خانوارهای ایرانی از پس هزینه ها بر می‌آیند؟ - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

خانوارهای ایرانی از پس هزینه ها بر می‌آیند؟

اقلام مهم در سبد هزینه خانوارهای ایرانی شامل گوشت و مسکن و سوخت است که در فروردین ماه ( ۱۲ ماه منتهی به فروردین) به ترتیب با رشد ۳۹.۱، ۲۲.۷ و ۲۷.۸ درصدی قیمت مواجه بوده اند.

به گزارش اکودام، بررسی تغییر قیمت کالاها و خدمات در فروردین ماه سال جاری نشان می‌دهد که شاخص کل نسبت به اسفند ماه سال گذشته (ماه قبل)، ۲.۱ درصد و نسبت به فروردین ماه سال گذشته ۳۲.۲ درصد افزایش یافته است.

مطابق با آنچه که پیش از این مرکز آمار ایران از نحوه هزینه کرد خانوارهای ایرانی (در سال ۹۷) گزارش داده بود، از هزینه کل سالانه خانوار شهری بیشترین سهم با ۲۱ درصد مربوط به گوشت و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۴۵ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

اگر این آمار را برای سال جاری هم مدنظر قرار دهیم و گوشت، مسکن، سوخت و روشنایی را در صدر اولویت‌های مردم برای هزینه کرد در نظر بگیریم، خانوارها در فروردین ماه امسال برای خرید کالای خوراکی اولویت دار خود یعنی گوشت قرمز و سفید ۷ درصد کمتر از فروردین سال گذشته و یک درصد کمتر از اسفند سال گذشته (ماه قبل) هزینه کرده‌اند. این عدد در تورم ۱۲ ماه منتهی به فروردین ۳۹.۱ درصد (افزایش) بوده است.

همچنین خانوارها برای مسکن به عنوان کالای غیرخوراکی اولویت دار، نسبت به فروردین پارسال ۲۱.۴ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند؛ این عدد برای آب، برق و سوخت ۱۳ درصد بوده است.

تورم ۱۲ ماه منتهی به فروردین برای این دو هزینه اولویت دار مردم، به ترتیب ۲۲.۷ درصد و ۲۷.۸ درصد بوده است.

وضعیت تورم نرخ این دو کالا نسبت به ماه قبل یعنی اسفند سال ۹۸، به این صورت بوده که مسکن ۰.۳ درصد افزایش داشته و آب، برق و سوخت ۰.۹ درصد کاهش داشته است.

وضعیت تورم میوه و سبزیجات

بررسی اولویت‌های دوم خانوارها در بخش خوراکی‌ها یعنی «نان و غلات» نشان می‌دهد که مردم برای نان و غلات نسبت به فروردین پارسال ۲۹ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند. تورم ۱۲ ماه منتهی به فروردین برای این خوراکی ۳۳.۴ درصد بوده است. همچنین تورم نان و غلات نسبت به ماه قبل یعنی اسفند ماه سال ۹۸، به میزان ۲.۴ درصد رشد داشته است.

اولویت سوم خوراکی خانوارها مربوط به «میوه و سبزی ها» می‌شود که برای قیمت میوه نیز شاهد افزایش ۱۱.۴ درصدی نسبت به فروردین پارسال بوده‌ایم. البته تورم ۱۲ ماه این کالا ۲۸.۸ درصد بوده است. بخش سبزیجات نیز رشد ۲.۴ درصدی را در فروردین نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرده است. البته تورم ۱۲ ماه منتهی به فروردین سبزیجات ۴۲.۲ درصد بوده است. تورم میوه و سبزیجات نسبت به ماه قبل (اسفند ۹۸) نیز به ترتیب با رشد ۱۹ درصد و ۱۳.۶ درصد مواجه شده است.

وضعیت تورم حمل و نقل و ارتباطات و بهداشت

مردم برای «حمل و نقل و ارتباطات» به عنوان اولویت دوم در بخش خدمات، نسبت به فروردین پارسال به ترتیب ۴۷.۴ درصد (حمل و نقل) و ۴.۲ درصد (ارتباطات) بیشتر هزینه کرده‌اند. تورم ۱۲ ماهه برای این خدمات به ترتیب ۴۶.۵ درصد و ۱۲.۹ درصد بوده است. تورم این دو کالای خدماتی نسبت به ماه قبل یعنی اسفند ماه، به ترتیب برای حمل و نقل رشد ۱.۰ درصدی و برای ارتباطات رشد ۱.۳ درصدی ثبت شده است.

«بهداشت و درمان» نیز به عنوان اولویت سوم مردم در بخش خدمات در فروردین امسال با رشد تورم ۲۰.۷ درصدی نسبت به فروردین پارسال مواجه بوده است. همچنین نرخ این خدمت نسبت به ماه قبل (اسفند ۹۸) ۰.۶ درصد تورم داشته است. تورم ۱۲ ماه منتهی به فروردین ماه نیز برای بهداشت و درمان ۲۵.۳ درصد ثبت شده است.

وضعیت تورم شیر و تخم مرغ

اولویت چهارم خوراکی یعنی شیر و فرآورده‌های آن و تخم مرغ در فروردین ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲۷.۵ درصد رشد تورم را تجربه کرده است. این عدد برای تورم ۱۲ ماه منتهی به فروردین ۳۳.۹ درصد بوده است. نرخ تورم این کالا نسبت به ماه قبل یعنی اسفند ماه ۹۸، به میزان ۱.۳ درصد رشد داشته است.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازارایران میزبان وزرای اقتصادی آفریقا می‌شود 

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مقدماتی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان تو...

اقتصاد و بازارمدیرعامل سایپا تغییر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی تیموری که از دی ماه ۱۴۰۰ مسؤولیت مدیریت شرکت سایپا را برعهده گرفته بود امروز با گذشت ۲ سا...

اقتصاد و بازارتوضیحات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

به گزارش خبرگزاری مهر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیحاتی نسبت به گزارشی که در روز سه شنبه مورخ ۲۴ بهمن ماه ۱...

اقتصاد و بازارفرایند تعیین استاندارد کالاهای وارداتی تا خرداد ماه تغییر نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیرو شکایت فعالان تجارت خارجی به هیأت مقررات زدایی و ب...