بازار تهران در آستانه رمضان/از ثبات گوشت تا افزایش قیمت حبوبات - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

بازار تهران در آستانه رمضان/از ثبات گوشت تا افزایش قیمت حبوبات

تهران- در حالی به حلول ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم، که افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی علی رغم وعده های مسئولین استانی، موجب نگرانی تهرانی ها شده است.

به گزارش اکودام، کم‌تر از یک هفته تا فرارسیدن ماه رمضان باقی مانده است و مردم مؤمن و روزه دار استان تهران خود را برای آغاز ماه میهمانی خدا آماده می‌کنند. ماه رمضان در سال جاری تفاوت‌هایی با سال‌های گذشته دارد و شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان علاوه بر اینکه سلامت مردم را نشانه گرفته است، آسیب‌های اقتصادی فراوانی نیز به اقشار گوناگون جامعه وارد کرده و پر کردن سفره ماه رمضان دغدغه این روزهای مردم شده است.

افزایش قیمت‌ها نسبت به سال گذشته یکی از مواردی است که این روزها بیش از هر چیز به چشم می‌آید و جیب خالی مردم را به مقابله می‌طلبد.

ثبات در قیمت گوشت و افزایش چند برابری قیمت حبوبات

یکی از شهروندان پاکدشتی که در فروشگاه زنجیره‌ای در حال خرید بود، گفت: خوشبختانه قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته و حتی با کاهش مواجه بوده و از این بابت جای خرسندی است.

علی احمدی ادامه داد: اما رزق اصلی روزه داران در ماه رمضان را حبوبات تشکیل می‌دهد، که قیمت‌های آنها دو الی سه برابر شده است، در حال حاضر لپه به قیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان، نخود ۱۲ هزار، عدس ۲۰ هزار و لوبیا چیتی ۱۸ هزار تومان در همین فروشگاه عرضه می‌شود که واقعاً خرید آن از توان بسیاری از اقشار مردم خارج است.

یکی از شهروندان رباط کریم نیز از مشاهده قیمت هشت هزار تومانی برای هر کیلو شکر متعجب شده بود، گفت: قیمت خرما هم سر به فلک کشیده و حساب کرده‌ام، تأمین خرما ماه رمضان برای خانواده چهار نفری من حدود ۱۵۰ هزار تومان هزینه دارد.

وی که راننده تاکسی خط آدران- شهریار است، گفت: سال گذشته نیز در مشکلات معیشتی قرار داشتیم، اما در سال جاری این سختی‌ها بیشتر و از مسئولین تقاضا داریم، حداقل برای ماه رمضان کنترل بیشتری بر قیمت‌ها داشته باشند.

این شهروند افزود: ما رانندگان خط آدران- شهریار نه بیمه داریم، نه سهام عدالت داریم و اکنون نیز تعداد مسافران با این وضعیت ایجاد شده برای بیماری کرونا بسیار کم شده و علی رغم هزینه‌های بالای خودرو قرار است، به جای سه مسافر دو نفر را سوار کنیم، باید یک فکری برای ما بشود وگرنه بیش از پیش فقیر خواهیم شد.

تشدید نظارت‌های رمضانی در استان تهران

این نگرانی‌ها در حالی است، که طبق نظرسنجی‌های انجام شده رسمی، ۶۹ درصد ایرانی‌ها با توجه به اوضاع اقتصادی کرونایی کنونی با مشکل جدی اقتصادی مواجه شده‌اند. در میان این دغدغه‌ها، بالاترین مقام دولتی در استان تهران به مردم اطمینان خاطر داد، که شاهد افزایش قیمتی در کالاهای اساسی طی ماه مبارک رمضان نخواهند بود و افزود: از قبل از عید نوروز و پیش از شیوع کرونا تمهیدات لازم برای تأمین کالاهای اساسی شب عید و نیز ماه مبارک رمضان اندیشیده شده است و در حال حاضر وضعیت ذخیره این کالاها مناسب است و کمبودی نداریم.

انو شیروان محسنی بندپی از دستور اکید خود به مسئولان مربوطه برای تشدید نظارت‌ها داده شده و با هرگونه افزایش قیمتی در کالاهای اساسی، حداقل تا نیمه اول خردادماه به شدت برخورد خواهد شد.

وی از در نظر گرفتن تدابیر ویژه برای کنترل قیمت‌ها و نیز جلوگیری از کم فروشی و احتکار در استان تهران خبر داد و گفت: تسهیل دسترسی مردم به کالاهای اساسی و تأمین آنها در دستور کار ویژه قرار دارد.

به زودی شاهد عرضه حبوبات و کاهش قیمت‌ها خواهیم بود

رئیس سازمان صمت استان تهران مسئول دیگری بود، که در این خصوص از اندیشیدن تمهیدات برای رسیدن کالاهای اساسی با تخفیف به مشتریان خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت کالاهایی مانند خرما، گوشت قرمز و سفید طبق نرخ مصوب است.

یدالله صادقی افزایش قیمت حبوبات را به دلیل افزایش تقاضا و نیز کاهش عرضه تقاضا به دلیل کرونا دانست و گفت: به زودی شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

یکی از فعالان اقتصادی و بنکداران بازار تهران نیز ضمن تأیید علت افزایش قیمت حبوبات و ارتباط آن با کاهش عرضه به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلات نوروز گفت: بسیاری از کارخانجات بسته بندی و توزیع حبوبات از یک هفته مانده به عید نوروز به دلیل شیوع کرونا تعطیل شدند، این تعطیلی را در کنار افزایش تقاضای نوروزی قرار دهید، تا علت افزایش قیمت را متوجه شوید.

محمد مؤمنی افزود: اصلی ترین ورود حبوبات مورد نیاز استان تهران از استان‌های اردبیل، کرمانشاه و مرکزی است، که باید دلایل بیشتر افزایش قیمت را از عرضه کنندگان این محصولات پیگیری کرد، زمانی که قیمت بالا به ما می‌فروشند، ما نیز به خرده فروش‌ها با قیمت بالا عرضه می‌کنیم و هیچ دخل و تصرفی در قیمت نداریم و سود عُرف و معمول و معقول خود را روی اجناس می کشیم.

در حالی که اقتصاد کشور در بُهت کرونا و تأثیرات مالی آن قرار دارد، به نظر می‌رسد، باید با مدیریتی سنجیده و پرهیز از شتاب زدگی و یکجانبه گرایی شاهد آرامش بازار در آستانه ماه رمضان باشیم.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازارایران میزبان وزرای اقتصادی آفریقا می‌شود 

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مقدماتی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان تو...

اقتصاد و بازارمدیرعامل سایپا تغییر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی تیموری که از دی ماه ۱۴۰۰ مسؤولیت مدیریت شرکت سایپا را برعهده گرفته بود امروز با گذشت ۲ سا...

اقتصاد و بازارتوضیحات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

به گزارش خبرگزاری مهر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیحاتی نسبت به گزارشی که در روز سه شنبه مورخ ۲۴ بهمن ماه ۱...

اقتصاد و بازارفرایند تعیین استاندارد کالاهای وارداتی تا خرداد ماه تغییر نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیرو شکایت فعالان تجارت خارجی به هیأت مقررات زدایی و ب...