جمعه بازار پرندگان در آینده ای نزدیک تعطیل می شود - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مدیر کل دامپزشکی استان کرمان:

جمعه بازار پرندگان در آینده ای نزدیک تعطیل می شود

کرمان - مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از تعطیلی جمعه بازار پرندگان طبق مصوبات مصوبه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، حسین رشیدی گفت: یکی از مشکلات جدی استان در بحث بهداشت جامعه، وجود جمعه بازار پرندگان است که به صورت غیر قانونی دایر شده و تهدیدی برای سلامت جامعه است زیرا می‌تواند منبع بسیاری از بیماری‌های خطرناک صنعت طیور استان شود.

وی از تعطیلی جمعه بازار پرندگان طبق مصوبات مصوبه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: این اداره کل در مبادی ورودی استان پست‌های قرنطینه ثابت را مستقر کرده است که با همکاری نیروی انتظامی از ورود و خروج دام، طیور و سایر مواد خام دامی بدون مجوز جلوگیری به عمل می‌آورد اما متأسفانه پرندگان جمعه بازار به صورت قاچاق وارد استان می‌شوند که می‌توانند کل مرغداری‌ها و پرندگان منطقه را درگیر بیماری کنند و خسارات جبران ناپذیری را بر جای گذارند.

رشیدی تصریح کرد: کارشناسان و مأموران مستقر در سطح شهرستان‌های استان کرمان در صورت مشاهده عرضه مرغ زنده و سایر پرندگان توسط مراکز غیر مجاز ضمن برخورد با عاملان و متخلفان به پلمب اماکن عرضه غیر مجاز اقدام خواهند کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود سه سال از بیماری آنفلوانزای پرندگان مصون بوده‌ایم، اظهار داشت: در حال حاضر اهمیت بیماری آنفلوانزای پرندگان تنها در مبحث خسارات اقتصادی به صنعت طیور کشور خلاصه نمی‌شود، بلکه بحث امنیت زیستی و بهداشت عمومی آن (مشترک بودن این بیماری با انسان) در درجه با اهمیت تری قرار دارد.

وی با اعلام اینکه از ابتدای سال بیش از هفت هزار مورد بازدید و نمونه برداری از واحدهای مختلف (روستایی، پرنده فروشی، باغ پرندگان، مزارع پرورش مرغ اجداد و مادر گوشتی، تخم گذار و…) برای پایش بیماری آنفلوانزای پرندگان انجام شده است، افزود: انجام مرتب پایش بیماری به صورت فعال و غیر فعال در استان، همچنین ایجاد پست‌های قرنطینه، تشکیل کلاس‌های آموزشی برای بهره برداران و… سبب شده که تاکنون هیچ موردی از بیماری در سطح استان مشاهده نشود.

وی در ادامه با مطرح کردن این بیماری به عنوان تهدیدی بر امنیت غذایی کشور، اعلام کرد: عدم رعایت اصول امنیت زیستی توسط مرغداران از جمله عدم ضد عفونی خودروهای حمل دان و کود و جابجایی آنها بین واحدهای مشترک، استفاده از نهاده‌های طیور و کود مرغی آلوده و مدیریت همزمان چندین واحد و کارگران مشترک مرغداری‌ها و … را از جمله عوامل ورود بیماری به مزارع پرورشی است.

رشیدی اظهار کرد: مسئولان فنی مستقر در کشتارگاه‌های طیور، نظارت بر آنها را به طور مرتب انجام می‌دهند و در واقع دامپزشکی از زمان جوجه ریزی تا زمانی که گوشت مرغ سالم و بهداشتی در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد، بر فرآیند تولید مرغ نظارت دارد، به شهروندان اطمینان می‌دهیم که در صورت خرید گوشت مرغ و تخم مرغ از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی، هیچ خطری آنها را تهدید نخواهد کرد.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ...

اقتصاد و بازار«زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است

عباس علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در حاشیه سفر به سمنان به همراه هیأت دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه صنعت مزیت اصلی ...

اقتصاد و بازارعراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای...

اقتصاد و بازارارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ ...