بزرگ‌ترین ظرفیت اقتصاد ایران برای تولید ثروت/ این دارایی از نفت و معادن باارزش‌تر است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

بزرگ‌ترین ظرفیت اقتصاد ایران برای تولید ثروت/ این دارایی از نفت و معادن باارزش‌تر است

محمدرضا پورابراهیمی

کشورهایی مانند ژاپن، سنگاپور، ایتالیا، تایوان و سوئیس با اینکه از نظر دارایی‌های طبیعی جزو فقیرترین کشورها هستند، به کمک یک دارایی مهم توانسته‌اند در زمره پیشرفته‌ترین کشورها قرار گیرند.

در شرایط امروزی دنیا، فناوری یک منبع تولید ثروت در کشورهاست که حتی اهمیتی بالاتر از منابع طبیعی و ذخایر معدنی دارد؛ زیرا کشورهایی که دارای فناوری پیشرفته نیستند، قدرت بهره‌برداری از منابع خود را نیز ندارند و ناچار به خام‌فروشی منابع خود هستند. کشورهایی مانند ژاپن، سنگاپور، ایتالیا، تایوان و سوئیس با اینکه از نظر دارایی‌های طبیعی جزء فقیرترین کشورها هستند، به کمک فناوری توانسته‌اند در زمره پیشرفته‌ترین کشورها قرار گیرند.

اقتصاد دانش‌بنیان در زنجیره علم تا ثروت

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با فارس با اشاره به نگاه ویژه کشورها به توسعه علم و فناوری بومی اظهار داشت: کشورهای جهان، در چند دهه اخیر همزمان با استفاده از ظرفیت مواهب و منابع طبیعی خود به منبع بسیار مهم دیگری به نام دانش و فناوری دسترسی پیدا کردند. در شرایط امروز جهان کشورهایی هستند که می‌توانند امکانات و مواهب طبیعی مانند سنگ آهن، طلا، نفت و معادن را در اختیار نداشته باشند، اما با به دست آوردن دانش،‌ فناوری و تخصص لازم، تولید و درآمدزایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هدف اقتصاد دانش‌بنیان، ایجاد درآمد و خلق ثروت از علم و دانش است، گفت: یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم کشور ایران در کنار مواهب طبیعی مانند، نفت، سنگ آهن، طلا، دریا، کویر و… توان علمی و وجود نخبگان است. علی‌رغم همه تحریم‌ها، ایران توانسته است رتبه اول تولید علم را در خاورمیانه کسب کند. نخبگان علمی ایرانی در رشته‌های بسیاری مثل نانو، بایولوژی، هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و حوزه هوافضا همواره رتبه تک رقمی دارند.

خلق ثروت از مسیر تجاری‌سازی دانش‌بنیان‌ها می‌گذرد

پورابراهیمی مهم‌ترین اقدام ضروری در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان را توجه به تجاری‌سازی دانست و اظهار کرد: امروز تجاری‌سازی دانش‌ و فناوری یک ضرورت انکارناپذیر بوده و بزرگ‌ترین ظرفیت اقتصاد ایران در مسیر آینده کشور استفاده از دانش‌بنیان‌ها به عنوان پایه اصلی اقتصاد کشور است. برای تحقق این امر باید دانش را از معبر تجاری‌سازی به خلق ثروت برسانیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اهمیت تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان گفت: مهم‌ترین مؤلفه اقتصادی کشور دانش‌بنیان‌ها هستند و جایگاه رفیع آن‌ها در اقتصاد کاملاً مشخص است، بر این اساس قانون جهش تولید دانش‌بنیان که سال گذشته توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، آغاز بهره‌برداری از ظرفیت‌های بزرگ در اقتصاد ایران بود.

کاهش اتکا به نفت با کمک اقتصاد دانش‌بنیان

وی افزود: درآمدهای نفتی و همه مواهب طبیعی و خدادادی پایان‌پذیر هستند، نفت به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع خدادای کشور ما نهایتاً ۲۰ الی ۳۰ سال دیگر تمام می‌شود، همچنین سنگ آهن که قطعاً روزی تمام می‌شود، درحالی که علم و دانش نه تنها پایان‌پذیر نیست، بلکه زاینده و مولد است.

پورابراهیمی در پایان تأکید کرد: با توجه به محدودیت منابع طبیعی در کشور و عدم اتکا به این منابع و تحریم‌پذیری که دارند، ضرورت دارد که به سمت دانش‌بنیان‌ شدن اقتصاد حرکت کنیم تا اولاً وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش پیدا کند، ثانیاً درآمدهای حاصله از تولید دانش‌بنیان را افزایش دهیم.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازارایران میزبان وزرای اقتصادی آفریقا می‌شود 

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مقدماتی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان تو...

اقتصاد و بازارمدیرعامل سایپا تغییر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی تیموری که از دی ماه ۱۴۰۰ مسؤولیت مدیریت شرکت سایپا را برعهده گرفته بود امروز با گذشت ۲ سا...

اقتصاد و بازارتوضیحات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

به گزارش خبرگزاری مهر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیحاتی نسبت به گزارشی که در روز سه شنبه مورخ ۲۴ بهمن ماه ۱...

اقتصاد و بازارفرایند تعیین استاندارد کالاهای وارداتی تا خرداد ماه تغییر نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیرو شکایت فعالان تجارت خارجی به هیأت مقررات زدایی و ب...