونا داده اند.

روسیه

کشور روسیه که دیرتر از بسیاری از کشورها کرونا به آن وارد شد رتبه دوم تست‌گیری از مردم در جهان را دارد. در روسیه از ۲ میلیون و ۱۴۲ هزار و ۶۰۴ نفر تست کرونا اخذ شده است که به معنای ۱۴ هزار و ۶۸۲ تست در هر ۱ میلیون نفر است.

جالب است بدانید که روسیه از نظر تعداد مبتلا پس از ایران و چین در رده دهم جهان قرار دارد و تعداد مبتلایان این کشور ۵۲ هزار و ۷۶۳ نفر است.

آلمان

این کشور که رتبه پنجم تعداد مبتلایان در جهان را با ۱۴۷ هزار و ۶۵ مورد داراست، در زمینه تست ویروس کووید-۱۹ رتبه سوم جهان را با ۱ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۳۵۷ تست ثبت شده دارد. یعنی در آلمان در بین هر ۱ میلیون نفر از ۲۰ هزار و ۶۲۹ نفر تست گرفته شده است که به عبارت دیگر می‌شود گفت تا امروز ۲ درصد از مردم آلمان تست کرونا داده‌اند.

ایتالیا

ایتالیا به‌عنوان مرکز شیوع ویروس در اروپا هم رده چهارم تعداد تست کرونا در جهان را در اختیار دارد. در این کشور تاکنون از ۱ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۲۴ نفر تست اخذ شده است که نشانگر ۲۳ هزار و ۱۲۲ تست از هر ۱ میلیون نفر در این کشور است. ایتالیا با ۱۸۱ هزار مبتلا، سومین کشور از نظر تعداد مبتلا در جهان است.

امارات متحده عربی

شاید جالب‌ترین نام در این فهرست امارات باشد که با ۷ هزار و ۲۶۰ مبتلا توانسته‌است رتبه ششم تعداد تست را در جهان با ثبت ۷۹۰ هزار تست داشته باشد. امارات از نظر تعداد تست نسبت به جمعیت هم رتبه چهارم را در جهان دارد با ۷۹ هزار و ۸۷۵ تست از هر ۱ میلیون نفر، یعنی ۷.۹ درصد جمعیت امارات تست کرونا داده‌اند!

ترکیه

همسایه غربی کشورمان با نزدیک ۹۰ هزار مبتلا به کووید-۱۹ توانسته است تاکنون ۶۷۳ هزار و ۹۸۰ تست از شهروندان خود بگیرد و از این نظر در رتبه هفتم جهان قرار دارد، یعنی در میان هر ۱ میلیون نفر از ۷ هزار و ۹۹۱ نفر تست‌گیری شده است.

نروژ

کشور ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری نروژ در شمال اروپا تاکنون ۲.۶ درصد جمعیت کشور را مورد تست کرونا قرار داده است. این کشور با ۷ هزار و ۱۰۶ مورد مبتلا به ویروس کرونا، تا امروز از ۱۴۳ هزار و ۲۲۵ نفر تست کرونا گرفته است.

ایسلند

بالاترین آمار تست گیری به نسبت جمعیت در جهان متعلق به کشور ایسلند است. این کشور اسکاندیناوی با ۳۶۴ هزار و ۱۳۴ نفر جمعیت تا امروز از ۴۳ هزار و ۱۴۳ نفر تست کرونا گرفته است یعنی ۱۲.۶ درصد جمعیت این کشور تست کرونا داده اند. ایسلند ۱۷۷۳ مبتلا به کرونا دارد.

به عبارت دیگر ایسلند در مقیاس یک میلیون نفر از ۱۲۶ هزار و ۴۲۹ نفر تست‌گیری کرده است.

بحرین

کشور بحرین با جمعیتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری تا امروز ۱۹۰۷ مورد مبتلا به کرونا داشته است و از ۸۹ هزار و ۲۲۵ نفر تست گرفته است. یعنی تقریبا از ۵.۲ درصد جمعیت این کشور تست کرونا اخذ شده است.

قطر

با ۰.۲ درصد آمار ابتلا از جمعیت یعنی ۶ هزار و ۱۵ نفر در قطر مبتلا به کووید-۱۹ شده‌اند، اما از آن طرف ۲.۲ درصد کل مردم قطر هم تست کرونا داده‌اند. تاکنون ۶۴ هزار و ۶۲۰ تست شناسایی و غربالگری کرونا در قطر ثبت شده است.

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتوزیر بهداشت: راوی دفاع مقدس هستم

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی ظهر امروز شنبه ضمن حضور در زیارتگاه شهدای هویزه و ادای احترام به مقام شامخ شهید سی...

بهداشت و سلامتوزیر بهداشت: راوی دفاع مقدس هستم / مسؤول اورژانس جنگ بودم

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی ظهر امروز شنبه ضمن حضور در زیارتگاه شهدای هویزه و ادای احترام به مقام شامخ شهید سی...

بهداشت و سلامتامسال ۳۵۰ هزار میلیارد ریال یارانه دارو پرداخت شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، داوود منظور اظهار کرد: دولت سیزدهم بنا دارد خدمات حوزه سلامت...

بهداشت و سلامتآیا استفاده از لوازم آرایشی برای زنان باردار خطر دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا نائیجی، درباره برخی اقدامات زیبایی غیر ضروری و ممنوع برای زنان توضیحاتی داد و اظهار کرد: دور...