خرید و فروش پوست و روده ، سیمای شهر شاهرود را مخدوش کرده است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

خرید و فروش پوست و روده ، سیمای شهر شاهرود را مخدوش کرده است

خیابان فردوسی شاهرود با درختان سربه فلک کشیده که زمانی دل و دیده هر تازه‌ واردی را به خود جذب می‌کرد ، امروزه محل خرید و فروش پوست و روده شده است.

وقتی از خیابان فردوسی به میدان امام شاهرود که می‌رسی ، درگوشه هایی از آن میانسالان و پیرمردانی دیده می شوند که در انتظار برخی روستاییان هستند تا پوست و روده حیوانات ذبح شده در روستا را به آن‌ ها بفروشند. حوالی ظهر که از کنار آن ها رد می‌شدم ، کنجکاوی استشمام بویی غریب موجب گفت و گو با چند تن از خریداران شد.

یکی از آن ها پس شنیدن سوالم خود را تکان داد و بی درنگ پرسید ، ماموری ؟ گفتم خیر. پرسید پس چه می خواهی ؟ قضیه را برایش تعریف کردم .

همزمان مینی بوسی که از روستا رسیده بود متوقف شده و سرنشینان پیاده شدند، مردی روستایی که کیسه ای به همراه داشت به سوی این افراد آمده و  چند پوست گوسفند را به آن ها فروخت.خریداران هم پس از پرداخت پول ، باز به انتظار رسیدن مینی‌بوسی دیگر نشستند.

یکی از آن ها که حاج حسین صدایش می کردند ، گفت: برای گذران زندگی و تامین نیازها ناچار به خرید و فروش پوست و روده گوسفند و گاوهایی هست که در روستاها ذبح می شوند. حاج حسین ادامه داد: پوست و روده ها را از روستاییان خریداری کرده و آخر شب آن ها را به یک خریدار عمده می‌فروشم ، پوست گوسفند را بسته به بزرگی و کوچکی آن ها بین ۱۰ تا ۴۰ هزار تومان می‌خرم.

همراه حاج حسین هم از سختی کارشان گفت. تحمل سرمای زمستان و گرمای تابستان و سرکشی گاه و بی گاه ماموران شهرداری از مشکلات آنهاست. با این که خرید و فروش پوست و روده حیواناتی که در روستاها ذبح می شوند به ظاهر مفید به نظر بیاید ، اما انتشار بوی نامطبوع و مخدوش کردن چهره شهر از عوارض این کار است که موجب اعتراض برخی رهگذران می شود.

پوست و روده  گوسفند و گاو  پس از کشتار و قبل از فرآوری و تبدیل  آن کاربرد و استفاده ای برای مردم ندارد و این خرید و فروش خارج از شبکه توزیع ، از زیبایی سیمای شهر شاهرود می کاهد. برخی مردم از اینکه هر روز در تعدادی از خیابان های اصلی شهر شاهرود با این صحنه ها روبرو می شوند گلایه می کنند.

یک شهروند شاهرودی به خبرنگار ایرنا گفت: پوست و روده های گوسفند پس از کشتار در منزل برخی شهروندان یا روستاها برای فروش به شهر شاهرود منتقل می شوند و روستاییان که به جای پایانه های مسافری در مرکز شهر پیاده می شوند این اقلام را همانجا به خریداران می فروشند.

حسن اشرفی با بیان اینکه خرید و فروش این اقلام چندی پیش ساماندهی و جمع آوری شده بود ، ادامه داد: دسترسی سریع و آسان به مرکز شهر پای این خریداران را به هسته مرکزی شهر شاهرود دوباره گشوده است.

معصومه اکبریان هم گفت: پوست و اقلامی از این دست که مصرف خانگی ندارد چند روزی در خانه های روستاییان می ماند و بوی بد آن در هنگام خرید و فروش در خیابان های شهر ، رهگذران را می آزارد.

یکی از ساکنان روستاهای اطراف شاهرود گفت: از پایانه های روستایی شاهرود و محلی که برای خرید و فروش پوست ها در نظر گرفته شده تا مرکز شهر فاصله زیادی است.

محسن نظری افزود: برای کاهش هزینه های ، مردم با همان سرویس که از روستاها به شهر می آیند می توانند در مرکز شهر پیاده شوند.

وی با بیان اینکه خرید و فروش پوست گوسفند کشتار شده و سایر اقلام در مرکز شهر راحت تر و با کمترین هزینه انجام می شود ،ادامه داد: هزینه تردد روستاییان از پایانه های روستایی شاهرود تا مرکز شهر مقرون به صرفه نیست.

رییس دامپزشکی شاهرود هم به ایرنا گفت: محلی برای خرید و فروش پوست گوسفندان در میدان امام رضا(ع) در سرچشمه شاهرود در محل قدیمی جمعه بازار جانمایی شده است .

دکتر مجتبی گلی افزود: تیم های بازرسی این اداره هر زمان که این موارد را مشاهده کنند با افراد خاطی برخورد قانونی خواهند کرد.

وی تاکید کرد: مردم می توانند انتقاد ، پیشنهاد ، شکایت و هر گونه  گزارش تخلف در حوزه فعالیت اداره دامپزشکی  درشهرستان شاهرود را با تلفن ۳۲۳۹۲۰۹۶ اعلام کنند.

وی ادامه داد: در کشتارگاه شاهرود روزانه میانگین ۸۰ راس دام سبک و پنج تا ۱۰ راس دام سنگین شتر ، گاو، گوساله برای استفاده در این شهرستان کشتار می شوند.

روابط عمومی شهرداری شاهرود هم در این باره قول پیگیری داده ، اما برغم گذشت چند روز هنوز  پاسخی از اقدامات خود ارایه نداده است.

احسان بینش معاون دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: شهروندان در صورت مشاهده این امر موضوع را به شماره تلفن ۱۹۰ رسیدگی به شکایت وزارت بهداشت و درمان و یا شماره ۱۳۷ سامانه رسیدگی به شکایت های شهرداری اعلام کنند. وی افزود : به خاطر سد معبر خرید و فروش کنندگان پوست و روده ،  شهرداری باید با این امر برخورد کند. شهر شاهرود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت و سه هزارو ۵۰۰ هکتار مساحت دارد.

سرخط اخبار آخرین اخبار

کشاورزیکشاورزی استان تهران ظرفیت‌ مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب می شود

به گزارش خبرنگار مهر، جبرئیل برادری، صبح دوشنبه در حاشیه برگزاری نمایشگاه «ایران اکسپو ۲۰۲۴» و بازدید از پاویون استان ته...

کشاورزیرشد ۶۲ درصدی صادرات آبزیان از خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسین حسینی عصر یکشنبه ضمن بازدید از غرفه استانداری خوزستان در نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو ...

کشاورزیمطالبات گندم کاران خوزستانی تا هفته آینده پرداخت می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، امید جهان نژادیان اظهار کرد: از زمان آغاز فصل خرید گندم در استان خوزستان تاکنون ۶۰۰ هزار تن گندم ا...

کشاورزیشرکت‌های تعاونی استان سمنان به حوزه کشت کم آب‌بر ورود می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد رضا هاشمی ظهر یکشنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سمنان به میزبانی استانداری ا...