تجارت با روسیه برقرار است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت با روسیه برقرار است

سخنگوی گمرک اعلام کرد که تجارت خارجی ایران با روسیه از مسیر دریایی، ریلی و جاده ای ادامه دارد.

به گزارش اکودام، روز یکشنبه گمرک ایران، «سید روح الله لطیفی» افزود: تجارت و تبادل کالا با ترکیه ازمسیر ریلی گمرک رازی برقرار است و به زودی نیز بازارچه مرزی ساری سو فعال می‌شود و رایزنی‌ها برای بازگشایی مرز بازرگان و از سرگیری صادرات به صورت زمینی در بالاترین سطح در حال انجام است.

سخنگوی گمرک درباره وضعیت مرزهای تجاری ایران با ارمنستان گفت: وضعیت آن به شرایط مطلوب نزدیک می‌شود، فعالیت در مرز نوردوز نیز از هفته گذشته آغاز شده و نسبت به یک ماه گذشته تغییر محسوسی را شاهد بودیم.

تجارت با آذربایجان جریان دارد

لطیفی تصریح کرد: فعالیت بازرگانی وتجاری ایران وآذر بایجان از طریق زمینی ، ریلی ودریایی برقرار است .ضمن آنکه ترانزیت کالاهای صادراتی ایران به روسیه نیز با تشریفات خاصی در جریان است .

به گفته وی مسیر ترانزیتی کالاهای ارمنستان به کردستان عراق از طریق مرز باشماق در مریوان مجددا فعال شده است.

مرز مهران همچنان بسته است

لطیفی با بیان اینکه تجارت خارجی ایران با کشور عراق از طریق مرزهای اقلیم کردستان (مرزهای باشماق وپرویز خان) برقرار است، افزود: البته برخی مرزهای زمینی و با اهمیت مانند مرز مهران هنوز بازگشایی نشده که به نظر میرسد  بر اساس تصمیم دولت عراق به دلیل برخی نگرانی‌های مرتبط با شیوع ویروس کرونا، این تصمیم تا پایان فروردین ماه ادامه دارخواهد بود.  امیدواریم از ابتدای اردیبهشت همه مرزهای عراق بازگشایی شود.

محدودیت در فعالیت تجاری با ترکمنستان

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک درباره وضعیت مرزی ایران با ترکمنستان گفت : علیرغم صادرات ۸۱ واگن کالا از نیمه اسفند ماه سال گذشته از طریق مرز لطف آباد و فعالیت نسبی خط ریلی در سرخس، مرزهای زمینی ایران با ترکمنستان همچنان بسته و فعالیت تجاری محدود است .

وی با اشاره به وضعیت عادی تجارت بین ایران و افغانستان ادامه داد: مرزهای ماهیرود ، میلک ودوغارون فعال هستند وتجارت ایران وافغانستان علیرغم برخی مشکلات در مرز ماهیرود به دلیل هجوم گسترده ملخ جریان دارد ؛ البته در مرز دوغارون در حوزه مسافری صرفا خروج مسافر قابل انجام است.

لطیفی توضیح داد: تجارت کشور با امارات متحده عربی و قطر از طریق شناورهای تجاری کانتینری بزرگ یا فلزی یخچالدار برقرار است. ضمن آنکه خط کشتیرانی از مبدا بندر عباس برای انتقال مواد غذایی، میوه و سبزیجات بین ایران و عمان راه اندازی شده است.

سخنگوی گمرک در پایان گفت: بنادر جنوبی کشور شامل بنادر امام خمینی(ره)، شهید رجایی، شهید باهنر، چابهار، خارک، دیر، پارس جنوبی، کنگان، بوشهر، قشم وکیش با حداکثر توان خود فعال هستند و سیر تجارت خارجی کشور از این طریق در جریان است.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ...

اقتصاد و بازار«زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است

عباس علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در حاشیه سفر به سمنان به همراه هیأت دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه صنعت مزیت اصلی ...

اقتصاد و بازارعراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای...

اقتصاد و بازارارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ ...