باید نسبت به تولیدات داخلی تعصب داشته باشیم - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نماینده مجلس:

باید نسبت به تولیدات داخلی تعصب داشته باشیم

تهران- نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: باید نسبت به محصولات داخلی تعصب داشته باشیم و اصل را بر افزایش کیفیت تولید داخلی بگذاریم چرا که وقتی کالای داخلی باکیفیت در اختیار مردم قرار گیرد، سراغ کالای خارجی نمی‌روند.

حجت الاسلام والمسلمین «احمد مازنی» با اشاره به نامگذاری سال به عنوان جهش تولید از سوی رهبر انقلاب و  الزامات تحقق آن اظهار داشت: اقتصاد کشور زمانی رشد می‌کند که تولید داخلی به لحاظ کمی و کیفی رونق داشته باشد به همین جهت سال گذشته، رهبر معظم انقلاب عنوان «رونق تولید» و امسال نیز نام «جهش تولید» را برگزیدند.

وی افزود: آنچه در درجه اول در شعار سال رهبر انقلاب اسلامی اهمیت دارد، این است که مطرح شدن بحث «جهت‌گیری اقتصادی» در این سال‌ها و بحث «تولید» که در دو سال اخیر مطرح شده باید از سوی قوای سه‌گانه و سایر ارکان نظام و آحاد مردم مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که همواره باید مورد تاکید دولت و سایر ارکان نظام قرار گیرد این است که جهت‌گیری شعار سال با چشم‌انداز ۲۰ ساله یعنی افقی که برای آینده کشور در نظر گرفته شده و برنامه‌های توسعه‌ و برنامه سالانه باید هماهنگی داشته باشد.

وی یادآور شد: اگر این ذهنیت قبل از ورود به سال جدید بوده که چه بهتر و اگر نبوده، ماموریت اصلی سازمان برنامه و بودجه این است که رابطه میان جهش تولید با برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۹ و همچنین افق چشم‌انداز را مشخص کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه گفت: اگر نیاز به مصوبه است از طریق دولت به عنوان لایحه به مجلس ارائه شود و اگر نیاز به تصویب مجلس نیست، در دولت به بحث گذاشته شود و طوری باشد که همه اسناد بالادستی در مسیری که به عنوان شعار سال مطرح شده، قرار گیرند.

مازنی ادامه داد: اینطور نباشد که به عنوان مثال رهبر معظم انقلاب شعار سال را «جهش تولید» مطرح کنند و میان شعار سال و برنامه و بودجه سالانه هیچ رابطه‌ای برقرار نباشد.

وی ارتقای کیفیت تولیدات داخلی را اصل دانست و اظهار داشت: به طور طبیعی مردم کالایی را خریداری و از آن استقبال می‌کنند که کیفیت داشته باشد و تا زمانی که کالای باکیفیت داخلی در بازار باشد به سراغ محصول خارجی نمی‌روند اما اگر کالای داخلی کیفیت نداشته باشد، تا زمانی که مجبور نباشند از آن استفاده نمی‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: هر محصولی که در داخل تولید می‌شود، اگر کیفیت نداشته باشد مردم به سراغ آن نمی‌روند مگر اینکه مجبور باشند و پول لازم برای تهیه محصول باکیفیت خارجی را نداشته باشند در آن صورت ناچار به خریداری کالای داخلی می‌شوند.

مازنی ادامه داد: به طور مثال یکی از خودروهای ساخت داخل هر چند که قیمت بالایی دارد و خرید آن برای هر کسی آسان نیست اما اگر مردم مجبور به خرید این محصول نباشند، آن را خریداری نمی‌کنند چرا که محصول باکیفیتی نیست.

این نماینده مجلس اظهار داشت: صنعت خودرو در دنیا همچنان در حال رشد است اما در کشور ما متاسفانه از رشد کیفی برخوردار نیست؛ هرچند به لحاظ کمی وضعیت بهتری داشته باشد.

مازنی با ذکر مثال دیگری در بخش کشاورزی ادامه داد: مردم ایران تا زمانی که برنج داخلی در دسترس‌ آنها باشد، برنج خارجی مصرف نمی‌کنند چرا که برنج ایرانی مرغوبتر است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اینطور نیست که مردم ایران به محصولات داخلی اهتمام و توجه نمی‌کنند بلکه این مدیران و صاحبان صنایع هستند که باید کاری کنند که مردم با علاقه به سمت محصول داخلی بروند و یا از توجه به کالاهای خارجی رویگردان شوند بنابراین بحث کیفیت صنعت داخلی بسیار مهم است.

مازنی گفت: نکته دیگری که به نظر من در مورد شعار سال یعنی «جهش تولید» و شعار سال گذشته «رونق تولید داخل» مطرح است، اینکه ما باید عِرق و تعصب ایرانی و ملی داشته باشیم و تا جایی که ممکن است محصولات داخلی را خریداری کنیم.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ...

اقتصاد و بازار«زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است

عباس علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در حاشیه سفر به سمنان به همراه هیأت دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه صنعت مزیت اصلی ...

اقتصاد و بازارعراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای...

اقتصاد و بازارارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ ...