رشد منفی ۲.۵ درصدی اقتصاد ایران در شرایط شیوع کرونا - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
مدیر دفتر مدل سازی اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) پیش بینی کرد

رشد منفی ۲.۵ درصدی اقتصاد ایران در شرایط شیوع کرونا

بکی حسکویی، مدیر دفتر مدل سازی اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: با توجه به برآورد نهادهای بین المللی از میزان خسارات وارده به کشورها، اقتصاد ایران حدود ۲.۵ تا ۳ درصد از محل شیوع ویروس کرونا آسیب خواهد دید.

به گزارش اکودام، برنامه “گفت و گوی اقتصادی” با موضوع سیاست های حمایتی در مقابله با آثار کرونا، هدف دار یا بی هدف در ارتباط تلفنی با دکتر مرتضی بکی حسکویی استادیار اقتصاد و مدیر دفتر مدل سازی اقتصاد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

بکی حسکویی میزان خسارت وارده به اقتصادها ناشی از شیوع ویروس کرونا را وابسته به نحوه شیوع و گستردگی کرونا و اقدامات پیشگیرانه دولتها برای کنترل این ویروس دانست و گفت: رفتارهای مراقبتی مصرف کنندگان و خانوارها نسبت به کنترل این بیماری نیز بر این موضوع موثر است.

مدیر دفتر مدل سازی اقتصاد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) با اشاره به تاثیر منفی این بیماری بر اقتصاد گفت: تمامی محدودیت ها از حوزه حمل و نقلی و کسب و کارها گرفته تا کاهش مصرف در خانوارها همگی بر کاهش رشد اقتصادی کشور اثرگذارند.

وی با اشاره به آخرین برآورد صندوق بین المللی پول از میزان خسارات کرونا به اقتصادهای مختلف دنیا بیان داشت: به عنوان مثال یک رشد ۶.۵ درصدی برای اقتصاد چین در سال ۲۰۲۰ پیش بینی می شد اما طبق برآوردها در حال حاضر رشد ۱.۲۶ صدم درصدی برای اقتصاد این کشور پیش بینی می شود، برای اقتصاد آمریکا نیز منفی ۳ درصد رشد اقتصادی و برای حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا، که کشور ما را هم دربرمی گیرد منفی ۲.۵ درصد رشد اقتصادی برآورد شده است.

بکی حسکویی ادامه داد: با توجه به برآورد نهادهای بین المللی از میزان خسارات وارده به کشورها، می توان گفت اقتصاد ایران حدود ۲.۵ تا ۳ درصد از محل شیوع ویروس کرونا آسیب خواهد دید.

استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت نوع رویکرد دولتها به این مسئله و تصمیم گیری درباره سلامت و اقتصاد کشور مطرح کرد: میزان آسیب دیدگی اقتصاد کشورهای دنیا از شیوع بیماری کرونا وابسته به نوع الگوی مصرف و سبک زندگی و فرهنگ مردم و محدودیت های دولت کاملاً متفاوت خواهد بود.

بکی حسکویی تأکید کرد: دولت باید تامین سلامت شهروندان را در تصمیماتش لحاظ کند، یعنی یا به سلامت اولویت دهد یا به اقتصاد و اگر به اقتصاد اولویت می دهد باید با رعایت همه مسائل باشد تا کمترین آسیب به سلامت هموطنان وارد شود.

مدیر دفتر مدل سازی اقتصاد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) بیکاری نیروی کار را مهم ترین دغدغه فعلی در اقتصاد ایران خواند و گفت: بسیاری از نیروهای کار در این شرایط بیکار شدند و لازم است که بسته های حمایتی دولت، این قشر از جامعه را تحت پوشش بگیرد علاوه براین بخشی از خانوارها که در معرض تعدیل هستند نیز باید مورد توجه این بسته های حمایتی قرار گیرند یعنی دولت دستمزد و حقوق این کارکنان را بپردازد تا بنگاه ها نیروی کار خود را تعدیل نکنند.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا ساختارهای تولید و مبادلات جهانی را تغییر خواهد داد گفت: دولت در این شرایط باید با تسهیل و رفع محدودیت ها، ظرفیت های تولیدی جدید و چابکی را فراهم کند.

بکی حسکویی با اشاره به نکاتی درخصوص الگوی طراحی بسته های حمایتی بیان داشت: اولین اصل و الزام برای تعیین بودجه حمایتی، برآورد دقیق از میزان خسارت به اقتصاد کشور و دومین الزام هم شناسایی آسیب دیدگان در حوزه تقاضا و عرضه از این بحران است.

این استاد دانشگاه بر لزوم اولویت بندی در طراحی بسته های حمایتی دولت تأکید و اظهار کرد: با توجه به اینکه این بحران قطعاً بلندمدت خواهد بود باید زمان بندی و فاز بندی دقیقی در طراحی بسته ها داشته باشیم و حتی همزمان برای خروج از شرایط رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا نیز برنامه ریزی کنیم.

مدیر دفتر مدل سازی اقتصاد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) در پایان با تأکید بر اینکه شیوه تخصیص تسهیلات به آسیب دیدگان باید منطقی و بر اساس برآوردهای دقیق باشد افزود: حمایت از کسب و کارها در این زمینه به مراتب پیچیده تر و نیازمند طراحی الگوهای دقیق است.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازارایران میزبان وزرای اقتصادی آفریقا می‌شود 

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مقدماتی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان تو...

اقتصاد و بازارمدیرعامل سایپا تغییر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی تیموری که از دی ماه ۱۴۰۰ مسؤولیت مدیریت شرکت سایپا را برعهده گرفته بود امروز با گذشت ۲ سا...

اقتصاد و بازارتوضیحات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

به گزارش خبرگزاری مهر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیحاتی نسبت به گزارشی که در روز سه شنبه مورخ ۲۴ بهمن ماه ۱...

اقتصاد و بازارفرایند تعیین استاندارد کالاهای وارداتی تا خرداد ماه تغییر نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیرو شکایت فعالان تجارت خارجی به هیأت مقررات زدایی و ب...