فعلا تصمیمی برای حذف ارز دولتی شکر و برنج نگرفته‌ایم - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت

فعلا تصمیمی برای حذف ارز دولتی شکر و برنج نگرفته‌ایم

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به صحبت‌های سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره حذف ارز 4200 تومانی برای واردات شکر و برنج گفت: فعلا تصمیمی برای حذف ارز دولتی شکر و برنج اتخاذ نشده است.

حسین مدرس خیابانی در رابطه با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حذف ارز دولتی از واردات برنج و شکر گفت: تاکنون هیچ تصمیمی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات شکر و برنج گرفته نشده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن  تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ممکن است دو علت داشته باشد، افزود: دلیل اول اینکه اطمینان یابیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی سر سفره اقشار ضعیف و متوسط قرار نمی‌گیرد، بر این اساس اگر به این یقین برسیم که  ارز دولتی  به کالایی تعلق می‌گیرد که  نفع واردات آن کالا با  ارز دولتی به مردم نمی‌رسد، قطعا اختصاص  این ارز را به آن کالا حذف می‌کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: البته تاکنون به این موضوع نرسیده‌ام که نفع واردات کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم نرسیده است.

وی بیان داشت: علت دوم برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی محدودیت منابع ارزی می‌تواند باشد که تاکنون ارز ۴۲۰۰ تومانی که در بودجه برای واردات کالاهای اساسی لحاظ شده فعلا برای واردات کالاهای اساسی پرداخت می‌شود و هیچ خللی برای تامین این ارز وجود نداشته است.

مدرس خیابانی اظهار داشت: صادرات غیرنفتی در سال جاری تاکنون  بیش از ۳۲ میلیارد دلار بوده و این ارز برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور کافی است و بر این اساس  در این بخش هم  هیچ کمبود منابع ارزی نداشته‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت  افزود: البته اگر محدودیتی در تامین منابع ارزی بوجود آید ممکن است  ممکن است مجبور شویم در مورد اختصاص ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی تجدید نظر کنیم که فعلا چنین شرایطی بوجود نیامده و تصمیمی هم در رابطه با حذف ارز دولتی از واردات کالاهای اساسی اتخاذ نشده است.

وی گفت: در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی به حدود ۶ تا ۷ قلم کالای اساسی تعلق می‌گیرد که این کالاهای اساسی و ضروری سفره اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه را تشکیل می‌دهد بنابراین دولت تا جایی که بتواند و در شرایط اضطراری قرار نگیرد ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این کالاها را حذف نمی‌کند.

به گزارش فارس، چندی پیش  عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی  در جلسه‌ای  در اتاق بازرگانی ایران  که با حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی  برگزار شد اعلام کرد که پیشنهاد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برنج و شکر ارائه شده و مطمئن هستیم که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی  شکر موافقت می‌شود و درباره برنج هم با وزارت صمت مذاکره می‌کنیم.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازارایران میزبان وزرای اقتصادی آفریقا می‌شود 

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مقدماتی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان تو...

اقتصاد و بازارمدیرعامل سایپا تغییر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی تیموری که از دی ماه ۱۴۰۰ مسؤولیت مدیریت شرکت سایپا را برعهده گرفته بود امروز با گذشت ۲ سا...

اقتصاد و بازارتوضیحات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

به گزارش خبرگزاری مهر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیحاتی نسبت به گزارشی که در روز سه شنبه مورخ ۲۴ بهمن ماه ۱...

اقتصاد و بازارفرایند تعیین استاندارد کالاهای وارداتی تا خرداد ماه تغییر نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیرو شکایت فعالان تجارت خارجی به هیأت مقررات زدایی و ب...